וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זובור בקהיר: מסע ההשפלה המצרי של אחמדינג'ד

חרף קבלת הפנים החמה בנמל התעופה בקהיר, המשך ביקורו של אחמדינג'ד בבירה המצרית היה פחות לבבי. אחרי שכמעט הותקף בנעל, ספג ביקורת ארסית מבכיר דתי ונטש מסיבת עיתונאים

ביקורו במצרים של נשיא אירן מחמוד אחמדינג'ד ככל הנראה לא יירשם בספרי ההיסטוריה כנקודת המפנה החיובית ביחסי שתי המדינות. על אף קבלת הפנים הנרגשת לכאורה שקיבל נשיא אירן בשדה התעופה הבינלאומי של קהיר מצד עמיתו המצרי מוחמד מורסי ביום שלישי, חווה אחמדיניג'ד בהמשך היום כמה חוויות שניתן כמעט להגדירן כמשפילות, שראשיתן בניסיון תקיפה בנעל מצד אדם סורי, שהתכוון לפגוע באחמדינג'ד במסגד בקהיר והצליח להתקרב אליו בטרם עצרו אותו המאבטחים המצרים.

אולם ל"זובור" המרכזי זכה הנשיא האירני במוסד הדתי הסוני המוכר ביותר בעולם המוסלמי, אל-אזהר. לאחר שסיים את פגישתו עם שייח' אל-אזהר, אחמד א-טייב, יצא אחמדינג'ד למסיבת עיתונאים משותפת עם מזכיר אל-אזהר, השייח' חסן א-שאפעי. שם, אל מול מצלמות הטלוויזיה, סיפר א-שאפעי כי המנהיג של אל-אזהר, השייח' א-טייב, פנה לנשיא אירן וביקש ממנו כי ארצו תפסיק לנסות לעסוק במיסיונריות במצרים, או במילים אחרות, שטהרן תפסיק את מאמציה להחדיר את זרם השיעה ללבבות המצרים.

נשיא אירן מחמוד אחמדינג'ד מבקר במצרים. קהיר ינואר 2013. רויטרס
פגישה חמוצה. אחמדינג'ד עם שייח' אל-אזהר, אחמד א-טייב/רויטרס

אחמדינג'ד הנדהם השיב כי "לדברים הללו יש מקום בישיבות סגורות בלבד", ואז נטש את מסיבת העיתונאים. א-שאפעי אמר כי "אנו מצטערים לשמוע על העלבונות כלפי 'חברי הנביא'" - כינוי לקבוצת מקורביו של הנביא מוחמד הנחשבים לנמנים על מייסד זרם הסונה. אחד מיועצי הנשיא האירני ניסה לבלום את שטף הדיבור של א-שאפעי, אולם מזכיר המוסד האיסלמי החשוב המשיך בביקורת החריפה שלו, והנשיא האירני עזב את המקום. א-שאפעי מתח ביקורת גם על המעורבות של אירן בנעשה בבחריין ובמדינות מפרץ סוניות אחרות.

הקשרים הדיפלומטיים בין אירן למצרים נותקו בשנת 1979, אחרי שמצרים חתמה על הסכם השלום עם ישראל. לאורך השנה האחרונה נפוצו דיווחים על התחממות הקשרים בין שתי המדינות, שהתחזקו אחרי עלייתו לשלטון של הנשיא מוחמד מורסי וביקורו ההיסטורי בטהרן בקיץ האחרון. ואולם, מצרים ואירן עדיין אינן מקיימות קשרים דיפלומטיים באופן גלוי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully