וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מנגל בן 300 אלף: המדורה הקדומה בתבל נמצאה בישראל

3.2.2014 / 12:31

במערה ליד ראש העין, בה חי לפני מאות אלפי שנים האדם הקדמון, מצאו חוקרים מדורה שהשתמרה במלואה, ומהווה את העדות המוקדמת ביותר לצליית בשר. אילו חיות הם אהבו לאכול?

אבני צור מהמערה שבה הוצתה המדורה הקדומה בעולם. ינואר 2014. פרופ' רן ברקאי, אונ' תל אביב,
אלו הסכינים הקדומות. אבני צור מסותתות שנמצאו במערה/פרופ' רן ברקאי, אונ' תל אביב

תגלית ארכיאולוגית מרעישה: חוקרים מאוניברסיטת תל אביב וממכון ויצמן מצאו במערת קסם שבאזור ראש העין את מה שיכול להיחשב ל"מדורת השבט" הראשונה בעולם. בלבה של המערה הקדומה ששימשה למגורים נמצאו עצמות שרופות, שהן העדות המוקדמת ביותר לצליית בשר על ידי האדם הקדמון – בערך לפני 300 אלף שנה. ממצאי המחקר התפרסמו בימים האחרונים בכתב העת Journal of Archeological Science.

"מדובר במערה מאוד קדומה שחיו בה בני אדם בעידן הפרה-היסטורי", אמר לוואלה! חדשות פרופ' רן ברקאי מאוניברסיטת תל אביב. "היא מייצגת שלב מאוד משמעותי באבולוציה האנושית, שם התרחש גם שינוי התנהגותי מאוד גדול".

לדברי החוקר, הצוות פעל במערה שבשפלה במשך 15 השנים האחרונות. "זה ממצא מאוד מסעיר כי בניגוד לאתרים אחרים בהם צריך הרבה מאוד דמיון כדי להבין איך דברים התנהלו, במערת קסם מצאנו מדורה שלמה שהשתמרה במלואה". פרופ' ברקאי ידע לספר כי מניתוח השיירים עלה שאותם בני אדם קדמונים נהגו לעשות "על האש" עם בשר יחמורים, צבאים, סוסים וחזירים. הממצאים לא מלמדים רק אילו חיות היו עיקרי התפריט, אלא גם איך הקדמונים נהגו לבתר את הבשר ולאוכלו.

האדם הקדמון גילה את האש כבר לפני למעלה ממיליון שנים, אך החוקרים מתווכחים ביניהם מתי החל להשתמש באש ולשלוט בה באופן מלא, גם להכנת מזון. בארץ ובעולם נמצאו סימנים למדורות זמניות בנות 400 אלף שנה, וממצאים לכאלה "קבועות" החל מלפני 200 אלף שנה. המדורה שנמצאה במערת קסם מקדימה בכמאה אלף שנים את העדות לשימוש קבוע במדורה.

עוד סיפורים שאסור לפספס
צפו בפיצוץ שהשמיד בניין בגובה 116 מטרים בגרמניה
תיעוד: 16 נהרגו בהתפרצות הר געש באינדונזיה
"נפגע וברח": נמחץ על ידי אוטובוס - ויצא ללא פגע

מערת קסם התגלתה במקרה בשל פיצוץ סלעים הנדסי בשנת 2000, ומאז היא נחקרת בידי פרה-היסטוריונים. המערה, ששימשה קבוצות של ציידים לקטים לפני כ-400 אלף שנה כוסתה במשך 200 אלף השנים האחרונות – מה שאיפשר את השימור המופלא של המדורה.

לפניות לכתב יאיר אלטמן: talk2yaira@walla.com

מערה ליד ראש העין בה נמצאה עדות למדורה הקדומה ביותר. ינואר 2014. פרופ' רן ברקאי, אונ' תל אביב,
החפירות באתר מערת קסם/פרופ' רן ברקאי, אונ' תל אביב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully