וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פריצת דרך מדעית: ייצור תאי גזע במהירות שיא

חוקרת ביפן הצליחה "לתכנת תאים מחדש" בכל רקמה בגוף האדם ולשקם איברים שנפגעו. "הטכניקה הזו משנה את חוקי המשחק, זה טוב מדי בשביל להיות אמיתי"

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

פריצת דרך מדעית: מדענים ביפן פיתחו טכניקה חדשה לייצור תאי גזע עם יכולת להפוך לתאים - בכל רקמה בגוף האדם. בשל יכולת זו, בעלת פוטנציאל מרחיק לכת בעולם הרפואה, נחקרים תאי הגזע כל רחבי העולם, בניסיון לפתח יכולת לחדש ולשקם איברים שנפגעו.

עוד בנושא:
האם הממותה יוקה תצעד שנית על פני כדור הארץ?
מדענים שיבטו עכבר בעזרת טיפת דם בודדת
פריצת דרך מדעית: תאי גזע אנושיים נוצרו בשיבוט

תצלום תקריב של תאי גזע בוגרים, שהיו חלק ממחקרם של חתני פרס נובל לרפואה לשנת 2012, ג'ון גורדון ושינייה ימנאקה. Kyoto University, רויטרס
"הטכניקה החדשה מפתיעה ומרגשת". תאי גזע בוגרים/רויטרס, Kyoto University

גוף האדם מורכב מתאים בעלי תפקיד ספציפי ולא משתנה, כגון תאי עצב, תאי שריר או תאי כבד. בניגוד אליהם, תאי גזע יכולים כאמור להפוך לתאים מכל הסוגים, ומכאן חשיבותם. מקור אפשרי אחד לתאי גזע מגיע מעוברים, אך זוהי סוגיה מעוררת מחלוקת מבחינה מוסרית ואתית. כעת, מתפרסמת בכתב העתי המדעי היוקרתי Nature דרך פשוטה בהרבה לייצר את התאים הנכספים.

החוקרת, ד"ר הרוקו אובוקטה ממרכז ריקן לביולוגיה התפתחותית ביפן, השתמשה לשם כך בתאי דם של עכברים. היא גילתה כי טבילתם בחומצה גורמת להם להשתנות לתאי גזע. "הופתעתי מאוד. זה מלהיב לחשוב על האפשרויות שהממצא הזה מספק - לא רק בהקשר של רפואה רגנרטיבית (מחדשת אברים), אלא גם במלחמה בסרטן", אמרה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
הכבשה דולי. AP
מדובר בטכניקה דומה מאוד לזו שהובילה ל"בריאתה" של הכבשה המנוחה דולי/AP

פרופסור כריס מורסון, המתמחה ברפואה רגנרטיבית ביוניברסיטי קולג' בלונדון, אמר לרשת BBC בהתייחסו לממצאים כי "אם זה עובד גם בקרב בני אדם, הרי שעידן הרפואה המתואמת אישית סוף סוף החל. זה ממש משנה את המשחק. הטכניקה החדשה מפתיעה ומרגשת, ואפילו נראית טוב מכדי להיות אמיתית. זה זול, מהיר ובטוח יותר מכל הטכניקות האחרות הזמינות כדי 'לתכנת' תאים מחדש".

כתב העת Cell פרסם בשנה שעברה כי חוקרים הצליחו להיעזר בשיבוט כדי ליצור תאי גזע עובריים-אנושיים. במסגרת המחקר, שנערך באוניברסיטת אורגון לבריאות ומדע בארצות הברית, נלקחו תאי עור מתינוק שסבל ממחלה גנטית. הם מוזגו עם ביציות שנתרמו מאישה בריאה, כדי ליצור עוברים זהים גנטית לתינוק בן השמונה חודשים. לאחר מכן חילצו החוקרים תאי גזע מהעוברים. מדובר בטכניקה דומה מאוד לזו שהובילה ל"בריאתה" של הכבשה המנוחה דולי, וליצירתם של בעלי חיים משובטים אחרים. במקרים ההם, הרקמות העובריות הושתלו ברחמן של פונדקאיות.

  • עוד באותו נושא:
  • תאי גזע

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully