וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פילי ים מסייעים לחקור את שינויי האקלים

14.8.2008 / 6:19

פילי הים יכולים להגיע מתחת לקרחוני ענק, שעד היום היו תעלומה למדענים. בתוך שנה, הצליחו להכפיל את המידע הקיים פי 30

פילי ים ששוחים תחת הקרח האנטרקטי ועליהם חיישנים מיוחדים, מספקים למדענים מידע הכרחי על הקרח באוקיינוסים ושינויי האקלים, כך עולה ממחקר שפורסם השבוע באוסטרליה. פילי הים ששוחים תחת קרח החורף עזרו לחוקרים לגלות כמה זמן לוקח לקרחוני הים להתהוות בחורף. קרחוני הים מחזירים את קרני השמש לחלל, כך שפחות קרוני ים משמעותם יותר אנרגיה שנספגת לכדור הארץ, דבר שגורם לעליית הטמפרטורות.

"פילי הים אפשרו לנו לבדוק אזורים נרחבים באוקינוס מתחת לקרחוני הים בפעם הראשונה", אמר אחד ממחברי המחקר סטיב רינטול. מחקר ימי שגרתי מקבל מידע מספינות, לווינים ומצופים, אך לא יכול לבדוק את התנאים מתחת לקרחונים בים. "עד כה, יכולתנו לבדוק את האוקיינוסים בקצות העולם היתה מוגבלת", הוסיף רינטול. פילי הים הצליחו להכפיל פי 30 את כמות המידע בנושא האוקינוס הדרומי.

בין השנים 2004-2005 שחו פילי הים כ-65 קילומטרים בכל יום, דבר שסיפק לחוקרים 16,500 פרופילים של קרחונים. פילי הים צללו לעומק של יותר מ-500 מטרים בממוצע, ולעתים אף הגיעו לעומק של 2 קילומטרים. "אם אנו רוצים להבין מה יקרה לאקלים בעתיד, אנו צריכים לדעת מה יקרה לקרחוני הים. האם מספרם יגדל או יקטן והאם המהירות בה יקבלו צורה תואץ או תואט?", הסביר רינטול. בניסוי השתתפו 85 פילי ים עם חיישנים על ראשיהם.

לקטבים תפקיד מרכזי בקביעות האקלים בכדור הארץ, והם משתנים במהירות גבוה בהרבה מזו של כל חלק אחר בכדור הארץ. האוקינוס הדרומי, לדוגמא, מתחמם מהר יותר מאשר המומצע העולמי של הימים. קרחוני הים לא משפיעים רק על כמות האנרגיה שחוזרת לחלל, אלא גם על דחיסות המים שמקיפים את הקטבים, דבר שמניע את החום סביב כדור הארץ. לצד כל אלה, הקרחונים הם בית גידול הכרחי לכלבי ים, פינגווינים וקרילים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully