וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היעד של צה"ל: ריסוק סמל הטרור הפלסטיני

21.7.2014 / 8:31

לפי צה"ל, סיר הלחץ שנוצר בשג'אעיה אחרי הקרבות הקשים הבריח חמושים רבים. הלחימה שם עוד תגבה מחמאס מחיר כבד, שיצרוב בתודעה הפלסטינית שצה"ל אינו חושש להגיע לכל מקום ברצועה

צילום: אבי כהן, בני ואינר, יותם רונן, קובי אליהו, דו"צ, רויטרס, שי מכלוף; עריכה: מתן חדד; קריינות: לירון בארי

סוללות חיל התותחנים הפזורות לאורך רצועת עזה יצרו מסכי אש ועשן, ובחסותם נכנסו לוחמי חטיבת גולני ללב קן הצרעות העזתי: שכונת שג'אעיה שבמזרח העיר עזה. בכל דקה נחתו ארבעה פגזים. ברוב הפעמים הרעידו הפגזים שטחים פתוחים, אבל חלק מהם נפלו על מבנים וגרמו לקריסתם.

גדוד שג'אעיה מהזרוע הצבאית של חמאס וחמושי חמולת דור'מוש, אחת החמולות המסוכנות ביותר בעזה ואותה חמולה שתקפה בעבר את צינורות הגז של מצרים בסיני, נערכו לכניסת כוחות היבשה של צה"ל. ירי פצצות מרמה וחוליות נ"ט זוהו כבר בשלבים הראשונים של הכניסה הקרקעית, אבל כוחות האוויר תקפו אותם. זמן קצר לאחר מכן החל החיכוך האמיתי: חוליות מחבלים החלו לצאת מהאזורים הבנויים, ירו טילי נ"ט ונעלמו. אחרי כן הם שבו וירו, ואז נעלמו אל תוך המנהרות התת-קרקעיות שנחפרו בחסות המבנים.

מבצע "צוק איתן" - כל הכותרות:
יוזמת האו"ם: פתיחת מעבר רפיח והקלה בהעברת סחורות
גדס"ר גולני איבד שניים מקציניו בקרבות בשג'אעיה
תיעוד נדיר: לוחמי גולני בקרב מול חמאס בשג'אעיה

עשן מיתמר משכונת שג'אעיה בעיר עזה – מבצע צוק איתן, 20 ביולי 2014. AP
עשן מיתמר משכונת שג'אעיה בעזה, אתמול/AP

מאז מפקד חטיבת גבעתי לשעבר אלוף-משנה עימאד פארס לא זכתה שג'אעיה לטיפול שכזה. פארס נכנס לפני יותר מעשור למרחב הזה בג'יפים לבנים של "לנד רובר", שנראו כמו ג'יפים של השוטרים הפלסטינים. הכוח בפיקודו השתלט על מבנים והרג חמושים רבים. מאוחר יותר, במבצע "עופרת יצוקה", נפצע בשכונה מפקד חטיבת גולני אלוף-משנה אבי פלד. באותם ימים לא זכה מרחב שג'אעיה לטיפול שורש.

אז למה דווקא שג'אעיה? מדובר במעוז איסלאמי פנאטי וסמל להתנגדות נגד ישראל. מרוכזים בה חמושים רבים, אמצעי לחימה ותשתיות טרור, אך בצה"ל טוענים כי היא נבחרה כיעד לתקיפה משום שמבחינה סטטיסטית זהו המקום ששוגרו ממנו רוב הרקטות לעבר אשדוד ואשקלון ומאחר שיש במרחב מערכת מנהרות מסועפות.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל

חוששים לשחזר את המראות מהדאחייה

בצה"ל העריכו כי יהיו התנגדות ומספר רב של פצועים והרוגים, ואכן התוצאות היו קשות – 13 הרוגים ו-50 פצועים, טילי נ"ט לבתים שבהם כוחות והפיקוד הבכיר, מטעני חבלה, ירי מנשק קל וניסיונות לחטוף חיילים. ככל שחלף הזמן התקבלו דיווחים קשים על פציעות בקרב שדרת הפיקוד של חטיבת גולני ושאר המפקדים והלוחמים. חלקם נפגעו בשל בעיות בפיקוד ובתכנון.

כדי להבין אם נרשם הישג ניכר עד כה במבצע, יש לבחון גם את מספר ההרוגים בצד הפלסטיני. על פי דיווח פלסטיני, במהלך הפעילות של גולני בשכונה נהרגו 87 פלסטינים, ובהם יותר מ-60 אזרחים.

מהרגע שבו נהרגו לוחמי צה"ל, ובפרט באירוע שבו נגמ"ש מיושן שנפגע מטיל נגד טנקים ועלה באש, החל קרב למניעת חטיפת גופות. הכוחות תודרכו עם הכניסה למבצע על האפשרות שחמאס ינסה להגיע להישג על ידי חטיפת חיילים ואף גופות של חיילים. הכוחות השתמשו באש ופעלו באגרסיביות כדי להרחיק חוליות שניסו להגיע למוקדי הפצועים. מצד אחד, בצה"ל חוששים מאוד לשחזר את המראות מרובע הדאחייה שהפציץ צה"ל במלחמת לבנון השנייה כדי להימנע מביקורת עולמית על פעולות לא מידתיות, אך מצד שני יש רגעים שבהם אין ברירה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
חמישת לוחמי גולני שנהרגו אתמול בעזה ושמם הותר לפרסום: סמל שון כרמלי/מערכת וואלה!, צילום מסך

בשג'אעיה יש מנהרות לחימה מהמורכבות שיש ברצועת עזה. איתורן והשמדתן יהיו הישג נכבד עבור צה"ל, בייחוד אחרי ההצלחות של חטיבות גבעתי, נח"ל וצנחנים, שמפקד החטיבה האדומה אלוף-משנה אליעזר טולדנו הגדיר כ"עיר תחתית". כבר עכשיו יש דיווחים מצה"ל על כך שסיר הלחץ שהפעילו כוחות גולני על שג'אעיה ומראות ההרס הבריחו חלק גדול מאוד מהחמושים לכיוון בית החולים שיפא, במרחק חמישה קילומטרים, או לשכונת רימל, שכונת המיליונרים שהפכה למוקד עלייה לרגל לשאר הפליטים.

איתור התשתיות והשמדתן יצרוב בתודעה הפלסטינית שצה"ל אינו חושש להיכנס לעימות חזיתי במקומות המורכבים ביותר ברצועת עזה והוא נכון להסב לחמאס אבידות רבות. הלחימה במרחב הזה טרם הסתיימה, ובקצב הנוכחי היא עשויה לגבות מחמאס מחיר כבד, שירתיע אותה בעתיד הרחוק מלהיכנס לעימות עם ישראל. כבר עתה ראויה חטיבת גולני לשבחים על כושר העמידה שלה. למרות הזעזוע שחטפה בעקבות מותם של 13 לוחמים, מח"ט שנפצע ופונה מהמערכה ופגיעה בשרשרת הפיקוד בגדוד הסיור של החטיבה, המוגדר כ"אגרוף של גולני", עמדה החטיבה ביעדים שהוצבו לה.

לפניות לכתב: amirbohbot@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully