וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ניסיון לשחד מדענים שישללו ראיות להתחממות

נמרוד הלפרן

4.2.2007 / 11:23

ה"גארדיאן": ענקית הנפט הציעה למדענים תשלום, בתמורה לפרסום מאמרים המערערים על ממצאי דו"ח איכות הסביבה של האו"ם

המכון ליזמות אמריקאית (AEI), ארגון לובי שפעילותו ממומנת על ידי ענקית הנפט האמריקאית אקסון מוביל, הציע לשורה של מדענים וכלכלנים תשלום בסך 10,000 דולר כל אחד עבור פרסום מאמרים המערערים על ממצאי דו"ח של צוות המומחים הבין ממשלתי לשינויי אקלים של האו"ם (IPCC), שפורסם בסוף השבוע האחרון; כך דיווח ביום שישי העיתון הבריטי "גארדיאן".

דו"ח האו"ם הוכן על ידי צוות הכולל כ-2,500 מדענים מיותר מ-100 מדינות ונחשב לגוף המוסמך ביותר בעולם בנושאי איכות הסביבה והגנת הטבע. הדו"ח קבע בסבירות שלפחות 90% כי פעילותם של בני האדם היא הסיבה להתחממות כדור הארץ ב-50 השנים האחרונות, והזהיר כי הטמפרטורה הממוצעת בעולם עלולה לעלות בשיעור של 5.8-1.5 מעלות צלזיוס עד סוף המאה הנוכחית.

אקסון, שהכנסותיה בשנה שעברה הסתכמו ב-378 מיליארד דולר - יותר מהתוצר של שווייץ, הכלכלה ה-17 בגודלה בעולם - תרמה 1.6 מיליון דולר למכון ליזמות אמריקאית, המגדיר את עצמו כצוות חשיבה. מנכ"לה לשעבר של אקסון, לי ריימונד, משמש כסגן יו"ר המכון. מכתבים ששלח המכון למדענים בבריטניה, בארה"ב ובמדינות נוספות, כללו ביקורת חריפה על מחברי דו"ח האו"ם, "אשר אטומים בפני כל ביקורת הגיונית ונוטים לקפוץ למסקנות שאינן מבוססות על מחקרים". בפניות המכון למדענים, הם התבקשו "לרדת לעומקן של מגבלות המודל האקלימי של צוות האו"ם".

באחרונה גברו הטענות בקהילה המדעית בארה"ב ובבריטניה כי אקסון מנהלת קמפיין הטעיה מתוחכם, שתכליתו לערער על ראיות מדעיות בדבר התחממות כדור הארץ. זאת בדומה למסע ההטעיה של תעשיית הסיגריות, אשר הכחישה במשך עשרות שנים את הקשר בין עישון לבין סרטן הריאות.

לפי ההערכות, הזרימה אקסון בשנים 2005-1998 תרומות של 16 מיליון דולר ללא פחות מ-43 גופים שעירערו על הראיות כי פליטות גזי חממה תורמות להתחממות כדור הארץ. דירקטורים, יועצים ועובדים כיהנו בכמה מ-43 הגופים הללו במקביל, במקרים רבים. גופים אלה סייעו בהפצה מכוונת של מידע שגוי, הנוגע לשינויים אקלימיים, לבעלי טורים בעיתונים מובילים בארה"ב, דוגמת "וול סטריט ג'ורנל".

"תאגידים אמריקאים השפיעו על הממשל האמריקאי"

באחרונה אף התברר כי לא רק ששיטות הפעולה של אקסון זהות לאלו של תעשיית הסיגריות, אלא שאפילו כמה מאותם האנשים היו מעורבים בשני מסעות ההטעיה. סטיבן מילוי, למשל, עמד בראש גוף בשם הקואליציה לקידום מדע אמין (ASSC), שהוקם על ידי יצרנית הסיגריות בשנת 1993 כדי לערער על הקשר שבין עישון פסיבי לבין סרטן. מילוי שימש גם בתפקיד בכיר בגוף בשם הצוות למדע אקלים גלובלי (GCST), שהוקם בסיוע אקסון בשנת 1998, ובניהול המכון לפעילות יזמות חופשית (FEAI), שמרבית פעילותו מומנה על ידי אקסון.

העיתון הבריטי "אינדיפנדנט" חשף לפני כשנה מסמכים, מהם עלה כי אקסון מוביל מימנה קבוצת לובי שמטרתה היתה להכשיל את אמנת קיוטו, המכוונת להאטת [[ההתחממות הגלובלית]] על ידי קיצוץ פליטת [[גזי חממה]]. התוכנית, אותה גיבש כריס הורנר, נועדה להכשיל את אימוץ [[אמנת קיוטו]] על ידי מדינות אירופה. זאת, באמצעות גיוס שורת חברות רב לאומיות, אנשי אקדמיה, צוותי מחקר, עיתונאים ולוביסטים ברחבי אירופה. הורנר הוא לוביסט שממלא תפקיד בכיר במכון למיזמות תחרותית (CEI) בארה"ב - גוף אשר זכה למימון של קרוב ל-1.5 מיליון דולר מחברת אקסון.

לפי התוכנית, גוף בשם "הקואליציה למדיניות אקלימית אירופית יציבה" (ESCPC), שהמטה שלו נמצא בבריסל, היה אמור לפרסם ניירות עמדה נגד אמנת קיוטו, להעסיק דוברים מקצועיים ולהפעיל שדולות בקרב פוליטיקאים ובעזרת חברות שהביעו ביקורת נגד אמנת קיוטו וצמצום פליטת גזי חממה. "בארה"ב הצליחה קואליציה בלתי רשמית למנוע מהממשל לאמץ תוכניות ברוח קיוטו. יש לחקות מודל זה גם באירופה בניסיון להשיג תוצאות דומות", כתב הורנר, במכתב שהגיע לידי "אינדיפנדנט".

ארגונים ירוקים בארה"ב טוענים מזה זמן, כי תאגידים אמריקאים הצליחו למנוע מהממשל האמריקאי מלתמוך באמנת קיוטו, באמצעות לובי רב עוצמה שהפעילו במהלך שנות ה-90. מרבית המדענים גורסים כיום כי פליטת גזי חממה היא הסיבה העיקרית להתחממות כדור הארץ, שעשויה לחולל הוריקנים, שטפונות ובצורות חמורות ברחבי העולם.

בשבוע שעבר דיווחה אקסון כי רווחיה בשנת 2006 הסתכמו ב-39.5 מיליארד דולר - הרווח השנתי הגבוה מעולם של חברה אמריקאית - המשקף רווח של יותר מ-75 אלף דולר לדקה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully