וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרבה יותר קל לדרוש מהמורים לשלם

30.9.2014 / 11:00

500 מורים נדרשים להשיב למערכת החינוך סכומי עתק בגלל טעות חישוב. אולי אם הם היו עובדי חברת החשמל או מערכת הביטחון הייתה להם לגיטימציה לדרוש ממישהו אחר לשלם על הטעות

500 מורים ומורות מחזירים את שכרם. למה? בגלל טעות חישוב של מישהו במערכת. לחלקם אף הצטבר חוב של מאה אלף שקל שלא ידעו על קיומו. בכתבה שפורסמה אתמול בנושא בוואלה! חדשות אמרה אחת המורות בנחרצות: "אם אצטרך לשלם את החוב הזה, זה יהיה יומי האחרון במערכת החינוך". מדהימה אותי בכל פעם מחדש הקלות שבה טעויות מערכתיות של גופים ציבוריים מתגלגלות אלינו מבלי שאיש יישא באחריות.

בשבוע האחרון דובר על מתן תוספות של מיליארדים למשרד הביטחון. בשומן הלא נחוץ הזה - שפרשנים כלכליים מדברים עליו כבר שנים – כנראה לא יהיה קיצוץ, אבל קל הרבה יותר לדרוש מהמורים לשלם. רובם הרי בכל מקרה טובעים בחובות, אז שיוסיפו להם את החוב הנוסף לחשבון, מקסימום הם יגלגלו אותו לילדים שלהם.

ומה יעשו אותם מורים נגד מחלקות משפטיות ומשרדים של גבייה בחסות החוק? אז שמורה אחד או שניים יעזבו את מערכת החינוך. ביג דיל, כולה שני מורים, מקסימום שלושה. מה אכפת למשרד החינוך?

אבל האמת היא שלמשרד החינוך צריך להיות אכפת. מדובר במקרה חמור מאוד. מי שעשה את טעות חישוב השכר לא יכול לגלגל אותה באופן אוטומטי לאחרים. המדינה מתנערת מאחריות בייחוד אם מקור הבעיה הוא בטעות מערכת שצמחה במוסדותיה.

בממשלת ישראל החינוך מקודם בהצהרות מבלי לגבות את האנשים שנותנים את חייהם למקצוע. מילותיו הגבוהות של שר החינוך שי פירון אינן משנות כל עוד הוא לא נלחם בחירוף נפש למען אותם 500 מורים ומוצא דרכים לתקן את המעוות. על פירון לדעת שהוא לא מנהיג ראוי אם קורים תחתיו מחדלים כאלו, ושום תכנית חדשה שהוא משווק לא תשנה זאת.

מלבד המורים שכבר נמצאים במערכת, המסר שמתקבל בעת הזאת לכל הסטודנטים לחינוך הוא חד-משמעי: אתם, שהולכים להיות מורים, שהשכר שלכם לא הולך להיות גבוה גם ככה, לא חשובים. ברגע של טעות מערכת - אתם תופקרו, לא יתנו לכם גב. אולי אם הייתם עובדי חברת החשמל או עובדי מערכת הביטחון הייתה לכם לגיטימציה לדרוש ממישהו אחר לשלם על הטעות. אבל אתם לא חשובים.

כשדורשים ממורי בית ספר לשלם חובות עתק בגלל טעות חישוב שנעשתה לפני שנים, מנסים לחנך אותנו באופן ציני למדי ומוכיחים לנו שאנו אפסיים נגד המערכת הכוחנית הזו. כך האמון במערכת הולך ומידרדר והאנשים הטובים מתרחקים מהמערכות הציבוריות, ובייחוד ממערכת החינוך שאליה מצטרפים בני אדם מתוך שליחות ואידיאולוגיה, הרבה לפני שהם בוחנים את תנאי השכר.

עם זאת, אל לנו להשלים עם המסקנות הללו. לאותם מורים אני פונה ומבקשת - אל תשלמו על הטעות שלהם, תעמדו על שלכם. שיעזבו את הכיס שלכם ויימצאו פתרון אחר.

לכל הטורים של דפני ליף בוואלה! דעות

מעוניינים לפרסם מאמר במדור הדעות? כתבו לנו למייל op-ed@walla.net.il

המאמרים המתפרסמים במדור הדעות משקפים את עמדת הכותבים בלבד

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully