וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אלפים מחו בתל אביב נגד הדקירה במצעד; השרים ספגו שריקות בוז

אלפים התכנסו בגן מאיר בעקבות פשע השנאה במצעד הגאווה בירושלים. הקהל קרא: "הומופוביה והסתה מתחילות במסדרונות הממשלה". לאחר שבנט סירב לחתום על מסמך התומך בקהילה, נאמר לו לא להגיע. פרס: נאספנו למלחמת השחרור ממטורפים

צילום: דוד קורן, עריכה: מתן חדד

אלפים השתתפו אמש (שבת) בעצרת מחאה נגד הדקירה במצעד הגאווה בירושלים בגן מאיר בתל אביב. לפני העצרת הייתה בגן התאספות מחאה, שתוכננה במקור להיות עצרת זיכרון לפיגוע במועדון הברנוער לפני שש שנים בעיר. אל המקום הגיעו שרים, חברי כנסת ופוליטיקאים נוספים. חברי הממשלה ספגו קראיות בוז כשעלו לנאום, והקהל הרים ידיים אדומות וצעק: "הומופוביה והסתה מתחילות במסדרונות הממשלה".

שר החינוך נפתלי בנט היה אמור להגיע למקום, אך סירב לחתום על טופס שלפיו הוא מתחייב לתמוך בקהילה הגאה. כשעל הבמה נמסר למשתתפים שהוא צפוי להיות נוכח במחאה, נשמעו קריאות בוז רמות. מבנט נמסר: "הייתי בדרכי לעצרת. הוזמנתי והתקשרו להודיע לי שלא אבוא כיוון שיש התעלמות והסתובבתי חזרה".

גם חבר סיעתו מהבית היהודי ינון מגל סירב לחתום על המסמך ועזב את המקום. "אני חושב שהם מפסידים שאני לא מדבר", אמר מגל לוואלה!NEWS. "זו החלטה שלהם. אני לא מקבל תנאים. באתי להביע את ההתנגדות שלי למה שקורה בחברה הישראלית. זה שיש גורמים קיצוניים שאיימו שלא אבוא והתנגדו, זה חבל הבעתי את החלטתי להתנגד במאבק נגד אלימות".

עצרת מחאה בעקבות פיגוע הדקירה במצעד הגאווה בירושלים, גן מאיר תל אביב, אוגוסט 2015. מגד גוזני
המפגינים קראו קריאות נגד השרים שהגיעו להפגנה/מגד גוזני
עצרת מחאה בעקבות פיגוע הדקירה במצעד הגאווה בירושלים, גן מאיר תל אביב, אוגוסט 2015. מגד גוזני
עצרת מחאה בעקבות פיגוע הדקירה במצעד הגאווה בירושלים, גן מאיר תל אביב, אוגוסט 2015/מגד גוזני

הקהל קרא קריאות גם נגד שר התשתיות יובל שטייניץ, שאמר: "אתם יכולים להמשיך עם הקריאות. הגעתי לפה לא לקבל את התמיכה שלכם, אלא לתמוך בכם. אתם יכולים להמשיך בקריאות שלכם, ככה זה במדינה דמוקרטית". לפני ששטייניץ יצא באבטחה כבדה מהמקום הוא הבהיר: "יש לנו דעות שונות, אבל נגד האלימות כולנו יחד. דעות שונות - חוק אחד, כנסת אחת, בית משפט עליון אחד ומלחמה אחת באלימות בכלל ובאלימות ובהדרה כנגד חברי הקהילה הגאה במיוחד". גם השר להגנת הסביבה אבי גבאי זכה לקריאת בוז.

השר יובל שטייניץ, עצרת מחאה בעקבות פיגוע הדקירה במצעד הגאווה בירושלים, גן מאיר תל אביב, אוגוסט 2015. מגד גוזני
ספג קריאות בוז. השר שטיייניץ, הערב/מגד גוזני

יו"ר יש עתיד, ח"כ יאיר לפיד ספג אף הוא קריאות בוז, אךאמר: "אנחנו במלחמה. הדוקר במצעד הגאווה בירושלים, המחבלים ששרפו תינוק בכפר דומא - הם האויב, אלו ששרפו את כנסיית הלחם והדגים ליד הכנרת – הם האויב, מי שזורק אבנים על כוחות הביטחון – הוא האויב, כי אבנים הורגות. אנשי ארגון להב"ה – הם סייענים, שמסייעים לאויב בזמן מלחמה. מי שמאיים לדרוס את בית המשפט העליון עם D9 – מסייע לאויב בזמן מלחמה".

לדבריו, "זוהי אינה מלחמה בין ימין לשמאל, אלא בין המרכז השפוי לשוליים המטורפים. האנשים האלה אינם שונים בדבר מדאעש והחמאס. הם בוגדים בכל מה שקדוש לנו, בוגדים בעצם הרעיון שעליו מבוססת מדינת ישראל, בוגדים ביהדות. הם שכחו מה זה להיות יהודים והם מנסים – כי זה מה שתמיד מנסה האויב לעשות – לחסל את מדינת ישראל".

ח"כ יאיר לפיד ויעל גרמן, עצרת מחאה בעקבות פיגוע הדקירה במצעד הגאווה בירושלים, גן מאיר תל אביב, אוגוסט 2015. מגד גוזני
"אנחנו במלחמה". לפיד, הערב/מגד גוזני

לפיד, שהיה שר האוצר בממשלה הקודמת, הוסיף עוד כי "המחבלים היהודים צוברים תאוצה וכוח מפני שהם מרגישים שיש מולם שלטון חלש והססן שפוחד מהם. הגיע הזמן להפסיק לפחד. מדינת ישראל ידעה תמיד להתגייס כשאויביה איימו עליה. מחירו של החופש הוא תמיד גבוה, אבל אנחנו צריכים להתגייס גם הפעם, בנחישות ובלי למצמץ. זוהי המלחמה האמיתית על הבית: מי יגור בו, מה יהיו חוקיו, מי שולט בו. אויבינו – מבפנים ומבחוץ - צריכים לדעת: אנחנו לא נסוגים יותר. אפילו לא צעד אחד. היום אנחנו מפסיקים להתקפל מול כוחות החושך. יום אחד אנחנו נספר לילדינו ונכדינו שהיינו פה ברגע הקריטי הזה למדינת ישראל. הרגע שבו היה צריך להלחם על דמותה ועל ערכיה. היינו ונלחמנו וניצחנו".

עצרת מחאה בעקבות פיגוע הדקירה במצעד הגאווה בירושלים, גן מאיר תל אביב, אוגוסט 2015. מגד גוזני
עצרת מחאה בעקבות פיגוע הדקירה במצעד הגאווה בירושלים, גן מאיר תל אביב, אוגוסט 2015/מגד גוזני

יו"ר האופוזיציה יצחק הרצוג (המחנה הציוני), שהגיע למקום מכיכר רבין בעיר, אמר: "השבוע התברר לכולנו שוב במקום בו אין שוויון יש גזענות, בורות ושנאה. אלה מעבירים אנשים וציבורים שלמים על דעתם. המאבק של הקהילה הגאה הוא מהצודקים, הראויים והנכונים ביותר כי הוא מאבק על שוויון לבני ובנות האדם החיים במדינת ישראל". לדבריו, "כל אישה וכל גבר נבראו בצלם, אין אהבה נכונה וצודקת יותר מאהבה אחרת, אין זוגיות שיש לה מקום ראוי יותר במדינה שלנו מזוגיות אחרת".

הרצוג המשיך והוסיף: "אל תתנו לרוצחים ומחבלים שפלים להכניע אתכם. אנחנו אתכם, צועדים אתכם במשא הארוך הזה להכרה, שוויון וזכויות מלאות. אין הבדל בין הילדה הנאבקת על חייה בבית החולים הדסה לבין משפחתו של עלי דאוובשה שנאבקת על חייה בתל השומר". יו"ר האופוזיציה הבהיר כי "על שניהם אני בוכה היום, על מותו של עלי ועל הפגיעה בחפים מפשע במצעד. על הטרור הפנטי שצמח בערוגות הימין הקיצוני ומאיים על כולנו. את המסיתים, את השונאים, את הרשע הטהור צריך לבער מתוכנו".

יצחק הרצוג, עצרת מחאה בעקבות פיגוע הדקירה במצעד הגאווה בירושלים, גן מאיר תל אביב, אוגוסט 2015. מגד גוזני
הרצוג, הערב/מגד גוזני

יו"ר המחנה הציוני הדגיש כי "אסור לנו להיות סבלניים לאף צורה של גזענות. לא מול אזרחינו הערבים, לא מול העולים מאתיופיה ולא מול בני ובנות קהילת הלהט"ב. שנאה היא שנאה. רצח הוא רצח. הסתה היא הסתה. המפלגה שאני עומד בראשה מייצגת את הקהילה הזו, תומכת בה ומוכנה לצעוד כל צעד שיקדם אותה. הדברים של חבר הכנסת איציק שמולי אמש היו אמיצים והם מחייבים את כולנו כי המאבק הוא מאבק עקרוני על דמותה ועתידה של המדינה".

הרצוג עוד הוסיף: "האם נדע כחברה ומדינה להקיא מתוכנו את ארגוני הטרור הללו החותרים תחת אושיות קיומה של המדינה של כולנו? אסור לנו להפסיד בו לשנאה המשתוללת". לדבריו, "אסור לתת לקבוצות טרור קיצוניות להסתתר תחת מעטה של תנועות חברתיות או פוליטיות להנות מכספי המדינה במישרין או בעקיפין. אני אומר לאחי בימין - אתם צריכים לעשות חשבון נפש גדול. בערוגה שלכם ומהמחנה שלכם מתחדשת האלימות הנוראה. בכנסיית הדגים, בדקירה הנפשעת של חפים מפשע באירוע הגאווה ובמעשה הזוועה של שריפת תינוק".

לדבריו, "מול הטרור היהודי המשתולל לא די בגינוי. ולא די בהתנערות. דרושה הנהגה וחשבון נפש גדול. נשיאינו ראובן רובי ריבלין מופיע כעת בירושלים באירוע מקביל, בקריאה אמיצה למלחמה בטרור היהודי. מי שמאיים עליו מאיים עלינו. ראינו כבר מה התוצאה של הסתה פרועה. אלה האויבים של כולנו, צריך לחסום אותם, להוציא אותם מחוץ לחוק ולזרוק אותם לכלא. מכאן ובכל מקום בו אפשר אנחנו נמשיך את המאבק הזה בכוחות משותפים ועם אמונה גדולה כי עתידה של המדינה הזו הוא עתיד של שוויון, צדק ותקווה. אסיים בתפילה למען הפצועים הנלחמים על חייהם ובתקווה כי יזכו לרפואה שלמה".

ח"כ ציפי לבני, עצרת מחאה בעקבות פיגוע הדקירה במצעד הגאווה בירושלים, גן מאיר תל אביב, אוגוסט 2015. מגד גוזני
לבני בעצרת בגן מאיר, הערב/מגד גוזני

שותפתו להנהגת המחנה הציוני, ח"כ ציפי לבני, אמרה: "אלו שאמרו בבחירות שאנחנו מובילים את דעאש לירושלים - תראו מה קורה בירושלים במשמרת שלכם. אלה שקוראים להרים כף של D-9 על בית המשפט העליון - הם אלה שאומרים שאתם ראויים לרחמים ושאין לכם מקום בצבא. אלה שמזהירים מערבים שנוהרים לקלפיות ואלה ששותקים לנוכח דברי השרים וחבריהם הפוליטיים - צריכים לקחת אחריות ולא רק לגנות בדיעבד".

לדבריה, "אנחנו נמצאים היום בקרב על הבית ואנחנו אלה שחייבים עכשיו לעלות על הגג ולא רק בבית אל , ולהילחם על הזכויות שלנו. אנחנו נמצאים היום בקרב על הבית כי כשמשחקים בגפרורים כל כך הרבה שנים, הבית מתחיל לעלות באש".

ח"כ זהבה גלאון, עצרת מחאה בעקבות פיגוע הדקירה במצעד הגאווה בירושלים, גן מאיר תל אביב, אוגוסט 2015. מגד גוזני
גלאון, הערב/מגד גוזני

יו"ר מרצ ח"כ זהבה גלאון זכתה למחיאות כפיים סוערות. "לפני שאתם מבלבלים לנו את המוח על חשבון נפש, קחו אחריות על ההסתה שהשתוללה רק השבוע בבית אל ושא-נור, במסדרונות הממשלה ובפרוזדורי הכנסת, ובמתקפה חסרת תקדימים על השמאל ועל בית המשפט העליון", אמרה. "יש לנו ראש ממשלה שעשה קריירה שלמה על הסתה נגד ערבים ושמאלנים ובקואליציה שלו יושבים הומופובים מוצהרים; שתמכו בטיפולי המרה, שקראו שלא לגייס הומואים, שארגנו מצעד של בהמות מול מצעד הגאווה והפיצו סרטונים הומופוביים לפני הבחירות. ואז הם מתפלאים שבא מישהו ושוחט נערים ונערות שצועדים במצעד עצמו?".

גלאון הוסיפה: "רוצים לעצור את ההומופוביה? תנו שוויון זכויות מלא לכל הקהילה על צבעיה ונגזרותיה. מי שאומר לכם היום שאתם לא יכולים להתחתן, שלא מגיע לכן לאמץ, שבעיקרון הוא בעד שוויון זכויות אבל זה מתנגש עם הסטטוס קוו ועלול לעצבן את הרבנות וכל הקשקושים האלה – הוא זה שנותן לגיטימציה לדקירה במצעד הגאווה הבא, הוא זה שמכשיר את הרצח בבר נוער הבא, הוא מעודד את האלימות המשטרתית כלפי קהילת הטרנסג'נדר".

לדבריה, "מספיק כבר עם האמירות האלה על קיצוניים משני הצדדים, די כבר להגיד שזה לא עניין פוליטי. יש בישראל מחנה של שמרנים גזענים, שבאמצעות הפחדה והסתה מעודדים אלימות, ועוד לא מתביישים לעשות את זה בשם היהדות. יש את מי שהגיע לכאן היום שמציע יהדות אחרת, ישראל אחרת, פוליטיקה אחרת, פוליטיקה של קבלת האחר, של אהבת אדם באשר הוא אדם, של צדק, של אחווה, של שוויון. יש כאן מאבק בין שתי תפיסות עולם. ואנחנו ננצח".

פרס: "נאספנו למלחמת שחרור"

בתחילת העצרת אמר הנשיא לשעבר פרס: "אני גאה לעמוד כאן הערב אתכם, אבל הרשו לי לומר משהו אישי - אני מתבייש". לדבריו, "אני מלא זעזוע. אני לא מאמין שהגענו לתהומות כה חשוכים. עמדתי מעל במה זו לפני שש שנים, ימים ספורים לאחר הרצח בבר נוער. אני מתקשה להאמין כי אנו עומדים שוב על אותה במה, מול אותם ניסיונות לרצח ואלימות חמורים". לדבריו, "יש המתנכלים לישראל מבחוץ ויש המנסים להרסה מבפנים. הערב, נאספנו למלחמת שחרור. שחרור של מדינת ישראל מטירוף וממטורפים. זו אינה מחלוקת בין ימין ושמאל. זהו עימות בין בעלי מצפון וחסרי מצפון".

הנשיא לשעבר המשיך וגינה בחריפות את האירועים האחרונים, כולל את הצתת בית משפחת דוואבשה בכפר דומא ביום שישי בידי מחבלים יהודים. "ראוי בערב זה להוריד את המסכות", הוסיף פרס. "מי שמכנה את מצעד הגאווה מצעד בהמות אל יתפלא כשמורמת סכין על נערה בת 17. מי שמסית נגד אזרחי ישראל הערבים, שלא יתפלא כי מציתים כנסיות, מסגדים ולבסוף שורפים תינוק חי בשנתו. אנו נתקלים היום במצב שבו עלינו לשאת את החרדה העמוקה לגורל מדינתנו".

שמעון פרס, עצרת מחאה בעקבות פיגוע הדקירה במצעד הגאווה בירושלים, גן מאיר תל אביב, אוגוסט 2015. מגד גוזני
פרס בעצרת בגן מאיר, הערב/מגד גוזני

לדבריו, "במדינה דמוקרטית ניתן לערוך פשרות פוליטיות, אך אסור לעשות בה פשרות מוסריות. המוסר אינו ניתן לחלוקה. המוסר הוא כלפי כל אזרח ללא יוצא מן הכלל בין אם הוא יהודי, נוצרי, מוסלמי, ערבי, דרוזי, צ'רקסי. בין אם הוא עול ימים או אדם זקן". פרס הדגיש כי "התורה שבאה לנו מהר סיני היא בראש ובראשונה תורה ערכית. יהודי לא יכול להישאר יהודי אם יפר את הציווי 'אל תרצח', ויחליפו בהסתה לרצח. יהודי לא יישאר יהודי אם יתעלם מהקריאה "ואהבת לרעך כמוך"- גם אם רעך אוהב בדרך שונה ממך. אסור שמשיחי שקר יבואו במקום נביאי אמת".

הנשיא לשעבר טען כי "הקרב על קיומנו הוא ערכי לא פחות מאשר צבאי. בקרב הזה, אלו המוכנים לשרוף תינוקות באישון הלילה ואלה הנועצים סכינים בלב בנותינו ובנינו הם אויבי העם. הם סכנה לקיומה של ישראל כמדינה יהודית, כמדינה דמוקרטית. על כל אזרחי ישראל, על מנהיגיה, שופטיה, שוטריה, חייליה להתגייס כדי להכריע בחזית זו. אין אנו עושים זאת למען תדמיתנו, אנו עושים זאת למען עתידנו. כמי שמלווה את מדינת ישראל מאז הקמתה - אני אומר מעל במה זו, לחמנו קשות על קיומנו הפיזי".

פרס הבהיר כי "אסור שאת אשר השגנו בשדה הקרב בעבר, נפסיד בשדה ההסתה והאלימות. אל נפחית בגודל הסכנה. על כולנו להתגייס כאן ועכשיו - לקרב על אופייה וקיומה של ישראל היהודית והדמוקרטית. מדינה שבה מכבדים את ערך כבוד האדם, ובה יש שוויון זכויות לכולם. קרב זה חייב להסתיים במהרה ובניצחון ברור". לדבריו, "אין מקום בישראל לפלישה של כוחות קיצוניים ואפלים. עלינו להודפם באופן מיידי ומוחלט. גם כשבידיהם להב הסכין ואש של לשון משתלחת. כולנו אוהבים את מדינת ישראל. אני אוהב את אזרחיה וילדיה, ויודע כי גם אתם כאן אוהבים אותה. בואו נילחם עליה ונהיה ראויים למדינת ישראל".

(עדכון ראשון: 20:30)

רון חולדאי, עצרת מחאה בעקבות פיגוע הדקירה במצעד הגאווה בירושלים, גן מאיר תל אביב, אוגוסט 2015. מגד גוזני
ראש העיר חולדאי בעצרת בתל אביב, הערב/מגד גוזני
ראשי הקהילה הגאה בתל אביב מתכנסים במרכז הגאה בגן מאיר לעצרת שקטה, יולי 2015. מגד גוזני
העצרת בגן מאיר, הערב/מגד גוזני

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully