וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אריאל רוניס התאבד לאחר פרסום סטטוס: "חיים ומוות ביד הלשון"

עדי חשמונאי, דנה ירקצי ושלומי גבאי

24.5.2015 / 11:59

מותו של רוניס, מנהל במשרד הפנים ששם קץ לחייו לאחר "שיימינג" בפייסבוק, הכה בתדהמה את קרוביו, שסיפרו על אדם שאהב לעזור לזולת. "גזען? הוא היה בדיוק ההפך מזה", אמר אביו לוואלה!NEWS. כותבת הסטטוס: "מצטערת בכל מאודי"

צילום: שלומי גבאי; עריכה: קשת סידי, מתן חדד

מותו של אריאל רוניס, מנהל במשרד הפנים שהתאבד לאחר שפורסם סטטוס בפייסבוק שהאשימו בגזענות, עורר תגובות רבות, בהן של אביו. "אני כועס על כך שאנשים, בלי לבדוק ובלי לוודא, כותבים אלפי תגובות בפייסבוק על איזשהו סטטוס, שהוא לא לעניין", אמר לוואלה!NEWS אביו, אליעזר רוניס. "עכשיו זה מאוד באופנה לדבר על גזענות. כינו את אריאל גזען, כשהוא היה טיפוס בדיוק הפוך לגזענות", הוסיף האב אודות הסטטוס בגנות בנו, שהוביל אותו לפי ההערכה לשים קץ לחייו אתמול.

"אנא חשבו על כך שחיים ומוות בידי הלשון. שקלו את מילותיכם ואל תפיצו לשון רעה על זולתכם מבלי להיות בטוחים במה שאתם כותבים", המשיך האב בעמוד הפייסבוק שלו.

תחילת האירוע בשבוע שעבר, כשאישה שהגיעה ללשכת מנהל האוכלוסין בתל אביב, שאותה ניהל רוניס בן ה-46, זכתה לדבריה ליחס מזלזל בשל צבע עורה. בפייסבוק היא כתבה לאחר הביקור: "אני מרגישה כי הופליתי בגלל צבע העור שלי ... הוא (רוניס, ע"ח) אמר לי שאם אני מתלוננת על אפליה אז ש'אעוף לו מהפנים'. כל זה קרה לפני עשרות אנשים". הפוסט זכה לשיתופים רבים ולתשומת לב רבה באמצעי התקשורת. בפוסט תגובה כתב רוניס, לפני שנמצא ירוי בראשו, כי הוא מוחה על הטענות הכוזבות, לדבריו, שהופנו כלפיו, ועל המהירות שבה הופץ המידע בכלי התקשורת.

עוד ידיעות בוואלה!NEWS
פרשה 512: ראש ארגון פשיעה נעצר בנתב"ג ונלקח לחקירה
האפיפיור של כולם: נתניהו, אבו מאזן ורוח הקודש
אסור לפספס: 12 התמונות שעשו את השבוע

תגובת האישה שכתבה סטטוס נגד מנהל ברשות האוכלוסין. פייסוק, צילום מסך
סטטוס התגובה של האישה שהאשימה את רוניס בגזענות/צילום מסך, פייסוק

היום התייחס כאמור אביו של רוניס להחלטה של בנו להתאבד בעקבות ה"שיימינג" שחווה בימים האחרונים ברשתות החברתיות. "רגע של 'תהילה' ברשת יכול לגרום לאסון אצל אחר. חשבו על כך, אנא תהיו יותר שקולים. כותב אב שבגלל רשעות וטיפשות ברשת איבד את בנו". לדבריו האב, בנו היה חבר בקבוצת "חיים ביחד" (קבוצה של יהודים וערבים בגליל שלוחמת למען שלום ושוויון). "שעות אחדות לפני שהוא שם קץ לחייו, הוא עוד השתתף במפגש של הקבוצה", אמר לוואלה! NEWS.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל

"מילים יכולות גם להרוג"

רוניס, רווק מצפת, מילא תפקידים שונים בשירות הביטחון הכללי (שב"כ) במשך 20 שנה, ואחרי סיום השירות עבר לעבוד ברשות ההגירה והאוכלוסין. היו לו שני תארים אקדמיים במדעי המדינה וביחסים בינלאומיים ובשנה שעברה הוא סיים בהצטיינות לימודי משפטים במכללה האקדמית אונו. הוא כתב את הספר "אני ואחי נגד בן דודי" על הצורך לחתירה לשוויון ושלום בין ערבים ליהודים. הוא הותיר אחריו זוג הורים ושתי אחיות.

"ברגע שהוא התחיל לבוא במגע עם מיעוטים ועם אוכלוסיה מדוכאת, היו לו דעות משלו על קיפוח המיעוטים. הוא לא התבייש להביע אותן", אמר האב אליעזר, פנסיונר של בזק ופעיל באגודת שוחרי בית החולים זיו בצפת. בתשובה לשאלה אם יש סיבה אחרת שיכולה להיות מספיק חזקה כדי לגרום לבנו לקחת את חייו, אמר: "לא עולה לי בראש מניע אחר. הוא אדם שנלחם נגד הגזענות ונגד אי-השוויון והוא הקדיש לזה את מלוא המרץ בשנים האחרונות. להגיד דווקא עליו גזען זה פוגע מאוד".

ביתו של אריאל רוניס, הוד השרון. שלומי גבאי
ביתו של רוניס בהוד השרון/שלומי גבאי

השכנים סיפרו על אירועי הלילה, כשנשמעה הירייה מכיוון דירתו של רוניס בבניין מגורים בהוד השרון. "בהתחלה חשבתי שזו דלת שנפלה. אחרי זמן מה שמעתי משהו במדרגות. יצאנו החוצה וראינו שוטרים וחובשים", סיפר אריה אלימלך, אחד השכנים, והוסיף "מוזר לי המקרה, אני בשוק". לטענת השכן, שפגש את רוניס ביום שישי, האחרון נראה לו מוטרד. "לא ייחסתי לזה משהו מיוחד. אבל הוא היה נראה קצת מוזר ביום-יומיים האחרונים". הלילה נחשף לסטטוס שנכתב על שכנו ואמר: "קראתי שהוא נעלב ונפגע – אולם אני לא יודע אם זה קשור לזה או לא".

גם שכניו לבניין של רוניס ידעו לספר על אדם חביב, צנוע ומאוד מופנים. "אף פעם לא נתקלתי בו בגישה תוקפנית, הוא תמיד התנהל בצורה עדינה ומכובדת", אמר אלימלך וסיפר כי שכנו שיפץ את הבית בשנה האחרונה. "צר לי לומר את זה בדיעבד, אך אולי אם הייתי מזמין אותו לארוחת שישי הייתי מונע ממנו לפגוע בעצמו.

אלימלך אריה, שכנו של אריאל רוניס ששם קץ לחייו בהוד השרון. שלומי גבאי
"מוזר לי המקרה, אני בשוק". אלימלך/שלומי גבאי

ד"ר אבשלום אדרת, יו"ר עמותת בשביל החיים - העוסקת בסיוע למשפחות שיקיריהן התאבדו ובמניעת אובדנות ברמה הלאומית אמר כי המקרה מאמש רק "מחדד את כוחן של מילים ושל אמירות". לדבריו, "תחושה של בידוד חברתי והוצאת שם רע יכולות להביא אנשים להחלטה שאין ממנה דרך חזרה. אנא - היזהרו בדבריכם ברשתות החברתיות. מילים יכולות גם להרוג".

הבוקר הגיבה האישה שכתבה את הפוסט, אחרי היוודע דבר מותו של רוניס. "היום בבוקר קמתי לידיעה מהגרועות ששמעתי בחיי. אני מצטערת בכל מאודי על אובדן חייו של אדם", כתבה בפייסבוק והוסיפה: "במשך שנים חוויתי בישראל אפליה. בפעם היחידה שסיפרתי את סיפורי אדם נפגע. אין מצטערת ממני. לו הייתי יכולה הייתי שותקת גם הפעם".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

ראש השב"כ לשעבר, יובל דיסקין, שעבד עם רוניס, כתב אמש כי הוא מכיר אותו היטב, "את ערכיו ואת עשייתו למען שוויון וכנגד גזענות ואת יושרתו". דיסקין הדגיש כי "אין תואר היכול לפגוע באדם כמותו יותר מאשר 'גזען'. המתקפה האישית והתקשורתית עליו מבלי לרדת לשורש הדברים היא ממש מזעזעת", כתב.

בסטטוס, שדקות לאחר כתיבתו נמצא רוניס ירוי בראשו, הוא הספיק לכתוב: "אני מנסה להיות שלם ומפויס ועל כן חשוב לי להדגיש כי איני כועס על אותה אישה, שעל פי תמונותיה נראה שכבר הצליחה להתגבר על אותה 'מכה קשה' שחוותה. אני איני מצליח. היו שלום!!!".

עשו לכם שיימינג? תנו לנו לעזור לכם להוציא את האמת לאור

לפניות לכתבת עדי חשמונאי: adihashmonai@walla.co.il
לפניות לכתבת דנה ירקצי: danayark@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully