וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מלחמת המוחות של ישראל עם הארגונים מעבר לגבול

27.4.2015 / 10:05

אחרי חיסול חוליית המחבלים מסוריה, הגבול הצפוני ממשיך להתחמם. פעולה אחת יותר מדי עלולה לגרור את הצדדים להתלקחות אזורית, שתחילתה ברורה וידועה, אך לאף אחד אין מושג איך ומתי היא תסתיים

צילום: חמד אלמקת, עריכה: ניב פוקס

בנאומו אמש (ראשון) בפני ראשי צה"ל ומערכת הביטחון בערב קבלת הפנים המסורתי לרגל יום העצמאות, שר הביטחון משה יעלון חזר על הקווים האדומים של מדינת ישראל: העברת נשק לארגוני טרור, הקמת בסיסי טרור בגבול סוריה ואיום על אזרחי מדינת ישראל בטווח הקרוב והרחוק. דבריו כוונו לא רק לחיזבאללה ולחמאס, שעושים מאמץ אדיר במטרה להתחמש בנשק מדויק, אלא גם לארגונים חמושים בשטחה של סוריה, שעשויים יום אחד להתעורר ולהפנות את נשקם נגד ישראל.

באותו הזמן, חוסלה ברמת הגולן, סמוך לגבול סוריה, חוליית מחבלים שניסתה להניח מטען בשטח ישראל. רק כשיצאו שר הביטחון והרמטכ"ל, רב-אלוף גדי איזנקוט מאולם קבלת הפנים, הם עודכנו בפרטי האירוע. ובכל זאת, המסרים בנאומו של יעלון תאמו להפליא את המציאות בשטח.

עוד בוואלה חדשות:
דיווח: צה"ל תקף משגרי רקטות של חיזבאללה בסוריה
3 מחבלים הניחו מטען בסמוך לגדר הגבול ברמת הגולן - וחוסלו
"המתיחות מתחדשת": ברמת הגולן חוששים מהתגברות הלחימה

אזור גדר הגבול עם סוריה שבו הונח מטען חבלה. צילום: חמד אלמקת, מערכת וואלה! NEWS
כוחות צה"ל בגבול סוריה, אמש/מערכת וואלה! NEWS, צילום: חמד אלמקת

משנתו של יעלון מבהירה כי אותם קווים אדומים דורשים תחזוקה, כדי לא לאפשר לזלזול להתפתח אצל האויב. עוד בתקופתו כרמטכ"ל, דיבר יעלון על בגזר שיש להחזיק ביד אחת, לצד "נבוט גדול" ביד השנייה. על פי פרסומים זרים, בסוף השבוע שעבר הנחית חיל האוויר הישראלי את אותו נבוט על מחסני נשק של הצבא הסורי, רגע לפני שהועברו טילי סקאד לידי חיזבאללה.

אם אכן צה"ל עומד מאחורי התקיפות בשטח סוריה, מדובר במלאכת מחשבת של קהילת המודיעין הישראלית, שמטרתה בין היתר היא לחזות כיצד האויב יגיב לתקיפה כזו. פעולה אחת יותר מדי עלולה לגרור את הצדדים להתלקחות אזורית, שתחילתה ברורה וידועה, אך לאף אחד אין מושג איך ומתי היא תסתיים.

"המציאות הביטחונית מחייבת את ישראל לפעול באחריות ובשיקול דעת ולפעול לפי הכלל 'סוף מעשה במחשבה תחילה'", הסביר יעלון. ביום העצמאות, התגובה הישראלית לשיגור הרקטה משטח רצועת עזה הייתה דוגמה ברורה לכך. לאחר שיגור הרקטה, הוחלט להגיב בירי טנקים לעבר מוצב של חמאס. התגובה הפלסטינית הייתה עלולה להיות חריפה, אולם חמאס פעל לאיתור היורים והיה נכון להגיב באיפוק.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
שר הביטחון משה יעלון בקבלת פנים בקריה, אפריל 2015. אריאל חרמוני, משרד הביטחון
יעלון, אתמול/משרד הביטחון, אריאל חרמוני

האירוע האחרון בגבול הצפון מורכב הרבה יותר. המחבלים שניסו להניח מטען בגבול יצאו ככל הנראה מאזור שבשליטת הצבא הסורי. לפיכך, צבא סוריה, חיזבאללה שותפו ושליחיהם הם החשודים המיידים. עם זאת, לא ניתן לפסול את האפשרות כי מדובר בארגון ג'יהאד עולמי שמנסה לסכסך בין ישראל לחיזבאללה ולצבא סוריה, בתקווה שצה"ל יגיב.

לכרטיסייה שבה מנקב המודיעין הישראלי את הפעילות בשטחי האויב יש שני טורים, זה הישראלי וזה של האויב. לא בכל המקרים החשבונות שנפתחים על יד הצד הישראלי נסגרים על ידי האויב באותו הקצב. ייתכן שהניסיון להניח מטען חבלה בגבול הוא למעשה תגובה על פעולה ישנה שמיוחסת לישראל, ורק עתה הגיעה הנקמה עליה.

תחזוקת הקווים האדומים דורשת מלחמת מוחות עקבית ויסודית. בדבריו אתמול, הבהיר יעלון למפקדים הבכירים בקהל: "אל תתייחסו לדבר כאל מובן מאליו. לעולם אל תזלזלו באויב ואל תמעיטו בערכו".

לפניות לכתב: amirbohbot@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully