וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ספרד: המדבר במגמת השתלטות

11.11.2007 / 8:08

כמעט כשביעית משטח ספרד נמצא תחת סכנת המדבור - התרחבות המדבר. בין הנזקים: יובש, שריפות, ומחסור בגשם. לא רק באפריקה

כשפאנל המומחים זוכה הנובל להתחממות העולמית יתכנסו בשבוע הבא בספרד, הם לא יצטרכו להרחיק לכת יותר מדי כדי לראות את התוצאות של הבעיה בה הם דנים. ביום שני יתקיים המפגש בעיר ולנסיה, השוכנת בלב רצועת חוף הסובלת מתופעת המדבור, פלישת המדבר על תופעותיו: צחיחות, מחסור במים ושריפות, לאזורים נרחבים יותר. "אנשים רבים חושבים שמדבור הוא בעיה שאופיינית לאפריקה, אסיה, או אמריקה הלטינית", אומר חואן סאנצ'ז, ראש מחלקה במרכז לחקר המדבור שליד ולנסיה, "אך גם אנחנו בסיכון".

סוכנות הידיעות הצרפתית מדווחת, כי אזורים נרחבים בספרד סובלים מצחיחות, אך במקומות מסוימים הפך היובש לבעייתי במיוחד. לפי נתוני המרכז לחקר המדבור, כמעט כשביעית משטח ספרד נמצאת תחת סכנה. בראש עומדים האיים הקנריים עם 57 אחוזים מהשטח ש"התמדברו", ואחריהם שתי הערים המזרחיות: מורסיה, עם 37 אחוזים מהשטח, וולנסיה, עם 29 אחוזים.

שליש מכמות המים בשנת 2,100

דו"ח של האו"ם קבע ששישה אחוזים משטחה של ספרד, המדינה הצחיחה ביותר באירופה, כבר ניזוקו באפון בלתי הפיך. בארגון הסביבה הבינלאומי גרינפיס סבורים שהאקלים בספרד נמצא בתהליך של "התאפרקנות" – נהיה דומה יותר ויותר לזה של יבשת אפריקה. אזורים רבים סובלים משריפות בתקופת הקיץ ומימי גשם מעטים לאחר מכן.

ספרד אינה לבד: ארצות ים תיכוניות רבות סובלות גם הן מהבעיה. סוכנות הסביבה האירופית חזתה, כי בסוף המאה יעלו הטמפרטורות ביבשת בשתי מעלות צלזיוס, ואף יותר בדרום ובמזרח אירופה. כמות הגשמים תקטן משמעותית בדרום ספרד, דרום איטליה, יוון וטורקיה.

השנה הזהירה הסוכנות לחקר המדבור מירידה של כשליש בכמות המים באזורים מסוימים בספרד במהלך שנת 2,100. במרכז שליד ולנסיה לומדים המדענים את הנושא ומנסים למצוא פתרונות, ואומרים: "אם לא נעצור את שינוי האקלים, תוך 25 עד 50 שנים הטמפרטורות יעלו, הגשמים יפחתו והרס האדמות ימשיך".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully