וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"שר החוץ המושלם": קרי מתחיל להציג קבלות

7.9.2013 / 17:00

מי שציפה לשר חוץ של קוקטיילים קיבל מדינאי מוביל ושאפתן, שהתניע את המו"מ הישראלי-פלסטיני ומתעקש על תקיפה בסוריה. גם קרי מבין כי זו הזדמנותו האחרונה להשאיר חותם ניכר

צילום: רויטרס, עריכה: מיכאל ברגמן

צפו: קרי מעיד בפני הסנאט בשימוע על סוריה, בסוף השבוע

לפני עשרה חודשים, כאשר נשיא ארה"ב ברק אובמה הודיע על מינויו של ג'ון קרי לשר החוץ שלו, הוא כינה את קרי "המועמד המושלם" לתפקיד, היחיד שיכול להיכנס לנעליה הגדולות של הילרי קלינטון. אובמה הסביר אז כי "במובן מסוים, כל חייו של ג'ון קרי היוו הכנה לתפקיד הזה", וציין כי כבוגר מלחמת וייטנאם וכסנאטור ותיק שעמד בראש ועדת יחסי החוץ של הסנאט, קרי "היה שותף לכל דיון משמעותי בתחום מדיניות החוץ האמריקנית בשלושת העשורים האחרונים".

שר החוץ של ארה"ב ג'ון קרי. אוגוסט 2013. רויטרס
לא היה המועמד המועדף על הנשיא לתפקיד שר החוץ. קרי/רויטרס

המחמאות החמות שחלק אובמה לקרי חיפו על אכזבה מסוימת, שכן בפועל קרי לא היה המועמד המועדף על הנשיא. אובמה קיווה למנות לתפקיד את סוזן רייס, מי שכיהנה באותה עת כשגרירת ארה"ב באו"ם ובהמשך מונתה ליועצת הנשיא לביטחון לאומי. אלא שמבחינת הרפובליקנים בקונגרס רייס היוותה סדין אדום בשל התנהלותה בפרשת הפיגוע בשגרירות האמריקנית בלוב, והם איימו לעשות כל שביכולתם כדי לבלום את המינוי שלה לתפקיד. אובמה העדיף להימנע מעימות מתוקשר כבר בתחילת הקדנציה השנייה שלו, והתפשר על קרי, שבתור אחד הפוליטיקאים הוותיקים והמשופשפים בוושינגטון, זוכה להערכה ואהדה אישית גם בקרב מתנגדיו הפוליטיים.

הפרשנים המובילים בארה"ב הסבירו כי אובמה העדיף את רייס על פני קרי בשל התנהלותה הנמרצת והנחרצת - בעיתון ניו יורק טיימס היא אף אופיינה כ"בוטה" - וזאת בניגוד לקרי, שנתפס כמתון, מבוגר ואולי אפילו קצת עייף. בניו יורק טיימס נכתב ערב המינוי כי קרי צפוי לבלות את עיקר כהונתו בקבלות פנים רשמיות ברחבי העולם, בשעה שאובמה וצוות יועציו ינהלו את מדיניות החוץ האמריקנית מן הבית הלבן.

העמיק את מעורבות ארה"ב במזרח התיכון

עשרה חודשים לאחר המינוי, ברור לכל שקרי הצליח להפתיע את הפרשנים, ולא רק אותם - גם הנשיא אובמה הופתע מהפעלתנות של שר החוץ שלו, במיוחד בנושא המזרח התיכון. מי שציפה לשר חוץ של קוקטיילים ולחיצות ידיים סמליות, קיבל מדינאי מוביל ושאפתן, שהצליח כמעט לבדו להעמיק את מעורבות הממשל במזרח התיכון, בניגוד לרצונו המוצהר של הנשיא אובמה להתנתק מהאזור המדמם וחסר התקווה שלנו.

זה התחיל עם המשא ומתן הישראלי-פלסטיני, כישלון מהדהד של אובמה בכהונתו הראשונה כנשיא. לאחר שהמגעים בין נתניהו לאבו מאזן עלו על שרטון בספטמבר 2010, אובמה משך את ידו מהעניין, בגיבוי מלא של שרת החוץ שלו דאז, הילרי קלינטון, שלא האמינה שמשהו יכול לצאת מזה. כאשר קרי נכנס לתפקיד והחל במסע דילוגים אינטנסיבי בין ירושלים, רמאללה ועמאן, הוא נתקל בלא מעט ספקות. לעיתים נראה היה שחוץ משרת המשפטים ציפי לבני, הממונה על המו"מ מטעם ישראל, אף אחד - כולל אובמה - לא האמין שקרי באמת מסוגל להחזיר את הצדדים לשולחן המשא ומתן.

ג'ון קרי ציפי לבני וסעיב עריקאת. AP
כאשר קרי נכנס לתפקיד והחל במסע דילוגים אינטנסיבי בין ירושלים, רמאללה ועמאן, הוא נתקל בלא מעט ספקות. קרי עם לבני ועריקאת בוושינגטון/AP

גורמים מדיניים בכירים בישראל ובוושינגטון מסכימים פה אחד שהמשא ומתן המחודש הוא הישג כמעט בלעדי של קרי ושל הצוות המצומצם שליווה אותו במסע הדילוגים. הנשיא אובמה אמנם תרם את חלקו בשיחות טלפון עם ראש הממשלה נתניהו ובפגישה בלתי מתוכננת שערך בוושינגטון עם צוותי המשא ומתן, אבל זה כבר קרה ב"פוטו פיניש", אחרי שקרי הצליח להוביל את הצדדים בדרך הארוכה והפתלתלה לחידוש השיחות הישירות. בניגוד לתחזיות, קרי הנהיג, והבית הלבן יישר קו עם ההישגים שלו.

תרם להחלטה על תקיפה נגד אסד

בימין הישראלי היו מי שלעגו לאורך הדרך ל"אובססיה" של קרי בנושא הישראלי-פלסטיני, וטענו כי לא יכול להיות שבשעה שבשאר אסד טובח בבני עמו בסוריה, שר החוץ האמריקני משקיע את עיקר מרצו בסכסוך הישראלי-פלסטיני. לפני חודשיים קרי אפילו ביטל סבב פגישות במדינות המפרץ כדי להישאר עוד לילה בירושלים ולהיפגש עם נתניהו ואבו מאזן. אלא שבשבועות האחרונים מתברר כי גם בנושא הסורי, לקרי הייתה תרומה מכרעת להחלטה האמריקנית על תקיפה ממוקדת נגד אסד. קרי סבור שארה"ב הייתה צריכה להתערב בסוריה כבר לפני חודשים, כאשר מסוריה החלו לזרום דיווחים על שימוש בנשק כימי בהיקפים קטנים. הוא אף אמר את הדברים לנשיא אובמה, יותר מפעם אחת, אך נדחה על הסף. לאחר המתקפה המופרעת בפרברי דמשק לפני שבועיים שהובילה למותם של יותר מאלף איש, קרי הצטרף לכמה מיועציו הבכירים של אובמה - בהם היועצת לביטחון לאומי סוזן רייס - בכדי להבהיר לנשיא שהפעם, אמריקה חייבת להתערב.

גורמים בכירים בממשל אמרו לסוכנות הידיעות רויטרס כי גם בנושא הסורי, הגישה של קרי הייתה התקיפה והנחרצת ביותר בממשל - בדומה להתעקשותו בנושא הישראלי-פלסטיני. הדברים הללו מקבלים חיזוק מהופעותיהם הפומביות של אובמה וקרי בימים האחרונים: בשעה שהנשיא נראה מהוסס וזהיר, קרי משדר עוצמה שנובעת משכנוע מוסרי עמוק. הנאום שנשא ביום שישי שעבר, בו הזהיר כי "ההיסטוריה תשפוט אותנו בחומרה אם נתעלם מפשעיו של אסד", הוכתר על ידי רבים לנאום הטוב והחשוב בקריירה הפוליטית שלו - אפילו בהשוואה לנאומיו ההיסטוריים נגד המלחמה בווייטנאם, אותם נשא כקצין צעיר שזה עתה שב מן התופת עם שלושה עיטורי "לב ארגמן".

ליוטננט ג'ון קרי, קצין משוחרר מצבא ארה"ב ופעיל המחאה נגד מלחמת וייטנאם, מעיד בפני ועדת יחסי החוץ של הסנאט בוושינגטון, 22 אפריל 1971. AP
קרי הצעיר מעיד בפני הסנאט נגד המלחמה בווייטנאם/AP

אתמול (שישי) פרסם קרי באתר "האפינגטון פוסט" פנייה אישית לחברי הקונגרס שיצביעו בתחילת השבוע על פעולה צבאית בסוריה, כולל התייחסות למאבק שניהל בראשית דרכו הפוליטית נגד המלחמה בווייטנאם: "הרבה אנשים שואלים אותי איך יכול להיות שאני, שלפני 42 שנים פעלתי נגד המלחמה בווייטנאם, פועל כיום לטובת מהלומה צבאית נגד משטרו של אסד בסוריה", כתב קרי, והסביר: "אני תומך בפעולה צבאית מוגבלת נגד המשטר הסורי לא בגלל ששכחתי את זוועות המלחמה – אלא דווקא בגלל שאני זוכר אותן. לא יהיו חיילים אמריקנים על הקרקע בסוריה, אבל חשוב שתהיה פעולה צבאית ממוקדת, שתבהיר כי העולם לא יעמוד מנגד אל מול דיקטטור ברוטלי שמרעיל למוות מאות ילדים בשנתם".

ייכנס לספרי ההיסטוריה?

למרות הדברים הנחרצים, גורמים בסביבתו של קרי מעריכים כי גם הוא מבין היטב שלאחר המתקפה האמריקנית ההולכת וקרבה, ארה"ב תצטרך לחשוב על פתרון דיפלומטי למצב בסוריה, שכן ללא התערבות צבאית מסיבית - שהממשל לא מעוניין בה - אי אפשר יהיה להביא לקיצו של משטר אסד. הדרך היחידה לסיים את שפיכות הדמים בסוריה היא באמצעות דיאלוג בין המשטר לבין הגורמים המתונים בשורות המורדים, אלה שאינם מזוהים עם הג'יהאד העולמי ואל-קאעדה. הפתרון עשוי להיות חלוקת סוריה לשלוש או ארבע תת מדינות; לחלופין, תיתכן פשרה שתכלול את סילוקו של אסד מן השלטון, אך השארת המשטר הנוכחי על כנו. קרי מבין שאין פתרון צבאי למצב בסוריה, ובחודשים הקרובים הוא עשוי למצוא את עצמו מתווך במקביל בשני מהלכים מדיניים גדולים במזרח התיכון - האחד בירושלים ורמאללה, השני בדמשק.

לקרי ברור כי הישגיו כשר החוץ בקדנציה הנוכחית יעצבו את המורשת ההיסטורית שלו. בפתח העשור השמיני לחייו, הוא לא יתמודד שוב על משרת הנשיאות. שלוש השנים שנותרו לו בתפקיד הן ההזדמנות האחרונה שלו להשאיר חותם משמעותי. אם יצליח להשכין שלום בין הישראלים לפלסטינים, או לחלופין לעצור את שפיכות הדמים בסוריה, הוא יזכה בפרס נובל לשלום וייכנס לספרי ההיסטוריה. על הדרך, הוא גם יצדיק את הפרס שהוענק לפני ארבע שנים לבוס שלו, רגע לפני שהמזרח התיכון כולו עלה בלהבות. אם זה יקרה, קרי יצדיק את הדברים שאמר עליו אובמה לפני עשרה חודשים, כאשר נאלץ למנות אותו לשר החוץ - "המועמד המושלם לתפקיד".

לקריאה נוספת:
בכיר פלסטיני: המו”מ עם ישראל הוא ”חסר טעם"
קרי מנסה לגייס תמיכה: הקונגרס בפני הכרעה דומה ל-1938
קרי: אסד השתמש בנשק כימי, לא נוכל לעמוד מנגד

לפניות לכתב: amir.tibon@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully