וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משפחה בת 12 נפשות ברחוב: "אין כסף לשכר דירה"

קובי דוד

5.7.2013 / 9:14

כבר ארבעה לילות שילדי משפחת מאירוב ישנים באוהל ברחבת מועצת רכסים, לאחר שנזרקו מביתם. "כל הלילה עוקצים אותנו יתושים. חם מאוד וקשה לישון", סיפרו ילדי המשפחה

צילום: ערן גילווארג, עריכה: מיכאל ברגמן, קריינות: לירון בארי

משפחת מאירוב שמונה 12 נפשות ישנה כבר ארבעה לילות תחת כיפת השמיים, בתוך אוהל מאולתר שהוקם ברחבת הישוב רכסים בצפון הארץ. בעל הדירה החליט לפנותם בתחילת השבוע לאחר שאב המשפחה לא עמד בהוצאות שכר הדירה.

"נמאס לנו לישון ברחוב". סיפר חיים בן ה-10. "כל הלילה עוקצים אותנו יתושים. חם מאוד וקשה לישון". בזמן שחבריו של חיים שיצאו לחופשת הקיץ הארוכה מבלים בבריכות השחייה ובשאר מוקדי בילוי, הוא ותשעת אחיו נאלצים לחלוק מזרן יחיד בתוך האוהל הדחוס והמחניק. אחותו בת ה-12 תמר עסוקה בחיפוש אחר מים חמים עבור אחותה התינוקת בת השלושה חודשים שצריכה כבר לאכול. "נמאס לנו כבר לישון ברחוב. מישהו צריך להזיז עניינים", היא מסבירה. "פינו אותנו מהדירה כי להורים שלנו אין כסף לשלם שכר דירה. אני רוצה כבר לחזור הביתה".

"הילדים לא אשמים"

בתחילת השבוע פונו משפחת מאירוב המורחבת מדירתם, בשל חוב כספי לבעל הדירה בה התגוררו. בהיעדר קורת גג החליט אב המשפחה להקים אוהל ברחבת המועצה. "הילדים שלנו לא אשמים בכך שאנחנו נקלענו לחובות כספיים. הם לא צריכים לישון ברחוב. נקרע לי הלב לראות אותם מגרדים את הגוף בגלל עקיצות יתושים", סיפר בכאב אב המשפחה יאיר (חיים) מאירוב.

בסמוך לאוהל המרופט ניצב שולחן פלסטיק שבור עליו נמצאים שאריות המזון שהחמיצו בהיעדר קירור ראוי. גם החום הלוהט לא תורם לאווירה הקשה אליה נקלעו עשרת הילדים בעל כורחם. "לא מגיע לילדים שלנו לישון ברחוב", אמר מאירוב.

אילוסטרציה. ShutterStock
בזמן שחבריהם מבלים בבריכות, הילדים עוברים את החופש באוהל. אילוסטרציה/ShutterStock

הסיפור של משפחת מאירוב-בוסקילה הוא די מורכב. לפני כשלוש שנים אם המשפחה מיכל בוסקילה החליטה להינשא יחד עם תשעת ילדיה למאירוב, גרוש עם ארבעה ילדים עימם נותק הקשר. למשפחה המורחבת נולדה לפני כשלושה חודשים תינוקת משותפת.

בחודש פברואר האחרון פנה מאירוב אל ועדת האכלוס במשרד השיכון והבינוי בדרישה לקבל עזרה בהחזרי הוצאות שכר דירה. הוועדה החליטה שלא לכבד את בקשתו מאחר ואינו עומד בקריטריונים, בהם מחויב לפחות אחד מבני הזוג לצאת ולעבוד. "נקלעתי לקשיים כלכלים כבדים", הוא מסביר. "יש לי חוב גדול מאוד של מאות אלפי שקלים בגלל שאני לא מצליח לשלם את המזונות לגרושתי. אני מוכן לצאת לעבוד רק כדי להבטיח שהמשפחה שלי לא תחייה ברחוב".

לדבריו, סובל מקושי במציאת עבודה, בעיקר בשל בעיות רפואיות ואישיות שחווה בתקופה האחרונה. "אני סובל מבעיות רפואיות שמגבילות אותי בעיקר בגב. איבדתי את אבא שלי ושקעתי בעצב עמוק. אבל כעת אני מוכן לצאת לעבוד ולקחת אחריות. אם משרד השיכון יבוא לקראתנו אנחנו נוכל לנהל חיי שגרה רגילים".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"המשפחה אינה עונה לכללים המזכים ולכן אינה זכאית לקבלת סיוע בשכר דירה". שר הבינוי והשיכון, אורי אריאל/מערכת וואלה!, צילום מסך

בחודשיים האחרונים המשפחה חייה מסכום קבוע של כ-5500 שקל מהמוסד לביטוח הלאומי המורכבים מתשלום מזונות בגובה של כ-2800 שקל וקצבת ילדים בגובה של 2650 שקל. "איך אפשר לפרנס משפחה מסכום כזה זעום?", שואלת ליאת. "עד לא מזמן עבדתי במרכולית של הישוב בשביל 2000 שקלים, אבל לא יכולתי להמשיך כי אף אחד לא רוצה להעסיק אימא לעשרה ילדים שצריכה לצאת בצהריים מהעבודה כדי לקבל את עשרת ילדיה מבית הספר".

תושבי הישוב מלווים את משפחת מאירוב המורחבת בכל שעות היממה. הילדים מתקלחים אצל השכנים שגרים בסמוך לבניין המועצה. את ארוחת הבוקר והערב הם מקבלים באמצעות תרומות. שולחן הפלסטיק השבור עמוס במוצרי מזון ושתייה שמספקים התושבים. "זה פשוט קורע את הלב לראות ילדים שזרוקים ברחוב", סיפר תושב המועצה דניאל לוגסי. "זה עצוב מאוד שבישראל של שנת 2013 משפחה נזרקת לרחוב ולאף אחד לא אכפת. גם אם ההורים נקלעו למשבר כלכלי בגלל חוסר אחריות, זה לא אומר שצריך להעניש את הילדים האלה".

"המשפחה אינה עונה לכללים המזכים"

יועצו של ראש המועצה, שמעון רואש, ביקש לציין בתגובה: "אנו ערים למצוקתם. ליבינו נכמר נוכח המצב בו עשרה ילדים קטנים משוטטים ברחובות. גורמי הרווחה מעורבים בנושא על מנת למצוא פתרון בעניין, גם שהתנאים לא פשוטים. במסגרת האיתורים שאנו מבצעים הצלחנו לגייס בעל בית מהישוב עמנואל שמוכן לתת למשפחה לגור בחינם לתקופה של כמה חודשים, ולאחר מכן הם ישלמו מחיר מופחת יחסית. אך אב המשפחה מעוניין למצוא מקום קבע עבור הילדים". לדבריו, ראש המועצה הרב דן כהן פנה בדרישה בהולה למשרד השיכון בתקווה למצוא פתרון הולם ומקום קבע עבור המשפחה.

ממשרד הבינוי והשיכון נמסר בתגובה: "המשפחה בת 12 הנפשות מתקיימת מקצבת מזונות מהמוסד לביטוח לאומי אותה מקבלת האישה (כנראה בעבור ילדיה מנישואים קודמים, ק.ד). על פי נהלי משרדנו לסיוע בשכר דירה זכאית משפחה שלפחות אחד מבני הזוג ממצה כושר השתכרות, דהיינו עובד בעבודה במשרה מלאה (100% משרה או 165 שעות עבודה בחודש). המשפחה אינה עונה לכללים המזכים ולכן אינה זכאית לקבלת סיוע בשכר דירה. בקשתם לקבלת סיוע בשכר דירה נדונה בוועדת אכלוס עליונה בישיבתה מיום 5.2.13 אשר דחתה הבקשה שכן אין מיצוי כושר השתכרות למבחן הכנסות ולמרות הנסיבות לא מצאה הוועדה מקום לחריגה מהכללים. המשפחה ערערה על החלטת הוועדה העליונה ובקשתם נמצאת לפני דיון בוועדת אכלוס ציבורית, שהנה הדרג הבכיר ביותר הדן בערעורים. ביקשנו להחיש את הטיפול בבקשה, לאור הנסיבות. עם קבלת החלטת הוועדה, תשלח תשובה ישירות למשפחה ע"י משרדנו המחוזי – מחוז חיפה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully