וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא מבצע, מלחמה

23.7.2014 / 15:17

צה"ל הפתיע את חמאס פעמיים: כשנכנס מקו היישובים הסמוכים לגדר לרצועה, וביכולת המודיעין שלו. אך גם לאחר שבועיים של לחימה חמאס עוד מייצר מתקפות משולבות נגד הכוח הישראלי

כוחות צה"ל בגבול רצועת עזה 22 ביולי 2014. רויטרס
כוחות צה"ל בגבול רצועת עזה, היום/רויטרס

כוחות היבשה של צה"ל מתמודדים החל מפתיחת המבצע היבשתי ברצועת עזה מול גדודי חמאס, שתחקרו לעומק את מבצע "עופרת יצוקה" בחורף 2008. חמאס העמיד שורה של הפתעות ותפיסת הפעלה משולבת, שתכליתה לפגוע בכוחות צה"ל ולחטוף חייליים. מפקד חטיבת הנח"ל, אלוף-משנה אורי גורדין, מספר כי חוליות החמאס נמלטו לאחור כשהחל הירי הארטילרי, אך זו תכלית פעילות גרילה שעוקצת כמו דבורה את גב הנמר ונעלמת.

מבצע "צוק איתן" | היום ה-16: עדכונים שוטפים

הכניסה מקו היישובים הסמוכים לגדר לתוך מרחב בית להאיא, בית חנון, שג'אעיה, מרחב חאן יונס ומוקדים נוספים הפתיעה את חמאס. בפעם השנייה, הארגון הופתע מאיכות המודיעין שבידי ישראל. לדברי קצין מודיעין בכיר, הכוחות בשטח הוכוונו על ידי המודיעין. הקצין טוען כי עד כה לא ברור כמה מנהרות אותרו, מאחר ולכל מנהרה יש מספר הסתעפויות ופירים ועל כן ממתינים לסיום שלב הבדיקות והזיהוי. על פי ההערכות, לחמאס 40 מנהרות התקפיות וככל הנראה אותרו עד כה 29 מהן.

מבצע "צוק איתן" - סיקור מיוחד בוואלה! חדשות:
קרי בישראל: "התקדמנו, אבל ישנה עוד עבודה לעשות"
יחימוביץ: "אי אפשר לגמור את הסיפור בשדה הקרב"
צפו: ככה נראה שיתוף הפעולה בין חיל האויר לצנחנים
דעה | לכופף לחמאס את היד

חשיפה והרס מנהרות התקיפה של חמאס ופגיעה בתשתיות הטרור על ידי חטיבת הצנחנים ברצועת עזה. דובר צה"ל
חמאס עוקץ כמו דבורה את גב הנמר ונעלם. מנהרה שנחשפה על ידי חטיבת הצנחנים/דובר צה"ל

עיקר המאמץ של כוחות היבשה הוא סביב איתור המנהרות והשמדתן. ההגנה על הפעילות ההנדסית חושפת את הכוחות לירי של החמאס. בשל כך, הנחה אלוף פיקוד דרום לכוחות לתמרן בשטח ולייצר חיכוך ותגובה מול החוליות.

שלב איתור והשמדת המנהרות מוגדר בשלב זה כמשימה העיקרית, אך כשתסתיים המשימה ייתכן והדרג המדיני יקבל את המלצת הצבא לבצע תמרון רחב בתוך השטח נגד גדודי החמאס. מהלך זה, לפי הערכת הקצין, יסב פגיעה יותר בקרב מחבלי החמאס.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors

צה"ל לא הציב די הפתעות מול היכולות המחודשות של חמאס

גם לאחר שבועיים של לחימה ולמרות ההתקפות האוויריות המאסיביות מהקרקע והים, ממשיך חמאס לשגר מספר גדול של רקטות לעבר שטח מדינת ישראל. בצה"ל נזהרים מלומר כי היקף השיגורים פחת בימים האחרונים כתוצאה ממחסור ברקטות. בנוסף לכך, למרות הפגיעה במוקדי הלחימה של החמאס והרג פעילים חמושים, ממשיכים גדודי החמאס לייצר התקפות משולבות על כוחות הצבא באמצעות ירי צליפה, נ"ט, נשק קל, והפעלת מטעני חבלה.

צה"ל ביצע תמרון לשטח הפלסטיני, כבש שטחים לאורך כל הרצועה, איתר מנהרות וייצב קווי הגנה. בזמן שכוחות ההנדסה מבצעים פעילות של מיפוי והשמדת מנהרות, סורקים כוחות חי"ר והשריון את השטח במטרה לאתר מחבלים, אמצעי לחימה ומנהרות נוספות. התנועה בשטח של הכוחות היא חלקית וכתוצאה מכך מזמין הצבא התקפות בלתי פוסקות על הכוחות, שבסופן יש נפגעים.

בצה"ל טוענים כי המבצע לא החל כפי שתוכנן, ובזמן שחמאס נערך לכניסת הכוחות לשטח, החטיבות הסדירות של הצבא היו עסוקות באיתור שלושת החטופים ורוצחיהם ברחבי יהודה ושומרון. גם מלחמת יום הכיפורים נפתחה בהפתעה, ולמרות האבדות הקשות, הצליח צה"ל להפוך את הקערה על פיה ולשנות את פני המערכה. למרות ההצלחה של "כיפת ברזל", בלימת הניסיונות לביצוע פיגועים מהאוויר ומהים באמצעות מודיעין מדויק והיערכות נכונה בשטח, מצליח חמאס להסב אבדות קשות לכוחות היבשה.

פצועים מגיעים לבית החולים סורוקה, יולי 2014. בן קלמר
חמאס ימשיך להתקיף עד הרגע האחרון. פצועים מפונים לבית החולים סורוקה, היום/בן קלמר

במבצע "עופרת יצוקה", נמלטו לוחמי חמאס לתוך העיר עזה ופחדו להילחם. בתום המבצע, פוטרו בחמאס מפקדי גדודים וחוליות ונעשה ארגון מחדש בתוך הזרוע הצבאית. נכון לבוקר זה, למרות היקף האבדות בצד הפלסטיני, הוכיח חמאס כי שיפר באופן משמעותי את יכולות השרידות שלו והתנועה בשטח. מול היכולות המחודשות של חמאס לא הציב צה"ל די הפתעות.

חמאס, לו למעלה מ-15,000 חמושים שמחציתם בעלי מיומנות גבוהה בתפעול טילי נ"ט, צליפה וירי מרגמות, ימשיך להתקיף מהיבשה ומהאוויר עד הרגע האחרון. נכון, בעיות המיגון של חטיבה חי"ר נוספת, פרט לגולני, הייתה נפתרת בהשקעה דומה לזו של עלות מטוס F-16 אחד. אך כרגע נדרש צה"ל להביא את ההישג הנדרש - והוא לא רק מנהרות - אלא גם פגיעה קשה בתשתיות חמאס בשג'אעיה, סמל ההתנגדות. התקפות אוויריות לא יועילו לאורך זמן, וכשם שחיזבאללה מביט על הישגי מערך ההגנה האווירי של צה"ל, הוא מנסה להבין את הישגי כוחות היבשה כחלק מהיערכות למלחמת לבנון השלישית.

צוק איתן איננו מבצע. זו היא מלחמה, שהתכלית שלה היא לא רק להשיב את הביטחון לתושבי הנגב, אלא להרחיק את הסבב האלים הבא.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully