וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החשוד המיידי: מי עזר לחמאס להקים את "עזה תחתית"?

25.7.2014 / 10:00

ההערכה שחמאס נעזר ב"יישות מדינתית" כדי לרשת את הרצועה בבונקרים ובמנהרות. ישראל כנראה ידעה, אבל העדיפה להתעלם. וגם: מה יכול למנוע עימות נוסף ברצועה, ומה חושבים עלינו שם?

צילום: דובר צה"ל

(צפו: פיצוץ מנהרות ברצועה)

איום שהלך ותפח

צריך לומר, המנהרות ההתקפיות הן רק חלק מתעשיית החפירות מתחת לעזה. חמאס הכין מבעוד מועד גם מנהרות שאפשרו לפעילי הזרוע הצבאית לנוע ממקום למקום ברחבי העיר ללא הפרעה, ומערכת בונקרים שבהם התמקמו חדרי הפיקוד והשליטה שלא נשרטו. בבונקרים אחרים יושבת ההנהגה של הזרוע הצבאית והמדינית שלא נפגעה כלל. בצבא העריכו ערב סבב הלחימה האחרון שיש לחמאס כ-15 מנהרות התקפיות, פחות או יותר. המספר שידוע כרגע הוא יותר מכפול, קרוב ל-40.

האם מדובר בפאשלה מודיעינית? אני לא רואה זאת כך. מטבע הדברים קהילת המודיעין לא יכולה הייתה לדעת על כל מנהרה. הכישלון הוא של הדרג המדיני שהעדיף להתעלם במשך שנים מהאיום שהלך ותפח למימדים מאיימים על גבולה הדרומי של ישראל.

מקבלי ההחלטות ידעו על קיומן של המנהרות, ועל כ-10-9 אלף רקטות שיש בידי חמאס, אך היה להם נוח לעצום את עיניהם לטובת הנוחות והשקט. היה להם קל יותר להתנגח עם אבו מאזן בגין בקשתו החמורה להתקבל כחבר למוסדות אונסק"ו (שמהווה סכנה חמורה ומיידית למדינת ישראל), מאשר להתמודד עם צבא גרילה מחומש ומסוכן ששמר על שקט כל עוד היה זה נוח לו. כך יכלו להמשיך ולבנות התנחלויות ללא הפרעה מבלי שיטרידו אותם ברעיונות כמו "שתי מדינות" או נסיגה.

רק כמה ימים לאחר תחילת המבצע, הפכו לפתע המנהרות לאיום קיומי על מדינת ישראל, באופן ש"מאלץ" את כוחות צה"ל לפעול בתוך עזה וכעת גם להישאר בתוכה לתקופה נוספת.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"

הרפתקה צבאית

לאחר שנים של התעלמות, עכשיו מתברר, צה"ל חייב להישאר כדי "לסיים את העבודה". ואם אכן כך יקרה ובעוד כמה ימים תכריז מדינת ישראל שהשמידה את כל המנהרות ההתקפיות בין עזה לישראל ותסיג את כוחות צה"ל משטח הרצועה, מה משמעות הדבר? הרי ברור שחמאס ישוב לבנות את אותן מנהרות ובקצב מואץ. כלומר בסבב הלחימה הבא, בעוד כשנתיים נאמר, כוחות צה"ל יתמודדו במקום עם 40 מנהרות, עם מספר כפול או משולש. שוטר של חמאס ייאלץ מן הסתם לעמוד בצמתים המרכזיים של המנהרות ולכוון תנועה או לחלופין יוצבו בהן רמזורים.

שני דברים יכולים למנוע עימות חוזר מול חמאס חזק יותר בעתיד: האחד, טיפול שורש בארגון שיכלול את כיבוש הרצועה וחיסול צמרת חמאס. מבצע שכזה יעלה בחייהם של מאות חיילים ולאף בכיר בישראל אין רצון בהסתבכות שכזו. האפשרות השנייה היא לנסות "לצרוב תודעה" - בדומה לדאחיה של ביירות שהפכה לזיכרון כואב עבור ראשי חיזבאללה. בשלב הזה אנחנו לא שם ולא שם. ישראל אינה מתכוונת לטפל לעומק בבעיית חמאס ולפעול כדי לפרקו מנשקו, ומנגד ספק אם התודעה של הארגון נצרבה מספיק כדי למנוע מהם לצאת לעוד הרפתקה צבאית מול ישראל בעתיד.

לציבור הפלסטיני אמנם כבר נמאס מהלחימה והתודעה שלו נצרבה מספיק. השאלה אם לבכירי הזרוע הצבאית, שמשגרים רקטות מלב שכונות מאוכלסות, אכפת בכלל שהתושבים ישלמו שוב מחיר כבד נוסח שג'אעיה, בסבב הבא של הלחימה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully