וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוק בדרך: מתעללים בבעלי חיים ירצו מאסר בפועל

תמר נהרי

6.3.2002 / 18:18

הצעת החוק של ח"כ אברהם פורז, קוראת לעונש מינימום של 4 חודשי מאסר בפועל בגין התעללות; אושרה גם הצעתו של ח"כ איתן כבל: סימון מיוחד למוצרים שבתהליך ייצורם נערכו ניסיים בחיות

הכנסת אישרה היום בקריאות טרומיות שתי הצעות חוק שיוכלו להביא לשיפור תנאי חייהם של בעלי החיים במדינת ישראל. ההצעה הראשונה, של ח"כ אברהם פורז (שינוי), קובעת תיקון לחוק צער בעלי חיים, ולפיה יחול עונש מינימום של ארבעה חודשי מאסר בפועל, בגין הרשעה על התעללות בבעלי חיים. ההצעה השניה, של ח"כ איתן כבל (העבודה) קובעת סימון מיוחד על אריזת מוצר, שבתהליך ייצורו נעשו ניסויים בבעלי חיים.

הצעתו של פורז מבקשת להחריף במידה רבה את הענישה הנהוגה כיום בבתי המשפט בארץ, כנגד מי שהורשע בהתעללות בבעלי חיים. בעוד העונש המקסימלי הקבוע בחוק לעבירה זו עומד על שלוש שנים, הרי שהמקרים המועטים של התעללות המגיעים להרשעה בבתי המשפט נפתרים, לרוב, בקנסות מגוחכים – ובמקרה הטוב בעונשי מאסר על תנאי. לא ידוע על אדם במדינת ישראל שהורשע בעבירה זו, וישב בשל כך בכלא. פורז טוען, כי "למרבה הצער נוהגים בתי המשפט בסלחנות מופלגת כלפי אלו שמורשעים בעבירות של התעללות והתאכזרות לבעלי חיים - דבר שאינו מסייע למיגור התופעה".

בהסבר לחוק מציין פורז דוגמאות אחדות של הרשעות על עבירות אלה: על אדם שקשר בחבל כלב לרכבו וגרר אותו על הכביש תוך פציעתו בכל חלקי גופו, נגזרו שלושה חודשי מאסר על תנאי. על אדם שהורשע בזריקת כלב מחלון ביתו בקומה הרביעית ובהריגתו, נגזר קנס של 300 שקל. על אדם שהורשע בכך שהכה את גורת הכלבים של שכנתו באמצעות כסא ברזל ומרח את צואתה על גופה, נגזרו ששה חודשי מאסר על תנאי.

ששה חודשי מאסר על תנאי נגזרו גם על אדם שהורשע בהכאת חתול במקל ודקירתו בבטנו עשר פעמים. עונש זהה "בחומרתו" נגזר גם על אדם שהורשע בתליית כלבו על עץ תוך שיסוף קנה נשימתו ודקירתו מספר פעמים בגופו ובראשו.

השמפו פותח תוך ניסויים בבע"ח - ואתם תדעו את זה

אם הצעתו של פורז מבקשת לתקן המצב הקיים וליישר בכך קו עם מדינות המערב - הצעתו של כבל היא בגדר תקדים, וספק אם הלובי המוצק הפועל כיום בכנסת כנגד הגבלתם של ניסויים בבעלי חיים בארץ, יאפשר את העברתה. היום, על כל פנים, עברה ההצעה ברוב מוחץ של 30 ח"כים מול שמונה מתנגדים.

מדברי ההסבר להצעה עולה, כי מטרתה להעניק שקיפות לצרכנים באשר לדרך ותהליך ייצור מוצר צריכה בכל הנוגע לניסויים בבעלי חיים. לשם כך, אם בשלב כלשהו בתהליך ייצור מוצר נערכו ניסויים בבעלי חיים, תסומן עובדה זו על גבי המוצר, כך שהצרכן יפעל לפי שיקול דעתו וצו מצפונו בעת רכישת מוצר שכזה. הדברים אמורים בעיקר לגבי מוצרי קוסמטיקה מגוונים, ובמקרים רבים אף מוצרי מזון לחיות ולבני אדם, שבתהליך פיתוחם נערכו ניסויים בבעלי חיים.

כבל מסביר עוד, כי החוק מבקש לעודד צריכת מוצרים שלא נוסו בבעלי חיים, ולהעלות את מודעות הציבור לנושא הזה. הוא מביע תקווה, כי "החוק יוביל יבואנים ויצרנים לפעול בתהליך ייצור מוצריהם ללא ניסויים בבעלי חיים, באמצעים מגוונים אחרים העומדים לרשותם, על מנת להבטיח בטיחותו הרפואית ואיכותו האופטימלית של אותו המוצר". לדבריו, הצעת החוק משרתת את האינטרס המוסרי והצרכני ואת זכות הציבור לדעת, וכן נועדה להפחית את סבלם של בעלי החיים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully