וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זעם בעולם המוסלמי: תשעה הרוגים במדינות שונות

רויטרס וניר יהב

14.9.2012 / 23:25

המוני מוסלמים יצאו לרחובות ברחבי העולם במחאה על הסרט הפוגע לדבריהם בכבוד הנביא מוחמד. מפגינים הצליחו לפרוץ לשגרירויות ארה"ב בחרטום ובתוניס, כוחות הביטחון פתחו באש

צילום: גדעון צנטנר, רויטרס, עריכה : טל רזניק

המהומות שפרצו בעקבות פרסום קטעים מהסרט "תמימות המוסלמים", בהפקה אמריקאית, ממשיכות להציף את הבירות הערביות, ומפגינים זועמים מחו היום (שישי) מול שגרירויות מערביות ברחבי העולם, ולחלקן אף הצליחו להיכנס. בסודן, שלושה מפגינים נהרגו במהומות מחוץ לשגרירות ארצות הברית בבירה חרטום. בתוניסיה נהרגו שלושה מפגינים, לאחר פריצה לשגרירות האמריקנית, בקהיר נהרגו שניים בהפגנות מחוץ לשגרירות ארה"ב, ובלבנון נהרג מפגין בעימותים עם כוחות הביטחון בעיר טריפולי.

אלפי מפגינים סודנים הגיעו לשגרירות האמריקאית בבירה. כוחות הביטחון המקומיים החלו לירות גז מדמיע לעבר המפגינים בניסיון לפזרם. עדי ראייה מסרו לסוכנות רויטרס כי קולות ירי נשמעו במקום, וכי חלק מהמפגינים הצליחו לעבור מעל החומה המקיפה את מתחם השגרירות ולהיכנס. לאחר מכן נמסר מהשגרירות כי המפגינים סולקו משטח המתחם. כלי תקשורת ערביים דיווחו כי מאבטחי השגרירות ירו אש חיה באוויר כדי לפזר את המפגינים. שלושה מפגינים נהרגו, כאמור, לאחר שנדרסו על ידי כלי רכב של כוחות הביטחון.

מפגינים הציתו בית ספר אמריקני בתוניסיה

גם לשגרירויות בריטניה וגרמניה הצליחו מפגינים לחדור בחרטום. במתחם השגרירות הגרמנית מפגינים הציתו אש, וניפצו את החלונות. הם הסירו את הדגל במקום, והחליפו אותו בדגל שחור שמשמש לרוב את ארגון אל-קאעדה. בשגרירות בריטניה חלק מהמפגינים טיפסו על גג המבנה, ונופפו בדגל שעליו נכתב "מוחמד הוא שליח אללה".

בעקבות האירועים, פרסם שר החוץ של גרמניה הודעה, בה ציין כי לא נשקפת סכנה לעובדי השגרירות. "אנשי הסגל של השגרירות בטוחים, נכון לעכשיו", נכתב בהודעה. כמו כן, אמר השר לשגריר סודן בברלין כי ארצו חייבת להגן על דיפלומטים הנמצאים בשטחה.

גם לשגרירות האמריקנית בתוניסיה חדרו מאות מפגינים זועמים, ושריפה גדולה פרצה בתום המתחם. גם שם המפגינים ניפצו חלונות והציתו עצים. שלושה מהמפגינים נהרגו כאשר כוחות הביטחון פתחו באש במקום. לא ברור לפי שעה אם מדובר היה באש חיה או בכדורי גומי. רשת הטלוויזיה הלבנונית אל-מנאר דיווחה כי צוות השגרירות האמריקנית בתוניסיה עדיין נמצא בתוך הבניין. מוקדם יותר דווח כי כוחות הביטחון התוניסאים השתלטו חלקית על מתחם השגרירות. עוד דווח כי מפגינים הציתו בית ספר אמריקאי בבירה.

רשת "אל ערבייה" דיווחה שהשגריר האמריקאי בתוניס פונה מהבניין. סוכנות הידיעות התוניסאית דיווחה במקביל כי במהלך העימותים מול השגרירות האמריקאית בתוניס נהרגו שלושה בני אדם ונפצעו 28. הרשת דיווחה כי כוחות נוספים מגיעים למקום כדי לאבטח את השגרירות מפני ההמון המוסלמי הזועם. כמו כן, הפנטגון שלח כוח של נחתים לתימן, כדי לאבטח את השגרירות האמריקאית בצנעא.

ההפגנות בבירת סודן. רויטרס
המהומות בשגרירות הגרמנית בסודן/רויטרס

בעיר טריפולי שבלבנון נהרג כאמור גם כן מפגין, ושניים נוספים נפצעו, בעימותים עם כוחות הביטחון בעיר. גורם ביטחוני מסר כי המפגין נהרג בעת ניסיון השתלטות על בניין ממשלתי. הוא הוסיף כי 12 מאנשי כוחות הביטחון נפצעו מיידוי אבנים. מוקדם יותר דווח כי מאות מפגינים בעיר שרפו סניף של מסעדת המזון האמריקאית "קנטקי פרייד צ'יקן", תוך שהם משמיעים קריאות אנטי אמריקאיות וקריאות נגד ביקורו של האפיפיור בנדיקטוס ה-16, המבקר בימים אלה בלבנון.

מחאות הזעם המוסלמי בעולם

בעקבות כך, דווח כי כוחות הביטחון הלבנונים תגברו את האבטחה סביב מסעדות אמריקאיות, כמו "מקדונלד'ס" ו"קנטקי פרייד צ'יקן", בערים צידון ונבטייה, מחשש שמפגינים יפגעו בהן. כמו כן, גורמים לבנונים מסרו לכלי תקשורת בלבנון כי פליטים פלסטינים במחנה הפליטים עין אל-חילווה שרפו בובה של נשיא ארצות הברית, ברק אובמה.

הפגנות זעם מוסלמיות בלבנון. ספטמבר 2012. AP
תוגברה האבטחה סביב מסעדות אמריקניות. הפגנות בלבנון/AP

ההפגנות לא פסחו גם על מוקדים רבים אחרים בהם מוסלמים ביקשו למחות על הסרט הפוגעני. כבר כמה ימים שמתנהלות מהומות בקהיר, שם אירוע במהלך היום עימותים קשים בין כוחות הביטחון למפגינים. אליה הצטרפו היום גם רבים בהודו, במלזיה, באינדונזיה, בירדן בעירק, כמו גם ברצועת עזה ובירושלים, שם מאות צעירים ניסו להגיע לקונסוליה האמריקאית בדרך שכם. במקום פרצו עימותים, כאשר כוחות הביטחון החלו לפזרם באמצעות רימוני הלם. כמה בני אדם כבר נעצרו.

מהומות בשער שכם בירושלים במחאה על הסרט "תמימות המוסלמים". עומר מירון
המהומות לא פסחו גם על ירושלים/עומר מירון

גם בטהרן יצאו רבים לרחובות ושרפו את דגלי ארצות הברית וישראל. סוכנות הידיעות אירנ"א דיווחה כי הבוקר התייחס אחד מבכירי המשטר האירני, האייתוללה אחמד ג'נתי, לסרט, והפנה אצבע מאישמה לארה"ב וישראל. "הסרט מגיע מכיוונה של ארה"ב ונעשה בתמיכתם הכספית של הציונים, ומדובר בדבר שאין לו תקדים, הוא חסר בושה ונחשב לפגיעה באיסלם. הם צריכים לדעת שיותר ממיליארד בני האומה המוסלמית ברחבי העולם מוכנים למסור את נפשם כדי להגן על קדושת האיסלם".

מפגינים שורפים דגלי ארה"ב וישראל בעזה במחאה נגד הסרט על מוחמד. רויטרס
הפגנות נגד ארה"ב וישראל ברצועת עזה/רויטרס
מפגינים נגד הסרט על מוחמד בבגדד. רויטרס
הפגנות בבגדד/רויטרס
הפגנות הזעם המוסלמיות בהודו. ספטמבר 2012. AP
הפגנות בהודו/AP
הפגנות זעם מוסלמיות בהודו. ספטמבר 2012. AP
הפגנה בהודו/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully