וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

6 פצועים מדקירות במצעד הגאווה בי-ם; החשוד - אותו דוקר מ-2005

יוסי אלי ומשה שטיינמץ

31.7.2015 / 0:39

ישי שליסל, שרק היום נחשף בוואלה! NEWS כי לפני שבועות ספורים סיים לרצות מאסר על הדקירה לפני עשור, הוא החשוד שדקר היום שוב במצעד הגאווה. צעירה שנפצעה נמצאת בסכנת חיים, אחר במצב קשה. "מאבק הקהילה - מאבק לחיים"

צילום: מאצ'י הוף, לע"מ; עריכה: טל רזניק

החשוד בפשע השנאה במצעד הגאווה בירושלים אמש (חמישי) הוא ישי שליסל – שדקר לפני עשור בדיוק משתתפים במצעד הגאווה בבירה. שליסל רץ לעבר המשתתפים במצעד ברחוב קרן היסוד כשהוא חמוש בסכין ודקר שישה בני אדם. צעירה אחת נמצאת במצב קשה מאוד, וגם אחרי שיצאה מניתוח בבית החולים שערי צדק היא עדיין בסכנת חיים. אדם נוסף שנפצע באורח קשה מאושפז אף הוא בשערי צדק, ופצוע בינוני ושלושה פצועים קל הועברו לבית החולים הדסה עין כרם.

כוחות המשטרה הרבים שהיו במקום הצליחו להשתלט על שליסל. ההערכה הראשונית היא כי הוא התחבא בתוך אחד הסופרמרקטים שבציר המצעד, וכך לא זוהה לפני כן על ידי המשטרה.

אתמול נודע לוואלה! NEWS כי שליסל שוחרר לפני כמה שבועות ממאסר. גם למצעד שהתקיים ביוני 2005 הגיע שליסל, אז בן 30 ממאה שערים, כשהוא מצויד בסכין. בשלב מסוים הוא הגיח לעבר הצועדים וצעק: "באתי לרצוח בשליחות השם. לא תיתכן כזאת תועבה בארץ". הוא דקר את הצועדים אדם רוסו וליגל תרזי ואדם נוסף. שליסל נעצר מיד לאחר הדקירה וכבר לאחר ארבעה ימים הוגש נגדו כתב אישום בגין ניסיון רצח. הוא מעולם לא הביע חרטה, ואתמול כאמור שב וניסה לרצוח.

עוד כתבות בנושא:
אחרי עשור: הדוקר החרדי במצעד הגאווה בירושלים שוחרר מהכלא
"הילדים שלכם מסכנים": פעילי להב"ה יפגינו נגד מצעד הגאווה בבירה

ישי שליסל הדוקר במצעד הגאווה, יולי 2015. AP
רגע הזוועה במצעד בירושלים, כששליסל מתנפל על הצועדים/AP
ישי שליסל, הדוקר במצעד הגאווה ב2005 וב2015. יולי 2015. הארץ - אורי לנץ (באובאו), AP
שליסל בעת מעצרו ב-2005 משמאל, והערב מימין/AP, הארץ - אורי לנץ (באובאו)

22:49 השר לביטחון הפנים: נצטרך לבדוק את עצמנו

השר לביטחון הפנים, גלעד ארדן, הודיע כי יכונס דיון הערכת מצב בראשותו ובראשות ניצב בנצי סאו, ממלא מקום המפכ"ל, על מנת לבדוק מה היו הנסיבות שאפשרו לשליסל לפעול. "כשר לביטחון פנים, אני מודע היטב לכך שהאירוע הערב מעורר שאלות לא פשוטות על הנסיבות טרם המקרה, שהובילו לכך שהתאפשר לאותו מפגע נפשע לבצע את זממו", אמר. "לכן ביקשתי מממלא מקום המפכ"ל לכנס דיון הערכת מצב בראשותי ובראשותו, ולהעריך את האירוע המקיף ואת הנסיבות שהובילו לכך שהוא התאפשר. במסגרת התחקור והבדיקה אנחנו נצטרך לבדוק את עצמנו גם, בהקשר של המודיעין המקדים, גם בהקשר של שיתוף הפעולה בין שב"ס לבין משטרת ישראל וכמובן את הבדיקה הנסיבתית לגבי אותו אדם ואיך התאפשר לו לפרוץ את חגורת האבטחה הדי משמעותית שליוותה את המצעד הערב".

דקירה במצעד הגאווה בירושלים, יולי 2015. נועם מושקוביץ
מתאספים בירושלים לעצרת אחרי הדקירה/נועם מושקוביץ

20:55 עצרת שקטה בתל אביב בעקבות הדקירה

הערב ב-21:00 תקיים קהילת הלהט"ב עצרת שקטה בגן מאיר בתל אביב בעקבות הדקירה במצעד בירושלים. יניב ויצמן, חבר מועצת עיריית תל אביב ומייסד ארגון הנוער הגאה איג"י, קרא הערב להגיע לעצרת נוספת בשבת בכיכר רבין בעיר. "יומיים לפני העצרת שאנחנו מארגנים לקראת הרצח בבר נוער ועשור אחרי הדקירה בבירה, המפלצת קמה שוב כדי לפגוע בנו. מסתבר שמאבק הקהילה אינו רק מאבק לשוויון אלא גם מאבק לחיים. אני קורא לכולם להגיע במוצאי שבת לעצרת שתהיה לא רק עצרת זכרון, אלא גם עצרת של הפגנת כוח", אמר.

20:14 הנשיא: חוסר הסובלנות יוביל אותנו לאסון

נשיא המדינה ראובן ריבלין גינה בתוקף את האירוע הקשה במצעד בירושלים. "פשע שנאה נוראי התרחש כאן בירושלים בירת ישראל - ונדקרו אנשים שחגגו את החופש שלהם להביע את זהותם ותפיסת עולמם", אמר הנשיא בצער והוסיף: "אסור לנו לחיות באשליות, חוסר הסבלנות יוביל אותנו לאסון. אם יש מי שיכול לפורר אותנו מבפנים הרי זה רק אנחנו בבחינת מהרסיך ומרחיביך ממך יצאו". הנשיא אמר כי אסור להשלים עם פשעים שכאלה וכי יש להוקיע את המבצעים אותם ואת התומכים בהם.

שר הביטחון משה יעלון אמר כי "ניסיון הרצח במצעד הגאווה בירושלים לא יעצור את חתירתנו לחנך לקבלת האחר והשונה באשר הוא - או היא - ללא הבדל דת, גזע, מין או נטייה מינית. הוא לא ירפה את ידינו בחתירה למען שוויון זכויות לבני ובנות הקהילה הגאה, הראויים לחיות את חייהם בשלווה". הוא אמר כי במאמץ משותף "אנו נרדוף וננצח את המיעוט האלים והקיצוני שמאיים על אזרחינו ועל הדמוקרטיה הישראלית".

19:55 מפקד המחוז: נבדוק איך האירוע זלג לנו

מפקד מחוז ירושלים, ניצב משה אדרי, התייחס למעצר החשוד, אולם סירב לומר כי מדובר בשליסל: "כרגע מדובר בדוקר שמוכר לנו. נסיים את הכול, ונבדוק איך האירוע הזה זלג לנו. האירוע יתוחקר וייבדק. נערכנו לכל התרחישים, כולל פגיעה בצועדים בכל המתווים, כולל מתווה חבלני או דקירה".

19:40 נתניהו על הדקירה: "נמצה את הדין"

ראש הממשלה בנימין נתניהו שוחח הערב עם השר לביטחון הפנים, גלעד ארדן, וקיבל ממנו עדכון על מעצר הדוקר שפצע שישה צועדים במצעד הגאווה בירושלים. "מדובר באירוע חמור ביותר", מסר נתניהו. "נמצה את הדין עם האחראים למעשה. במדינת ישראל חופש הבחירה של הפרט הוא אחד הערכים הבסיסיים. עלינו להבטיח שבישראל כל איש ואישה יחיו בביטחון בכל דרך שבה בחרו. כך פעלנו וכך נמשיך לפעול. אני מבקש לאחל החלמה מהירה לפצועים".

שר החינוך נפתלי בנט הגיב אף הוא לפשע השנאה ואמר: "הדקירה במצעד הגאווה היא פשע מוסרי ללא סליחה. מי שעשה זאת פגע בערכים יהודיים ומוסריים וצריך לבוא על עונשו בחומרה המרבית", מסר. "כשהאירועים יתבררו, על החברה הישראלית לעשות חשבון נפש כיצד הגענו לכך".

חרדי דקר במצעד הגאווה, יולי 2015. משה שטיינמץ, מערכת וואלה!
מעצר הדוקר במצעד הגאווה/מערכת וואלה!, משה שטיינמץ
ישי שליסל הדוקר במצעד הגאווה, יולי 2015. AP
ישי שליסל הדוקר במצעד הגאווה, יולי 2015/AP

19:39 ח"כ הרצוג: "פשע מתועב"

יו"ר האופוזיציה, ח"כ יצחק הרצוג (המחנה הציוני) אמר הערב כי "הדקירות במצעד הגאווה בירושלים הן פשע שנאה מתועב". עוד אמר הרצוג: "צריך להקיא, להוקיע ולהעניש בכל החומרה את מי שביצע את הדקירה. אני קורא למשטרה לאפשר את המשך האירועים ולא להיכנע לאויבים של כל מה שטוב ויפה בישראל. זה מאבק עקרוני וחשוב על דמותה של המדינה. אני מחזק את הצועדים ומתפלל להחלמה מהירה של הפצועים".

שר הכלכלה ויו"ר ש"ס אריה דרעי היה אף הוא בין המגנים את פשע השנאה: "צריך לנהל מלחמת חורמה נגד כל מי שנוהג באלימות נגד כל אדם באשר הוא אדם", מסר.

פצועים במצעד הגאווה, ירושלים. יולי 2015. נועם מושקוביץ
פצועים במצעד הגאווה, ירושלים. יולי 2015/נועם מושקוביץ
ישי שליסל הדוקר במצעד הגאווה, יולי 2015. AP
צלם אי-פי הספיק לתפוס את שליסל כשהוא מחביא את הסכין מתחת לחליפה/AP

אנשי מד"א שאבטחו רפואית את המצעד סיפרו: "על הכביש שכבו שלושה פצועים. אחת מהם מחוסרת הכרה. ניגשנו אליה כשבמקביל צוותים נוספים שלנו ניגשו לטפל בפצועים האחרים. הפצועה סבלה מפצעי דקירה בפלג גופה העליון, הענקו לה טיפול מציל חיים ופינינו אותה תוך כדי טיפול רפואי לבית החולים כשמצבה מוגדר קשה ולא יציב".

"הוא פשוט דפק לה סכין בצוואר"

"בחורה אחת נדקרה בצוואר והיא הייתה שרועה על הרצפה. היה לה דם על כל הגוף", אמר אחד מעדי הראייה. "הגיעו המון כוחות משטרה". עוד עד סיפר: "הראשונה שנדקרה, הוא פשוט דפק לה סכין בצוואר, היא התחילה לרעוד והשפריצה דם. ניסיתי להשתלט עליו".

המצעד היום נערך מול מחאת פעילי ארגון הימין הקיצוני להב"ה ומול כמאה חרדים, שהפגינו בכיכר פריז ובכיכר השבת בעיר נגד הצועדים.

התקרית החמורה מגיעה על אף שאת האירוע אבטחו מאות שוטרים, לוחמי משמר הגבול ומתנדבים - שנפרסו החל משעות הצהריים לאורך ציר הצעידה ובמקומות הכינוס של המצעד. "המשטרה תפעל בנחישות נגד כל גורם שינסה להפר את הסדר ואת מהלכה התקין של הצעדה", הדגישו בצהריים במשטרת ירושלים.

פצועים במצעד הגאווה, ירושלים. יולי 2015. נועם מושקוביץ
פצועים במצעד הגאווה, ירושלים. יולי 2015/נועם מושקוביץ
ישי שליסל הדוקר במצעד הגאווה, יולי 2015. AP
ההלם שהכה את המשתתפים/AP

בנצי גופשטיין, יו"ר ארגון להב"ה שפעיליו הפגינו נגד המצעד, אמר בטרם אירוע הדקירה כי "לא יכול להיות שבירושלים דבר כזה יתקיים ואנו נשתוק. נגיד לצועדים שזו לא סיבה לגאווה אלא סטייה. אנחנו מוכנים לעזור להם ולטפל בהם. יש טיפול מחלתי ונפשי לזה". אחד המפגינים אף הגן על ישי שליסל, החרדי שדקר שלושה משתתפים במצעד לפני עשור, ואמר: "שליסל בחור נורמטיבי, אני לא בעד השיטה שלו אלא על כולם ביחד, נשכנע את כולם להתאבד". בין המפגינים נמצא גם יאיר קהתי, אותו הנער שצעק "מוחמד חזיר" והורחק מהר הבית.

(עדכון ראשון: 18:00)

פצועים במצעד הגאווה, ירושלים. יולי 2015. נועם מושקוביץ
פצועים במצעד הגאווה, ירושלים. יולי 2015/נועם מושקוביץ
פצועים במצעד הגאווה, ירושלים. יולי 2015. נועם מושקוביץ
פצועים במצעד הגאווה, ירושלים. יולי 2015/נועם מושקוביץ
פצועים במצעד הגאווה, 30 ביולי 2015. יזהר כרמון, מערכת וואלה! NEWS
פצועים במצעד הגאווה, 30 ביולי 2015/מערכת וואלה! NEWS, יזהר כרמון
תיעוד: הרגעים שאחרי דקירת המשתתפים במצעד הגאווה. מערכת וואלה! NEWS
תיעוד: הרגעים שאחרי דקירת המשתתפים במצעד הגאווה/מערכת וואלה! NEWS
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הפגנת חרדים נגד מצעד הגאווה/מערכת וואלה!, צילום מסך
ישי שליסל הדוקר במצעד הגאווה, יולי 2015. AP
שליסל מובל למעצר/AP
מצעד הגאווה בירושלים, יולי 2015. נועם מושקוביץ
מצעד הגאווה בירושלים, יולי 2015/נועם מושקוביץ

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully