וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התנועה: "בנט מוכן להרוס הכול בשביל שני מנדטים"

12.4.2014 / 0:01

איום הפרישה של יו"ר הבית היהודי ערער עוד את הממשלה, שחווה כעת את המשבר הגדול ביותר שלה. שותפיו לקואליציה מיהרו להאשים: "לבנט לא אכפת מהמצב, אלא רק מההישג בקלפי"

צילום: דניאל בוק, עריכה: יותם בן-דוד

שנה וחודש אחרי שנוסדה, עוברת ממשלת נתניהו השלישית את המשבר הגדול ביותר בתולדותיה, באופן שמעמיד בסימן שאלה אמיתי את היכולת של הקואליציה להמשיך להתקיים. אתמול (שישי) אישרה סיעת הבית היהודי את הודעת יו"ר המפלגה נפתלי בנט לפיה שחרור ערבים ישראלים יגרום ליציאתה מן הקואליציה. ההערכה בבית היהודי היא כי הסיכוי להגיע להסכם עם הפלסטינים שיכלול את המשך המשא ומתן תמורת ביצוע הפעימה הרביעית הוא 50%.

תהליך השלום - כותרות נוספות:
פה אחד: הבית היהודי אימצה את איום הפרישה של בנט
ח"כים על איומי בנט: "רוצים לעזוב? שיעזבו"
בנט מאיים: "אם ישוחררו ערבים-ישראלים – נפרוש"

במקרה שכזה, העסקה תובא לאישור הממשלה, ובנט מקווה כי שר החוץ ויו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן יעמוד במילתו, ויצביע יחד עם שריו נגד, באופן שיגרום כמעט בוודאות לסיכולה. בשיחות סגורות אומר שר הכלכלה כי יפרוש מהממשלה "גם אם ישוחרר ערבי ישראלי אחד", ומנמק זאת בצורך "להציב קו אדום". כעסו של בנט, שהוביל לאיום הפרישה, נבע משיחה שקיים שלשום עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, שבה הוצגו לו פרטי ההסכם המתגבש. בנט הבהיר לנתניהו בשיחתם כי לא יסכים לתמוך בעסקה עד שהפלסטינים לא יחזרו בהם מהפנייה למוסדות האו"ם.

נפתלי בנט בכנס השנתי של המכון למחקרי ביטחון לאומי. ינואר 2014. חן גלילי, מערכת וואלה! NEWS
בכל מקרה, ייצא מנצח. בנט/מערכת וואלה! NEWS, חן גלילי

עבור יו"ר הבית היהודי, מדובר בתרחיש אופטימלי. אין לו מה להפסיד, רק להרוויח. אם השיחות יתפוצצו כתוצאה מהאולטימטום שלו, יהיה מדובר עבורו בהישג אישי. אם נתניהו יחליט בכל זאת לנסות וללכת למתווה של שחרור ערבים ישראלים, בנט יוביל לפרישה מן הממשלה. פרישה על רקע אידיאולוגי צפויה לתגמל אותו בקלפיות, בין אם הבחירות ייערכו מיד ובין אם נתניהו ימצא פתרון זמני בדמות הכנסה של יצחק הרצוג ומפלגת העבודה לקואליציה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה

בקואליציה תוקפים: "בנט חסר אחריות"

אלא שנראה שהסיכויים לקואליציה שתכלול את הליכוד-ביתנו ואת העבודה יחד נמוכים. ראשית, נתניהו עצמו צפוי להעדיף בחירות שבהן הוא צפוי להיבחר שוב, על פני הרכבת קואליציה שבה הליכוד-ביתנו תהיה הסמן הימני של שלוש שותפות מהמרכז-שמאל: יש עתיד, העבודה והתנועה, שיוכלו בקלות לדחוק את הליכוד לפינה בנושאים אזרחיים ומדיניים. שנית, הרצוג בוודאי זוכר את תקדים שאול מופז מ-2012. אמנם העבודה בראשותו נמצאת על 15-14 מנדטים בלבד בסקרים, אך לו יצטרף כעת לממשלת נתניהו, שבוע אחרי שקרא לבחירות, תמורת הארכה מלאכותית של המשא ומתן, שנראה כי דבר לא ייצא ממנו בסוף התהליך. הוא עוד עלול להתגעגע למספר הזה.

כעת נמצאים נתניהו וראש צוות המשא ומתן, השרה ציפי לבני, במבוכה. אין להם כמעט יכולת לתמרן מול הפלסטינים. גורמים בכירים במפלגת "התנועה" תקפו בחריפות את בנט, ואמרו לוואלה! חדשות כי הוא פועל להוביל לבחירות. "בנט פועל בחוסר אחריות ובחוסר ראייה אמיתית של המציאות", טענו. "הרי למה נתניהו רוצה להמשיך ולקיים את המו"מ? כדי להימנע מהפנייה הפלסטינית למועצת הביטחון. בנט מוכן להרוס הכול בשביל עוד שניים-שלושה מנדטים. הוא יוביל את כולנו למערכת בחירות יקרה שאין לנו כסף אליה. זה מראה שלא אכפת לו מהמצב החברתי או המדיני אלא מההישג בקלפי".

כנס של האופוזיציה שמחרימה את דיוני המליאה. מרץ 2014. טלי מאייר
הסיכוי הקלוש לצרף את החרדים או את מפלגת העבודה, מבטיח שהממשלה תמשיך להתנהל בחוסר יציבות. הרצוג, גלאון וליצמן/טלי מאייר

לדברי הגורמים, "בנט התלונן על כך שהפלסטינים הולכים לאו"ם, אבל באין מו"מ ברור שהדבר הראשון שיעשו יהיה לפנות לבקש הכרה, והם יתקבלו בזרועות פתוחות. הם לא רוצים הקפאה ולא רוצים שחרור, אז אילו אופציות הם משאירים למשא ומתן?".

הבעיה העיקרית של קואליציית נתניהו השלישית, היא שבהיעדר אלטרנטיבה פרלמנטרית אחרת, יכולה כל אחת מן השותפות להוביל בכל רגע נתון לבחירות. יכול להיות שזה יקרה כבר בעוד שבוע ויכול להיות שזה ייקח שנה. אבל הסיכוי הקלוש לצרף את החרדים או את מפלגת העבודה, מבטיח שהממשלה תמשיך להתנהל בחוסר יציבות, ממשבר אחד למשבר אחר.

לפניות לכתב עמרי נחמיאס - omri_n@walla.net.il

(עדכון ראשון: 22:07)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully