וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העימות מעבר לפינה: בנט מקדם מחדש את דוח אדמונד לוי

26.12.2013 / 19:03

לפיד "התקפל" בפני הבית היהודי? בנט יגרום לנתניהו להזיע שוב? מי נאמן למי בש"ס? ואיך מנצלים שוב את נושא שכר הח"כים? לכל שאלה תשובה, בטור השבועי של כתבנו הפוליטי

עם שוך הקרבות סביב הצעת החוק של עדי קול על שוויון במס לזוגות מאותו המין, אפשר לסכם את סיבוב ההתנגשויות האחרון בין הסיעות בכך שהבית היהודי עושים פוליטיקה טוב יותר מיש עתיד.

כבר שבועות מסבירים במפלגתו של לפיד שעל החוק הזה הם לא יתפשרו. "יש חשיבות להעביר את ההצעה הזו כחוק", אמר שר האוצר מיד אחרי שההצעה אושרה בוועדת השרים לחקיקה. "זה לא קשור לנושא דת ומדינה, זה קשור לזכויות אדם", אמר. אז אמר.

הפשרה אליה הגיעו שתי הסיעות קובעת בדיוק ההיפך. הטבת המס לזוגות מאותו מין לא תיעשה בחקיקה ראשית - הישג שקיוו לו כל כך ביש עתיד, אלא בתקנות. וגם אז, קובע הניסוח כי שר האוצר "רשאי להעניק הטבות מס במקרים נוספים". כלומר, אין אפילו בדל של הכרה בקהילה הלהטבי"ת.

סיעת יחיד: לכל הטורים של עמרי נחמיאס

במפלגתו של בנט חששו כי הכרה שכזו תהווה תקדים עליו יוכלו שופטי בג"ץ להסתמך בפסיקות עתידיות. הם הצליחו למנוע זאת. "קיפלנו את לפיד, החוק נקבר", צהלו בכירים במפלגה אתמול. אז אולי הצהלות מוגזמות, כי בסופו של דבר יש עתיד כן תקבל את מבוקשה וההטבות יינתנו, אבל אין ספק שהפשרה אליה הגיעו רחוקה מהנוסח שרצו במפלגתו של לפיד לראות.

מה באמת יחליש את בנט?

בשולי הדברים, בנט לא אהב את העובדה שח"כ אורית סטרוק ביקשה לרשום בפרוטוקול כי התנגדה להצעה - בניגוד להסכמים המוקדמים בין הסיעות לפיה חברי הבית היהודי ייצאו ויתקזזו. גורמים במפלגה הסתכלו על התקרית השולית הזו כדוגמה ליחסים הבעייתיים בין הפלגים המרכיבים את הבית היהודי: המפד"ל ותקומה. "אם בנט ירצה להיות ראש ממשלה יום אחד", אמרו, "הוא יהיה חייב להיפרד מהם. הם מסנדלים כל יוזמה שלו ונכנסים לעימות על כל דבר קטן. זה לא יחזיק מעמד לאורך זמן". עם זאת, סביר להניח כי פיצול בין הסיעות יתרחש, אם בכלל, רק בסמוך לבחירות. בנט בתור ראש סיעה של 12 חברי כנסת הוא פוליטיקאי חזק ובכיר. במקרה של פיצול יעזבו את הסיעה ארבעה חברי כנסת, ובבית היהודי ייוותרו שמונה חברים בלבד, מה שיפחית במעמדו ובהשפעתו.

אבל לא רק פוליטיקה מפלגתית מעסיקה את בנט. אתמול הוא נפגש בכנסת עם השרים עוזי לנדאו ויאיר שמיר מישראל ביתנו, ועם סגן השר זאב אלקין. על הפרק: קידום דוח אדמונד לוי, שקובע בשורה התחתונה כי מפעל ההתנחלויות חוקי וכי "אין כיבוש ביהודה ושומרון". הדוח נגנז בקיץ שעבר, בעקבות התנגדותו של היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין.

שרי הליכוד לחצו על נתניהו לדון בדוח ערב הבחירות לכנסת ה-19, אולם הוא סירב. "לצערי בשלב זה היועץ המשפטי לממשלה אינו נותן לדוח רוח גבית אבל אני מקווה שנמצא לזה פתרון", אמר אז נתניהו בישיבת שרי הליכוד, שפרטיה פורסמו ב"הארץ". זו הפעם השלישית שבה הפורום נפגש בהרכבו הנוכחי בניסיון לחשוב כיצד ניתן להביא את הדוח לאימוץ ואישור בממשלה.

הסיכויים אינם גבוהים. שרי יש עתיד והתנועה, כמו גם נתניהו עצמו וכמה מהשרים הקרובים אליו צפויים להפיל את היוזמה, בוודאי על רקע התקופה הקריטית בה מצוי המשא ומתן עם הפלסטינים. ועדיין, כדאי לשים לב למהלך, שעלול להדליק אש בקואליציה בשבועות הבאים.

למי הח"כים של ש"ס נאמנים?

היחסים בין דרעי וישי ידעו בתקופה האחרונה מורדות, ומורדות תלולים יותר - אבל השבוע האחרון נראה כמו נקודת שפל אפילו ביחס אליהם. בסביבת ישי האשימו השבוע כי דרעי טירפד את מינויו של ישי לתפקיד יו"ר זמני של ועדת החוץ והביטחון. במקרה אחר, נחתכו תמונותיו של ישי מביטאון המפלגה, "יום ליום", אולם השיא היה במוצאי השבת האחרונה, אז חגג היו"ר המודח את יום הולדתו במסעדה.

דרעי וישי נפגשו: "בוחנים דרכים לשמור על ש"ס". עומר מירון
נקודת שפל חדשה. ישי ודרעי בימים מחויכים יותר/עומר מירון

אנשיו עמלו במשך שבועות על האירוע, אליו הגיעו פעילים ומקורבים רבים - אך אף לא אחד מחברי הכנסת של ש"ס. במחנה דרעי ראו בכך הוכחה לבידודו של ישי בסיעה, והביאו זאת כדוגמה לכך שסיפור הפיצול בסיעה ירד מהפרק. בסביבתו של ישי טענו מנגד כי על חברי הכנסת הופעלו לחצים גדולים שלא להשתתף בחגיגה, וכי ליו"ר הקודם עדיין יש מחנה גדול גם בתוך הסיעה. לא ברור אם הסיעה אכן תתפצל, אבל אין ספק כי כל יום שעובר מקטין את המומנטום של ישי ומאפשר לדרעי לבסס את מנהיגותו.

איך הפופוליזם משתלט שוב ושוב על הכנסת?

אחת לכמה חודשים יוצא מישהו מחברי הכנסת ביוזמה להפחית את שכר הח"כים. ביוזמה כשלעצמה אין בעיה, אלא שהיא טומנת בחובה בעיקר מנות גדושות של פופוליזם. חבר הכנסת שמוביל את המהלך מקבל סיקור חיובי בתקשורת ומבטיח להוריד את המשכורות, התקשורת ממשיכה הלאה והמשכורות בסופו של דבר לא יורדות.

השבוע, למשל, פנה חבר הכנסת שמעון סולומון (יש עתיד) ליו"ר ועדת הכספים וביקש למנוע את העלאת שכר הח"כים המתוכננת לינואר 2014 בטענה כי מדובר "בזמנים של הידוק החגורה". סולומון עקבי בנושא. הוא גם הגיש הצעת חוק בעניין. חבל רק שבישיבה של ועדת העבודה והרווחה של הכנסת בחודש יוני הצביעו ארבעת חברי הכנסת שהיו נוכחים בדיון: חיים כץ, מיקי רוזנטל, רינה פרנקל וסולומון עצמו, נגד הצעה לקצץ 10% ממשכורות חברי הכנסת ובחרו לקצץ רק אחוז אחד. הנימוק אז היה כי יש לבחון במקביל גם הורדה של שכר השופטים ונושאי משרה אחרים, וכי הנושא יידון בהקדם. מאז עברה חצי שנה, ודבר לא נעשה.

אז סביר להניח שכוונותיו של סולומון, כמו גם של חברי כנסת אחרים, טובות. אבל תמיד תימצא הסיבה מדוע למה לא לקצץ. אחד העוזרים הפרלמנטרים הבולטים במשכן הציע השבוע הצעה מתבקשת. "הרי ברור שהשכר שלהם לא באמת יירד. אם הם מרגישים כל כך לא בנוח עם השכר והתוספות, מדוע שלא ייקחו עשרה אחוזים ויתרמו אותם בכל חודש למטרה אחרת? פעם לאגודה למלחמה בסרטן ופעם למרכז סיוע לנפגעות תקיפה מינית. כל מטרה חברתית שיימצאו מבורכת. את זה אפשר לעשות היום, בלי לחכות עוד חודשים של דיונים".

מהמשכן תצא הבשורה עבור ציבור הנכים?

מילה טובה מגיעה למרכז המבקרים של הכנסת, שהשיק אתמול תכנית סיורים מיוחדת לבעלי צרכים מיוחדים. מתווה הסיורים הותאם ללקויי ראייה, לקויי שמיעה, תלמידים על הרצף האוטיסטי, בעלי מוגבלות שכלית ובעלי מוגבלות פיזית. בכדי לעזור לתלמידים בעלי מוגבלויות פיזיות להתנייד במהלך הסיור, הותקנו לאורך המסלול מעלונים. יש משהו סמלי בהנגשה פיזית של משכן הכנסת לציבור. בשנים האחרונות מנסים במשכן להקל ככל הניתן על כניסת אזרחים לכנסת, גם מסיבות של שקיפות וגם מרצון להשיב לכנסת את הרלוונטיות שלה. ניתן רק לקוות שהנגישות תהפוך למלאה, ותהיה מנת חלקם לא רק של באי המליאה, אלא של כל אזרח בכל מבנה ציבורי.

לפניות לכתב עמרי נחמיאס - omri_n@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully