וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נחלצים לעזרת גורילות ההרים

טלי גולדשטין

24.2.2008 / 15:32

בצעד יוצא דופן חתמו קונגו, רואנדה ואוגנדה על תוכנית משותפת שתבטיח את הישרדותן של 720 גורילות ההרים שנותרו בעולם

המאמצים להגן על גורילות ההרים הנמצאות בסכנת היכחדות קיבלו דחיפה משמעותית לאחר שרואנדה, אוגנדה וקונגו חתמו בסוף השבוע על תוכנית בת עשר שנים לשימור החיות הנדירות. כך דיווח ה"גרדיאן" הבריטי.

כ-720 גורילות הרים בלבד נותרו כיום בטבע, כולן חיות בהרים הערפיליים של מרכז אפריקה, מקום בו נפגשים גבולותיהן של שלוש המדינות. במהלך 14 החודשים האחרונים, עשר גורילות, לכל הפחות, נהרגו ב"פארק וירונגה" שבקונגו על ידי לוחמים מורדים ואנשים המעורבים בסחר בלתי חוקי של פחם.

למרות מצבן הפגיע של הגורילות, מחלוקות, עימותים וחוסר אמון בין המדינות השונות מנע בעבר שיתוף פעולה רשמי שמטרתו לעצור את הצייד והסגת הגבול האנושית. כעת, פירסמו המדינות הצהרה משותפת, במסגרתה נאמר כי רשויות הפארקים שלהן יעבדו יחדיו על מנת "להבטיח את שימור גורילות ההרים ואזור המחייה שלהן". מוזס מאפסה, מנכ"ל רשות הפארקים הלאומיים של אוגנדה, אמר: "בפעם הראשונה אי פעם, שלוש המדינות החליטו להגן על גורילות הענק העומדות בסכנת הכחדה באזור".

למעלה מעשור של עימותים פגעו בתיירות במזרח קונגו, אך עבור אוגנדה ורואנדה, הגורילות עדיין מהוות מוקד תיירות עיקרי. תיירים משלמים כ-1,600 דולר ויותר עבור אישור בן יום לבקר את הגורילות. עם זאת, פיקוח על חיי הגורילות הוא עניין יקר ומסוכן. זאת מאחר ומרבית התושבים המתגוררים בסמוך לאזור המחייה שלהן עניים מרודים ומסתמכים על צייד ועל כריתת עצים בלתי חוקית למחייתם.

הולנד פותחת את הארנק

ממשלת הולנד תשקיע כ-24 מיליון דולר בקרן פרויקט השימור. אנקטו קאייטר מהתוכנית הבינלאומית לשימור גורילות, ארגון התומך אף הוא בפרויקט, אמר כי היקף הקרן עשוי להגיע אף ל-240 מיליון דולר אם תורמים כגון האיחוד האירופי יצטרפו למאבק.

כ-340 גורילות הרים משוטטות בטבע בדרום מערב אוגנדה, 250 נוספות ברואנדה ו-130 במזרח קונגו. קבוצות מורדים עדיין מחזיקות בשליטה בחלקים נרחבים של "פארק וירונגה", לרבות אזורי המחייה של הגורילות, ומסרבות לאפשר גישה לסיורים של שומרי הפארקים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully