וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לבנות חומה סביב העולם האפל

10.3.2013 / 8:55

ילדים מתמכרים היום לפורנו בגיל 11 ולסמים בגיל 13. כלב מאיירס קורא להגביר את המאמצים להפריד בין האדם הנורמטיבי לעולם המשעבד. החקיקה להגבלת הזנות היא צעד מבורך

רובנו מחשיבים עצמנו כבני אדם נורמטיביים. אנו עוברים את החיים בעולם הנורמטיבי בלי לדעת שבכל מקום ובכל זמן מתנהל סביבנו עולם אחר. עולם אפל. עולם שמתנהל על ידי כללים שונים לגמרי.

בעולם שלנו, חירות הפרט היא שם המשחק. כל עוד התנהגותו של אדם אינה פוגעת במישהו אחר, הוא רשאי לעשות ככל העולה על רוחו. העולם האפל, לעומת זאת, מתקיים בזכות עבדות, כלומר שלילת חירות הפרט. רצונו של אדם בעולם האפל משתעבד באמצעות התמכרות למוצרים מסוימים. ברגע שאדם מתמכר, הוא הופך למכונה ששופכת מזומנים באופן בלתי נשלט לכיסם של משווקי המוצרים. מדובר במערכת כלכלית שמגלגלת מיליארדים. יוצא, באופן אבסורדי, שמי שמספק בפועל שירותים בעולם האפל עושה זאת, לעתים קרובות, נגד רצונו - בין אם מדובר בכמיליון נשים שנחטפות מידי שנה כדי להשתעבד לסרסורי זנות, או קטינים הסובלים התעללות מינית כדי לרצות את צרכני פורנוגרפיית הילדים.

ישנם שלושה מוצרים בסיסיים שעומדים בבסיס כלכלת העולם האפל: פורנוגרפיה, זנות, וסמים בלתי חוקיים. מפיצי מוצרים אלה משווקים אותם לאנשים נורמטיביים, באופן ישיר ועקיף, כל הזמן. רובנו נפלנו פעם או פעמיים למבצעי השיווק של אחד ממוצרים אלה. אולי התנסינו מתוך סקרנות. אולי נהנינו ואולי לא - והמשכנו הלאה בחיים. אבל חלק ממי שהתנסה לא הצליח לצאת מהמלכודת, והתמכר. ברגע זה הוא עבר את הגבול, והפך מאזרח העולם הנורמטיבי לעבד של העולם האפל.

האינטרנט משמש כלי שיווק אדיר למשווקי מוצרי העולם האפל, כלי שמבטיח שגיל ההתנסות במוצרים אלה יילך ויירד. על פי סטטיסיקה, הגיל הממוצע של התמכרות לפורנוגרפיה נע היום סביב גיל 11, ואילו הגיל הממוצע להתמכרות לסמים הוא 13. מעניין גם לראות את הקשר ההדוק בין מי שמתחיל כצורך של מוצרים אלה למי שמספק אותם. על פי סקר סטטיסטי שנערך בקרב זונות בעיר סן-פרנסיסקו בארה"ב, 90% מהנשים שעובדות בזנות נכנסו לתעסוקה זאת בסביבות גיל 16 לאחר שהתמכרו לסמים קשים.

המערב הפרוע

מדינות שונות בחברה המערבית מתמודדות עם עסקי העולם האפל בצורות שונות. נעשים נסיונות הסדרה חקיקתית של תחומי ההתמכרות, מתוך תקווה שעצם ההסדרה תמגר את התופעות השליליות הנלוות לעסקים אלה. כך, יש מדינות, כמו הולנד וגרמניה, שהסדירו את הזנות בחוק כמקצוע לגיטימי; יש גם ערים ומדינות בעולם שבהן אין איסור מפורש על סחר בסמים נרקוטיים; וברוב המדינות בעולם, מותר לשווק פורנוגרפיה לאנשים בוגרים מעל גיל מסוים.

כל נסיונות ההסדרה למיניהם נכשלו עד היום כישלון חרוץ, משום שלארגוני פשע יש מונופול על עסקים אלה, ואין סיכוי שאנשי עסקים נורמטיביים יפרצו לשוק האפל וינהלו עסקים בהתאם לכללי המשחק הנורמטיביים. יש אפילו מנהיגי ציבור בהולנד שמבקשים להודות היום בכישלון גישת ההסדרה החוקית, וקוראים לחוקק איסור על צריכת זנות. על פי סקרים שנערכו באחרונה, כ-80% מהנשים שעוסקות בזנות בהולנד עושות זאת כנגד רצונן. רוב העסקים האלה ממשיכים להתנהל בשוק השחור, והממשלה אינה רואה הכנסות ממיסוי.

רוב האנשים הנורמטיביים שכן מודעים למימדי עסקי העולם האפל מעדיפים לעצום עיניים. רק כאשר התנהגות אפלה מסוימת חוצה גבולות והופכת מטרד בעולם הנורמטיבי, נשמעת זעקה ונדרשת התערבות של רשויות האכיפה. מקרה כזה אירע בבית ספר תיכון בפריפריה של ירושלים, לפני כשבועיים, בעיצומו של חג פורים. ילד מסויים צילם וידאו של איבר מינו והפיץ אותו בין בנות בכיתה שלו. חלק מהבנות התלוננו להנהלת בית הספר, שהשעתה את הילד מלימודיו ועירבה את המשטרה. אני לא מכיר את הילד באופן אישי, אבל לא הייתי מתפלא אם מדובר בהתנהגות שרכש מתוך גלישה באתרים פורנוגרפיים באינטרנט.

יש אינטרס ציבורי מובהק לבנות חומה חקיקתית גבוהה ואיתנה, להבהיר ולחזק את הגבולות בין העולם הנורמטיבי לבין העולם האפל. כנסת ישראל עשתה מעשה אמיץ בקדנציה האחרונה כשהעבירה את חוק הפללת הלקוח של שירותי זנות, הן בוועדת השרים לחקיקה, והן בקריאה טרומית המלאה (פה אחד). אני מחזק את ידם של חברי הכנסת הנוכחית ומעודד אותם לגשת ולסיים עבודה מבורכת זו. הגיע הזמן להוציא את עסקי הזנות מתחום הלגיטימיות הנורמטיבית וליצור סטיגמה אזרחית שלילית למי שרוכש שירותי זנות, ובכך מממן את שעבודן המיני של נשים רבות.

ובהקשר זה, יצא לי לדבר לפני כמה ימים עם ערבי נוצרי תושב כפר שנמצא בשטח "סי" בגדה המערבית. מדובר באזור פרוץ לחלוטין מבחינת חוק ומשפט. הוא סיפר לי שפותחים היום בתי בושת בכל פינת רחוב בשכונתו ואין למי להתלונן. משטרת ישראל אינה מעוניינת לסכן את שוטריה כדי להיכנס לכפרים ערביים בגדה המערבית על מנת למגר תופעות כמו סחר בנשים (שהיא עבירה פלילית ולא בטחונית). ואילו היה רצון ברשות הפלסטינית למגר תופעות אלה, כמובן ששוטריה אינם מורשים להיכנס לתחומי שטח "סי".

נושא זה מדגיש את הנחיצות שמדינת ישראל תספח באופן רשמי את כל שטחי "סי", תעניק אזרחות מלאה לכל התושבים, ותיקח אחריות מלאה על חוק וסדר שם. כרגע מדובר ב"מערב הפרוע", מעין תחום שאינו נמצא בסמכות משטרתית של אף ממשלה, עניין שיוצר כר פורה לעסקים אפלים. אותם עסקני העולם האפל, ימשיכו להשתלט על כל נקודה גיאוגרפית מופקרת על ידי העולם הנורמטיבי, כי הם מונעים על ידי אינטרסים כלכליים עצומים ולא מוותרים על שום הזדמנות עסקית.

הכותב, עו"ד כלב מאיירס, הוא מייסד מכון ירושלים לצדק

טורים קודמים של כלב מאיירס:
הקשר בין מדינה פלסטינית לזכויות אדם
עם כל הכבוד למעמד הביניים
ישראל השנייה? סוף לחגיגה החרדית

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully