וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היכונו לצריבות: המדוזות הראשונות הגיעו לישראל

30.6.2014 / 14:15

עם יציאת הילדים לחופשת הקיץ, המדוזות מסוג "חוטית נודדת" הגיעו לקבל את פני הצעירים מול חופי הארץ. מתרחצים דיווחו בינתיים על צריבות בחופים באשקלון ובאשדוד

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"חוטית נודדת"/מערכת וואלה!, צילום מסך

חופשת הקיץ מתחילה היום (שני) באופן רשמי ונראה כי ממש לכבודה הגיעו הבוקר לקבל את פני המתרחצים הצעירים שינהרו לים מאות המדוזות הראשונות שהגיעו לחופי ישראל. המכון לחקר ימים ואגמים לישראל מסר כי מאות מדוזות מהמין המוכר והצורב - "חוטית נודדת", נצפו מול חופי אשקלון במרחק של שני קילומטרים מהחוף.

עוד ידיעות טבע וסביבה:
מדוע הוקפא הפרויקט הלאומי לשיקום נחל הקישון?
צפו: האסטרונאוט צילם סופת ברקים מהחלל
הצצה לשמורת הטבע הימית הגדולה בישראל

עוד נמסר מהמכון כי פרטים בודדים נפלטו לחופים מאשקלון ועד לתל אביב. המתרחצים הראשונים ש"זכו" לקבלת הפנים הצורבת היו מתרחצי חופי אשקלון, ומדיווחים עדכניים של מתרחצים עולה כי צריבות החוטית הנודדת מורגשות גם בחופי אשדוד.

ייתכן שריבוי המדוזות קשור לחורף החם

אמנם גם בימי החורף ממשיכות החוטיות הנודדות לשהות מול חופי ישראל, אולם מדובר בפרטים בודדים הנמצאים במרחק רב יותר מקו החוף. "במהלך החורף ראינו מדוזות גדולות יחסית ורבות מהן הגיעו לקו החוף. גם חורף 2010 היה חם במיוחד, וגם במהלכו נצפו מדוזות גדולות שהתקרבו לקו החוף. הקיץ שבא אחריו הביא עמו הרבה מאוד מדוזות", הסבירה ד"ר הדס לובינסקי, חוקרת במעבדה לאקולוגיה ימית במכון לחקר ימים ואגמים. "גם השנה היה חורף חם במיוחד יחסית, וזיהינו לא מעט מדוזות גדולות שהגיעו לקו המים. אנחנו עוד לא יכולים לדעת מה יהיה הקיץ, אבל אם הוא יביא כמות גדולה של מדוזות, נוכל להגיד בזהירות שיש אינדיקציה לכך שחורף חם מביא אחריו קיץ עשיר במדוזות".

החוטית הנודדת היא ותיקת המדוזות שפלשו למחוזותינו. היא הגיעה לישראל מים סוף דרך תעלת סואץ כבר בשנות ה-70, אבל בשלהי שנות ה-80 היא דחקה כמעט לחלוטין את המדוזה המצויה. אם עד אז המדוזה המצויה הייתה זו ששלטה בחופינו, אז בשנים שחלפו מאז פלישתה של החוטית הנודדת, היא הפכה ממדוזה מצויה למדוזה נדירה ביותר. הסברה הרווחת בקרב הביולוגים הימיים היא שהדבר נובע בין היתר מהתחממות מי הים התיכון, המושפע מההתחממות הגלובלית והתחממות האוקיינוסים בכל העולם. לכל אלה מתווסף גם זיהום הים והתמעטותם הדרמטית של דגי הים, המתחרים על אותו מזון שממנו ניזונה החוטית הנודדת. במצב כזה, החוטית הנודדת נהנית משפע גדול יותר של אוכל.

לפניות לכתבת: adihashmonai@walla.co.il

  • עוד באותו נושא:
  • מדוזות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully