וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ניצו?ל שואה

מדי שנה הולכים ניצולי השואה ומתמעטים, ורבים מאלו שעדיין חיים בינינו סובלים מעוני קשה ותחושת השפלה יומיומית. כל זאת לא מפריע לקברניטי המדינה לנצל את זכר השואה

בעוד מספר ימים יצוין יום השואה. כך משלמת ישראל מס שפתיים לניצולים. למען האמת, ישראל מעוניינת יותר בשימוש בנושא השואה להשגת מטרות שונות. הניצולים אינם נספרים על ידה, אלא רק המתים. השואה חשובה לבניית האתוס הציוני. הניצולים שלקחו חלק נכבד בכינונה של המדינה ובנייתה אינם חשובים כלל. אין זו מדיניותה של ממשלה זו בלבד, אלא יש כאן מסורת מבזה, מכוערת וגסה של זלזול בניצולי השואה מאז ועד היום.

ישראל יודעת ליטול לעצמה פטרונות על התכנים ההיסטוריים שיילמדו או ידוברו בהם. ישראל יודעת לתת כתף קרה מאוד ולהתעמר באלה שהיו חלק מן השואה לטובת מטרות פוליטיות או מדיניות. ישראל הרשמית אינה שוכחת לקחת את כל ראשי המדינות המגיעים אליה לביקור במוזיאון יד ושם. כך בונים את הנרטיב של ההשמדה העלולה להתרחש עוד פעם אם ישראל תהיה חלשה. יש כאן ניצול מושכל של השואה למטרות מדיניות, אך הניצולים החיים כאן יכולים למות מרעב או הזנחה. סיפורם לא מהווה מטרה פוליטית.

אז כשתישמע הצפירה ויתחילו טקסי יום הזיכרון, מן הדין שראש המדינה יפסיקו לדבר ולברבר, לעשות שימוש ציני במושמדים, להשתמש ברטוריקה מעוררת חלחלה על מה שקרה בשואה בה בשעה שהם מזניחים את הניצולים ההולכים ומתים בקצב מהיר. ההיסטוריה לא תסלח ולא תשכח את עוולות ישראל כלפי הניצולים, את הגזל ושוד כספיהם שניתנו בצדק רב על ידי גרמניה למען יוכלו הניצולים לשקם את חייהם כאן. לא תהיה לא מחילה ולא כפרה על עזות המצח וההזנחה של ניצולי השואה.

רבע מהניצולים מתחת לקו העוני

לקראת יום השואה, פרסמה הקרן לרווחת ניצולי השואה את הנתונים לגבי מצבם של ניצולי השואה בישראל שנת 2014, נתונים הצריכים לבייש את קברניטי המדינה, להרעיד את אמות הספים של החברה. אך אל דאגה, אף אחד לא יתרגש יתר על המידה. והנה כמה מהנתונים המצמררים מתוך דו"ח הקרן:
בישראל חיים כיום כ-193 אלף ניצולי שואה. 50 אלף מהם חיים מתחת לקו העוני. 36% מניצולי השואה חיים לבד ונאלצים להסתדר בגפם. הגיל הממוצע של ניצולי השואה בישראל הינו 85. 65% מהניצולים הנזקקים לסיוע הינם מעל גיל 80, ו-40% מהניצולים מעל גיל 86. כ-70 אלף מהם פנו בשנה האחרונה לקבלת סיוע מקרן הרווחה שהוקמה עבורם. רוב הפונים הם בעלי הכנסה נמוכה או נכללים תחת הגדרת האוצר כ"נזקק-נצרך". 45% מהניצולים שפנו לקרן הם בני 86 ומעלה, 50% מהם אלמנים. 46% מהניצולים מתגוררים באזור המרכז.

הקרן טיפלה בשנה החולפת בכ-212 אלף פניות של ניצולי שואה. הצרכים הגוברים של ניצולי השואה עם הזדקנותם, מביאים גם לאוכלוסייה הולכת וגדלה של ניצולי המתקשים לשרוד כלכלית: 86% מניצולי השואה הפונים לקרן לסיוע כלכלי חיים מהכנסה של פחות מ-5,000 שקלים בחודש, 66% חיים מהכנסה של עד 3,000 שקל בחודש בלבד.

תחושתם של רבים מבין הניצולים אינה רחוקה מתחושת ההשפלה והביזוי שהייתה נחלתם באותה הפלנטה האחרת. אין מילים המסוגלות לבטא את הציניות, ההתבהמות וההתעלמות של ממשלות ישראל מניצולי השואה. כסף רב נגזל מהניצולים ושוכן לבטח בקופת המדינה, שודדיה עשו בהם שימוש כראות עיניהם, ובלבד שלא יחולק לניצולים. רק חסרי לב וחמלה מסוגלים לנהוג כך כלפי הניצולים במדינת היהודים. למרבה הפלא, ניצולי השואה החיים מחוץ לישראל מקבלים יחס הוגן יותר, נאות יותר, דווקא מן הגויים שקרוביהם עשו ליהודים את הגרוע מכל. גם אם מילים אלה יקפיצו אתכם מן הכיסא ומן הכורסא הנוחה, לא יעזור לאף אחד. אלה הן העובדות.

הכותב הוא מומחה לביטחון לאומי

מעוניינים לפרסם מאמר במדור הדעות? כתבו לנו למייל op-ed@walla.net.il

המאמרים המתפרסמים במדור הדעות משקפים את עמדת הכותבים בלבד

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully