וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רבבות השתתפו במצעד בי-ם; אביה של בנקי: "קומו ועמדו על זכותכם לחיות"

כוחות רבים אבטחו את הצועדים ברקע רצח שירה בנקי בשנה שעברה והתבטאויות נגד הקהילה הגאה. נתניהו: "קהילת הלהט"ב הם חלק מאיתנו". הוריה של בנקי הגיעו למצעד הגדול אי פעם והניחו פרח לזכרה. 48 בני אדם נעצרו לאחר שהפרו את הסדר

צילום: רוני כנפו, שי מכלוף, שלומי גבאי ויוני ריקנר, עריכה: אביב אירגז

כ-20 אלף איש השתתתפו היום (חמישי) במצעד הגאווה הגדול אי פעם בירושלים, שהתקיים תחת אבטחה כבדה. זאת בעקבות הרצח של שירה בנקי בידי ישי שליסל במצעד בשנה שעברה והתבטאויות נגד הקהילה הגאה מצד רבנים. המשטרה עצרה 48 בני אדם בחשד שהפרו את הסדר. הבוקר הותר לפרסום כי ישי שליסל נעצר אתמול בחשד לתכנון תקיפה נוספת במצעד.

בין המשתתפים הרבים היו גם אורי ומיקה בנקי, הוריה של שירה, שהגיעו למצעד והניוה פרח לזכרה. אביה של בנקי הקריא נאום לזכרה. "בשנה שעברה בלי שירה, שנה של כאב אישי עצום אבל גם כאב וזעזוע ציבורי שלא פגו. אחד הדברים המייאשים ששמענו לא פעם לאחר הרצח היה האמירה שדווקא בגלל ששירה לא שייכת לקהילה הלהטב"ית - דווקא בגלל זה, הזעזוע בחברה כל כך גדול והאירוע לא נשכח מלב התודעה הציבורית. כמה מטרידה המחשבה שאם היה נרצח אחד מבני הקהילה, היה סיכון לא מבוטל שהאירוע היה הופך להיות פנים-קהילתי ולא נוגע לחברה בכללותה, בבחינת 'לנו, הסטרייטים, זה לא היה קורה'. והנה זה קרה. הסכין במקרה הזה הייתה עיוורת, היא פגעה בנוכחים ללא כל קשר לנטייתם המינית. והנה - זה יכול לקרות לכל אחד".

לדבריו, "קל לגנות את הרצח ואת הרוצח, ולשמחתנו מרבית הציבור מכל שכבות האוכלוסייה, על פני כל סקלת האמונה הדתית, גינה את הרצח. אלא שרבים מכחישים או מתעלמים מהקשר הישיר בין שיח מתלהם, רווי שנאה וביטחון מתנשא ובלתי מתפשר בצדקת הדרך - לבין הרצח".

לקריאה נוספת בנושא
חשד: שליסל ניסה לתכנן פגיעה במצעד הגאווה מהכלא בסיוע אחיו
אבטחת מצעד הגאווה היא שעת המבחן של מפקד משטרת ירושלים

מיקה ואורי בנקי, הוריה של שירה בנקי ז"ל. מצעד הגאווה ירושלים 21 ביולי 2016. מגד גוזני
מיקה ואורי בנקי/מגד גוזני
מצעד הגאווה ירושלים 21 ביולי 2016. מגד גוזני
"המתינות היא מידה טובה לכולנו"/מגד גוזני

בנקי המשיך את נאומו ואמר: "כשאדם שומע בחדשות שנערה נרצחה, שילדה של מישהו לא תחזור הביתה, אם אין לו לב של אבן, הוא כואב את האירוע, אבל גם מוקל לו, שהאסון לא פגע בו והוא משתדל להדחיק את הזוועה", המשיך, "הנטייה האנושית כל כך להדחיק את האירוע ולשכוח ממנו - היא זו שמביאה עלינו את האירוע הבא. לעיתים זו קטטה, לעיתים זו אלימות מתפרצת, ולעיתים זה רצח".

"הלקח שיש לנו ללמוד מהרצח של שירה, הוא שהמתינות היא מידה טובה לכולנו - כי ההקצנה, מכל סוג שהוא, היא שביל בטוח לחורבן. בשנה שעברה רצחו את הבת שלנו כי היא חשבה שכל אדם זכאי לחיות את חייו מבלי להיות מבוזה בגלל מי שהוא. זה לא מאוחר עבורכם. אל תתנו לשנאה, לבורות ולדעות קדומות לגרוף אתכם – קומו ועמדו על זכותכם לחיות בחברה סובלנית ומתונה".

מצעד הגאווה ירושלים 21 ביולי 2016. מגד גוזני
"יש לכולנו את הזכות והחובה לקבל אחד את השני ללא סייגים". הצועדים בירושלים, היום/מגד גוזני
מצעד הגאווה ירושלים 21 ביולי 2016. מגד גוזני
"כל אדם זכאי לחיות את חייו מבלי להיות מבוזה"/מגד גוזני

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס לקיומו של המצעד היום בירושלים במסר מצולם בעמוד הפייסבוק שלו. "צועדים רבים ישתתפו היום בירושלים במצעד הגאווה. הם יצעדו למען עיקרון אחד: כל בני האדם שווים, כל בני האדם נבראו בצלם אלוהים, כל בני האדם וכל בנות האדם זכאים לחיות את חייהם בדרכם, בכבוד ובביטחון", אמר.

הוא הזכיר גם את רצח שירה בנקי שאירע במצעד בשנה שעברה. "לפני שנה, צעדה באותו מצעד שירה בנקי זכרונה לברכה. שירה הייתה בת 16 בהירצחה. היא למדה בבית הספר שבו אני למדתי ובו למדו ילדיי. היא גדלה ושיחקה ברחובות ירושלים. אותם רחובות בהם צעדה לפני שנה ובהם יצעדו היום. מהמעט שהכרתי למדתי עד כמה היא הייתה אמיצה, מוכשרת ואהובה. שירה נרצחה מפני שהיא תמכה ברעיון הפשוט לפיו כולנו שווים. כולנו אחד".

לדבריו של נתניהו, "המצעד היום בירושלים איננו מצעד רק של הקהילה הלהט"בית, הוא לא מצעד רק של קבוצה מסוימת,
הוא מצעד של 'אנחנו', הוא מצעד של ביחד. אחינו ואחיותינו חברי הקהילה הם חלק בלתי נפרד מאיתנו, מהחברה הישראלית. כולנו משפחה אחת. אנחנו מכבדים זה את זה ומקבלים זה את זה בכבוד ובשוויון. יש לכולנו את הזכות והחובה לקבל אחד את השני ללא סייגים, ללא קשר לדת, לגזע, לנטייה מינית, כולנו נבראנו בצלם אלוהים, כולנו ישראלים, כולנו אזרחי המדינה, כולנו עם אחד".

היערכות לקראת מצעד הגאווה בירושלים. נועם מושקוביץ
שוטרים נערכים לקראת המצעד, היום/נועם מושקוביץ

"אני מברך את הצועדים שהגיעו הערב לירושלים בירת ישראל למצעד הגאווה", אמר השר לביטחון הפנים גלעד ארדן. "התפקיד של המשטרה זה לאפשר ולשמור על שלום הציבור. יש כאן היערכות חסרת תקדים של אלפי שוטרות ושוטרים. זה לא אומר שלא עלולים להיות אירועים בלתי צפויים, אבל אני מרגיש שהמשטרה עשתה כל מה שניתן לעשות כדי להבטיח את שלום הציבור ואת שלום הצועדים".

ארדן התייחס להתבטאויות נגד קהילת הלהט"ב בימים האחרונים והוסיף: "כאב לשמוע את הרבנים. הכלל הוא 'ואהבת לרעך כמוך'".מפקד מחוז ירושלים ניצב יורם הלוי הוסיף כי "נעשו לא מעט מעצרים כצעדי מנע למצעד".

השר לביטחון פנים גלעד ארדן, מצעד הגאווה ירושלים. 21 ביולי 2016. מגד גוזני
"המשטרה עשתה הכל כדי להבטיח את שלום הצועדים". השר ארדן/מגד גוזני

בגן הפעמון הפגינו כמה עשרות מפעילי ארגון להב"ה, שמחו על קיום המצעד. בין המפגינים היו גם פעילי הימין בנצי גופשטיין ואיתמר בן גביר, שהביעו תרעומת על התנהלות המשטרה שהציבה כוחות רבים סביב הפעילים.

"זו שערוריה", אמר בן גביר, "משטרת ישראל משבשת במכווון הפגנת ארגון להב"ה נגד מצעד הגאווה. בשם חופש הביטוי של 'הבית הפתוח' פוגעים בכל מי שחושב אחרת. אין דמוקרטיה ומשטרת ישראל שמפשלת בצורה סדרתית ממשיכה לפשל ולפגוע בדמוקרטיה". גופשטיין הוסיף ואמר כי "המשטרה פוגעת בהפגנה במזיד, הם מבקשים לסתום לנו את הפה".

כוחות גדולים של משטרה מאבטחים את התוואי שנסגר הרמטית באמצעות מחסומים ניידים וחסימות של שורות שוטרים. בלב הכבישים הרחבים נסגר מסלול הצעידה, כאשר רק בשתי נקודות הכינוס, בגן הפעמון ובכיכר פריז, יכולים המשתתפים להיכנס למסלול המגודר. בסיום הצעידה ועם הגעת הצועדים לגן העצמאות, שם נקודת הכינוס האחרונה, נפתחו הרחובות שנחסמו קודם לכן לתנועה.

במשטרת ירושלים גייסו מאות שוטרים למבצע אבטחת המצעד השנה, לצד פעילויות מודיעיניות סמויות וגלויות, שבמהלכן זוהו אזרחים שהמשטרה חוששת כי ינסו לפגוע בצועדים ואלה נקראו לשיחות אזהרה. במשטרה סירבו לפרט אם הוציאו צווי הרחקה לגורמים הללו.

מצעד הגאווה בירושלים. 21 ביולי 2016. מגד גוזני
מצעד הגאווה בירושלים, היום/מגד גוזני
מצעד הגאווה בירושלים. 21 ביולי 2016. מגד גוזני
חוגגים במצעד, היום/מגד גוזני

מאות שוטרים, לוחמי מג"ב, כוחות תגבור ומתנדבים בפיקודו של מפקד מחוז ירושלים, ניצב יורם הלוי, נפרסו החל משעות הצהריים לאורך ציר הצעדה, במקומות הכינוס וברחובות הסמוכים. הצועדים התכנסו בגן הפעמון, ובשעה 18:00 החלו לצעוד ברחובות קרן היסוד, קינג ג'ורג', מאיר שחם, רבי עקיבא, הילל ומנשה בן ישראל, עד לגן העצמאות.

החל מהשעה 14:30 נחסמו לתנועה רחובות הצעדה, כמו גם הרחובות המובילים אליהם, כולל רחוב אגרון, הילל, וקינג ג'ורג' מקרן היסוד ועד בארי. הכבישים נפתחו עם סיום הצעדה.

(עדכון ראשון: 16:45)

חרדים ליד מתחם מצעד הגאווה בירושלים. 21 ביולי 2016. שלומי גבאי
המשטרה מעכבת לחקירה נוכחים באזור מצעד הגאווה/שלומי גבאי
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך
חרדים ליד מתחם מצעד הגאווה בירושלים. 21 ביולי 2016. שלומי גבאי
הפגנה של חרדים נגד המצעד בסמוך למוקד ההתכנסות בירושלים/שלומי גבאי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully