וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לכופף לחמאס את היד

גל פרל

23.7.2014 / 10:34

גם אם יסכימו לקבל את תנאי ישראל ומצרים, אסור להפסיק עכשיו להכות בחמאס. הבהרה לחמאס שישראל מוכנה לשלם בחיי חייליה בדמות הרחבת המבצע הקרקעי תביא לשקט ארוך יותר בעתיד

מבצע "צוק איתן" הופך למערכה מתמשכת בה מצויה מדינת ישראל כולה, כמעט מדן ועד אילת, תחת מתקפת טילים יומיומית. כוחות צה"ל, באמצעות חיל האוויר, חיל הים, כוחות מיוחדים וצוותי קרב חטיבתיים פוגעים בפעילי חמאס ומשיגים פגיעה מהותית בתשתית הארגונית, הורגים בפעיליו ומשמידים מנהרות לחימה.

מבצע "צוק איתן" - כל הכתבות, הפרשנויות והעדכונים

אף שהלחימה הופכת מורכבת וקשה, כפי שאירע בקרב שניהלה חטיבת גולני בשג'אעיה, והכוחות סופגים נפגעים ומסבים אבדות קשות לאויב, הרי שהנהגת החמאס טרם הגיעה לאותה נקודה ארכימדית אשר תביא אותו לחפש אסטרטגיית יציאה מן העימות הנוכחי. הדבר ניכר בעובדה שחמאס והג?יהאד האיסלאמי לא כיבדו את המתווה להפסקת אש שגיבשה מצרים, ולא כיבדו באופן מלא את הפסקות האש ההומניטריות.

לפיכך, על צה"ל להגביר את עצימות המבצע הקרקעי. מבצע שכזה הכרחי מכמה סיבות: ראשית, משום שהכוח קרקעי חותר למגע ולפגיעה באויב ומכריח את האויב להתמקד בו ולבוא עמו במגע. שנית, חמאס הוא אמנם ארגון בעל עוצמות ויכולות אולם, כפי שציין בשעתו האלוף במיל' יואב גלנט, הוא מסוגל לקיים מאמץ אחד בלבד בכל עת, פגיעה בכוח הקרקעי או שיגור רקטות לעורף ישראל. במבצע "עופרת יצוקה" העריך צה"ל כי ירי הרקטות לעבר ישראל יהיה בהיקף של 150 ביום, ובשל המתקפה האווירית המפתיעה הוא פחת ל-60 ביום. מן הרגע שהוכנסו כוחות קרקעיים שתקפו את מרחבי השיגור ירי זה פחת דרסטית ל-20 ליום.

לבנון כמודל

נוסף על כך, החמאס, בדומה לחיזבאללה, הוא ארגון טרור שהפך לאחראי כמעט ברמה מדינתית על רווחתם ושלומם של תושבי עזה כולם. מבצע קרקעי אשר ישבש את חייהם, אף שבמהלכו ישמרו חיילי צה"ל על מוסר לחימה גבוה, יגביר את לחץ הציבור העזתי לחתור למצוא פתרון מסיים לעימות. גם את ההרתעה, קרב המתרחש בתודעה בלבד, משרת מהלך קרקעי. מבצע קרקעי פירושו שישראל מוכנה גם לשלם בחיי חייליה בכדי להבהיר מה הם הקווים האדומים שלה, ובמקביל מבהיר לאויבים מסוכנים מחמאס כמו חיזבאללה שבמידה ויבצע ירי מסיבי על ישראל הוא יענה במהלומה לא פרופורציונלית מן האוויר והקרקע, כפי שאכן נעשה בלבנון ב-2006 ובעזה ב"עופרת יצוקה" ב-2008.

בחינה של מצב הסיום של מלחמת לבנון השנייה כמודל אידיאלי לסיום מבצע צבאי ברצועה תראה כי ההישג בדמות שמונה שנים שקטות בצפון הארץ הורכב ממתקפה אווירית קשה שפגעה בנכסים אסטרטגיים של החיזבאללה, ופעולה קרקעית רחבה שפגעה במאחזי הארגון בדרום לבנון ובמאות מפעיליו. כאשר הסתיימה מלחמת לבנון השנייה, נוכח חיזבאללה כי הציבור בלבנון מאשים אותו בכך שנאלץ לנוס מדרום המדינה, ושב לבתים שנהרסו במתקפה הקרקעית של צה"ל, וכי למעשה הביא להחרבת רובעים שלמים בביירות. שני המרכיבים יחדיו הביאו ליצירת המרכיב השלישי והוא מנגנון סיום מוסדר אשר לו ערבה הקהילה הבינלאומית. היות והחיזבאללה אחראי באופן חלקי לציבור במדינה היא נקודת תורפה המשותפת לו עם ארגון החמאס השולט באופן מלא ברצועת עזה ואחראי לתושביה.

הרמטכ"ל, בני גנץ, שידר בנאומו מסר ברור כאשר אמר: "הפעלנו את העוצמה שלנו בצורה הכי מבוקרת שאנחנו יכולים, אבל אין לנו שום כוונה לוותר על נחישות שלנו ואין לנו שום כוונה לא לעמוד במשימות שלנו". כעת, יש לחתור למגע ולמהלך קרקעי מהיר ואגרסיבי שיפגע במשגרים ובחוליות המפעילות אותם, ישמיד מנהרות ואמצעי לחימה ויגביר את לחץ הציבור על החמאס להסכים למתווה לסיום העימות גם בתנאים נוחים פחות משקיווה להשיג.

הכותב שירת כמפקד כיתה בצנחנים ומשמש כעוזר מחקר במכון למחקרי ביטחון לאומי INSS

מעוניינים לפרסם מאמר במדור הדעות? כתבו לנו למייל op-ed@walla.net.il

המאמרים המתפרסמים במדור הדעות משקפים את עמדת הכותבים בלבד

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully