וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כבר נגמר? ירח הדבש בין חמאס ופתח מתערער

6.6.2014 / 10:32

ארבעה ימים אחרי שהושבעה ממשלת הפיוס, כבר נראים סדקים ראשונים. חמאס רוצה שהרשות תשלם משכורות לאנשיו, פתח ביטל עצרת חמאס בגדה, והבחירות לנשיאות ולפלרמנט בספק

צילום: עומר מירון, רויטרס, עריכה: יאיר דניאל, מתן חדד

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, מגנה את ממשלת הפיוס

מאז הושבעה ממשלת האחדות הפלסטינית ביום שני, התגלעו כמה מחלוקות בין חמאס ופתח שמעידות עד כמה הדרך לפיוס של ממש רחוקה ומייגעת. הקלישאה המפורסמת - "אלוהים נמצא בפרטים הקטנים" - התגלתה כרלוונטית מתמיד בכל הקשור ליישום הסכם האחדות. המשבר הראשון מתמקד במשכורות פקידי הרשות הפלסטינית ופקידי החמאס בעזה. מאז הפיכת חמאס ביוני 2007, קיבלו קרוב ל-50 אלף פלסטינים, שעבדו בעבר במשרדי ממשלת הרשות, משכורות מממשלת רמאללה, מבלי שהגיעו לעבודתם. את מקומם תפסו כ-40 אלף פקידים חדשים ואנשי כוחות הביטחון, שבשבע השנים האחרונות קיבלו את משכורתם מממשלת חמאס.

בחודשיים האחרונים נמנעה ממשלתו של איסמעיל הנייה מלשלם את משכורתם של פקידיה, בגלל המשבר הכלכלי הקשה שחווה הארגון, בין היתר כתוצאה מסגירת המנהרות בין עזה לסיני. הסכם האחדות בין שתי התנועות קבע, כי ועדה משותפת שבה יושבים חברי פתח וחמאס, תבחן את משכורתם של פקידי ממשלת חמאס ותיישם את אותם קריטריונים שעל פיהם משולמות משכורות אנשי הרשות, גם על פקידי חמאס. כלומר, על פי ותק והשכלה. אולם משמעות הדבר, שעד שוועדה זו לא תסיים את עבודתה, 40 אלף הפקידים לא יקבלו משכורות.

לקריאה נוספת על הפיוס הפלסטיני
חברי קונגרס: מתנגדים להכרה באחדות הפלסטינית
נתניהו הורה להפשיר עוד כ-1,800 יחידות בשטחים
האיחוד האירופי: "נעבוד עם הממשלה החדשה ברשות"

יו"ר הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס נפגש עם ראש הלשכה המדינית של חמאס חאלד משעל – דוחה, קטר, 5 במאי 2014. רויטרס
חמאס סובל ממשבר כלכלי בשל סגירת המנהרות. משעל ואבו מאזן בקטאר בחודש שעבר/רויטרס

המשבר השני , צפוי לא פחות, קשור לפעילות הפוליטית והצבאית של החמאס בגדה. בימים האחרונים ניסו אנשי חמאס בחברון לארגן עצרות ענק לרגל יום הנכסה ("התבוסה", יום השנה לפרוץ מלחמת ששת הימים). אולם מנגנוני הביטחון הפלסטינים לא קיבלו זאת בהבנה ופירשו את ההתארגנות כקריאת תיגר. על פי דיווחי חמאס, כמה מאנשיהם נעצרו בחברון ורק ביומיים האחרונים נעצרו חמישה פעילים של הארגון ועוד שלושה עוכבו לחקירה. אחד מהעצורים, על פי אותו דיווח, שוחרר מהכלא של המודיעין הכללי לפני שלושה ימים ויממה לאחר מכן נעצר על ידי אנשי הביטחון המסכל. בסופו של דבר, ההפגנות בחברון לא יצאו לפועל.

מנגד בעזה, עצרו כוחות הביטחון של החמאס פעיל מרכזי של הפתח ששב לרצועה דרך מעבר רפיח. הסוגיות הללו מייצרות סדקים ראשונים, אך משמעותיים, באחדות הפלסטינית ומעלים סימני שאלה לגביי האפשרות שהסכם הפיוס ישרוד.

ובאופק עדיין מרחף לו המשבר הגדול מכולם, סביב הבחירות לנשיאות ולפרלמנט, שלשמן הוקמה ממשלת "ההסכמה הלאומית" - בניגוד לטענה הנשמעת בישראל, חמאס אינו שותף בממשלה הזו. אמנם לא נקבע כלל מועד לקיומן, אולם כבר כעת ברור שישראל לא תתיר בחירות במזרח ירושלים בהשתתפות חמאס. במקרה שכזה, שני הארגונים צפויים להתנגד לעריכת בחירות ומכאן שעתידה של ממשלה זו, כלל אינו ברור.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully