וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבולענים מאיימים על ים המלח

רמי שני

6.5.2009 / 16:11

דו"ח המבקר: כ-2,000 בולענים נפערו בגלל טיפול רשלני של הרשויות. דרוש טיפול מיידי כדי למנוע נזק לנפש ולרכוש

דוח מבקר המדינה קבע חד משמעית, שתופעת הבולענים בים המלח היא מעשה ידי אדם, ועד עתה אף גוף לא עשה דבר כדי לעצור את התפשטותה. "הסיבות לירידת המפלס הן הטיית מקורות הירדן על ידי מדינת ישראל ועל ידי שכנותיה, הטיית ואדיות שהתנקזו בעבר לים המלח ושימוש במימיו לצרכי תעשיית הכימיקלים", נכתב בדוח, העוסק בטיפול הרשויות השונות בבעיית הבולענים.

"לירידת מפלס המים בים המלח, תוצאות רבות והבולטת בהן היא היווצרות בולענים. משנות השבעים של המאה הקודמת נפערו לאורך חופי ים המלח כ-2,000 בולענים, המסוכנים לגוף ולרכוש, משבשים את מהלך החיים התקין באזור ופוגעים בפיתוח ובבנייה".

בשלושים השנים האחרונות נסוג קו המים של ים המלח מהחוף הישראלי במאות מטרים, ולאורך החוף הופיעו אלפי בולענים שיוצרים סכנה של ממש לגוף ולרכוש. משרדי הממשלה פעלו בעצלתיים ולא הכינו את התשתית שתאפשר לממשלה להחליט על מדיניות בת קיימא להמשך פיתוח האזור. התוצאה של מדיניות "שב ואל תעשה" היא הרס מתמשך של תשתיות קיימות מחמת תופעת הבולענים ואיבוד פוטנציאל הפיתוח של האזור.

צוות מקצועי פעל כגוף ממשלתי במשך שלוש שנים, משנת 2003 עד 2006 כדי לגבש מסמך עקרונות לטיפול באזור. הצוות הגיש את מסקנותיו אך התברר, שמראש הוא בדק נושא שלא היה בסמכותו: בדיקת האפשרות של אי שינוי המצב הקיים. גם פעולות שנקט משרד התיירות, שלקח על עצמו את הטיפול בעניין, הוגדרו על ידי המבקר כבלתי מספקות "משרדי ממשלה שונים דנים משנת 1999 לסירוגין בניסיון למצוא פתרון לבעיית הביטוח או השיפוי מפני נזקי הבולענים, אך במועד סיום הביקורת טרם נמצא פתרון לבעיה זו'.

האסון בפתח

בהיעדר הוראות מפורטות ממקור מוסמך באשר לתכנון ובנייה בסביבת בולענים, יש סכנה רבה שמבנים ותשתיות יתוכננו תכנון לקוי, דבר העלול לגרום לאסון. על משרד התיירות, משרד הפנים, משרד התשתיות הלאומיות, מינהל מקרקעי ישראל, החברה הלאומית לדרכים בע"מ, המינהל האזרחי ומוסדות התכנון להבטיח, ממליץ המבקר, שיבוצעו בדיקות גאולוגיות מתאימות ויגובשו נהלים ישימים לתכנון ובנייה באזור ים המלח.

על משרדי הממשלה הרלוונטיים, ובעיקר על משרד התיירות, כמרכז נושא ים המלח בכללותו, לפעול לקבלת החלטות להצלתו ולשימורו של ים המלח. יישום מידי של החלטות אלו עשוי להציל את ההתיישבות ואת התיירות באזור ולמנוע נזקים לגוף ולרכוש.

בתקווה שהרשויות יתעוררו

במועצה האזורית תמר, מברכים על ממצאי דו"ח מבקר המדינה. בתגובה הם מוסרים כי הוצבו שלטי אזהרה המתריעים בפני הבולענים הפוטנציאלים. גורמים במועצה אומרים כי בעבר הוקצה תקציב לטיפול בבעיית הבולענים אך רובו ככולו הוקדש למחקר התופעה. קיימים בעולם פתרונות לתופעת הבולענים ומה שנדרש מממשלת ישראל הוא הקצאת תקציבים על מנת שנוכל לשמור על שלום התושבים והתיירים.

ראש המועצה, דב ליטבינוף מוסיף כי "מזה זמן רב אנו מתריעים בפני שרי הממשלה בגין האסון הנורא שעלול להתרחש אם מישהו לא יתחיל לקחת ברצינות את סכנת הבולענים. אני מייחל שבעקבות דו"ח מבקר המדינה, הרשויות במדינה יתעוררו סוף סוף ויתחילו לטפל כנדרש בתופעת הבולענים שהינה מסוכנת לחיי אדם ולאחד מפלאי הטבע של ישראל והעולם כולו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully