וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ראש העיר המיתולוגי של תל אביב, שלמה להט, הלך לעולמו

להט בן ה-86, שהיה ידוע בכינויו "צ'יץ'", אושפז אתמול באיכילוב והלילה נאלצו הרופאים לקבוע את מותו בשל זיהום חמור. הוא היה ראש העיר קרוב ל-20 שנה וטבע את הביטוי "עיר ללא הפסקה"

צילום: רוני שיצר, לע"מ, דוברות עיריית תל אביב, ניר לנדאו, אורי לנץ; עריכה: גדי וינסטוק; קריינות: אביב אברמוביץ'

שלמה להט, ראש העירייה המיתולוגי של תל אביב, הלך לעולמו - כך נמסר הבוקר (רביעי) מבית החולים איכילוב בעיר. להט התאשפז אתמול בצהריים במצב קריטי במחלקה לטיפול נמרץ בבית החולים, אך הלילה נאלצו הרופאים לקבוע את מותו בשל זיהום חמור. להט, הידוע בכינויו "צ'יץ'", אושפז לאחר שחלה בדלקת ריאות חמורה והיה אמור לחגוג בשבוע הבא את יום הולדתו ה-87. הלווייתו תתקיים ביום שישי בבית העלמין טרומפלדור בתל אביב.

בנו של להט, עורך הדין דן להט, חבר מועצת עיריית תל אביב, סיפר אתמול בשיחה עם וואלה! חדשות כי אביו אינו בקו הבריאות זמן רב. "הוא כבר הרבה זמן לא מרגיש טוב", אמר. "הבוקר החלה קריסה במצבו. זה ברמה שזה לא בידי הרופאים. משעות הבוקר אנחנו נמצאים לצדו בבית החולים וסועדים אותו".

עוד בוואלה! חדשות:
נתניהו הציג עוד תמונה: "זה לא דאעש - זה חמאס"
לראשונה: מטוסי קרב בריטיים תקפו מטרות של דאעש
סקר: רוב הישראלים בעד הסדר מדיני עם הפלסטינים

שלמה להט (צ'יץ') בערב פתיחה של בניין הלב, בית חולים חירום באיכילוב, מרץ 2011. אורי לנץ
טבע את המונח "עיר ללא הפסקה". שלמה להט ב-2011/אורי לנץ

להט היה ראש העיר השביעי של תל אביב ושימש בתפקיד במשך כמעט 20 שנה, בין השנים 1974-1993. הוא נחשב אחד מראשי העירייה הבולטים שהיו בתל אביב בפרט ובישראל בכלל. בין היתר, הוא אחראי לסיסמה "עיר ללא הפסקה" המזוהה כל כך עם העיר. בתקופתו גם הוקמו טיילת תל אביב, מרכז סוזן דלל, הסינמטק, המשכן לאומנויות הבמה וכיכר אתרים. "אבי הוא אייקון של העיר תל אביב", אמר בנו. "הוא מאחרוני הדור ההוא. זה אדם ששינה את פני העיר והמדינה בדברים שעשה".

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה
שלמה להט, הלוויתו של מאיר עמית. ניר לנדאו, מערכת וואלה!
פרש מצה"ל בדרגת אלוף. להט ב-2009/ניר לנדאו, מערכת וואלה!

להט, יליד גרמניה, עלה לישראל ב-1933. בשנת 1944 הוא הצטרף לשורות "ההגנה" ומ-1964 שירת בקבע בארגון. בהמשך הוא השתתף במלחמת השחרור, במלחמת ששת הימים ובמלחמת ההתשה. במהלך שירותו הצבאי הוא למד משפטים באוניברסיטה העברית בירושלים, אולם הפסיק את לימודי המשפטים לטובת לימודים במכללה הבין-זרועית לפיקוד ומטה בקנזס שבארצות הברית, וסיים אותם בהצלחה. ב-1970 מונה "צ'יץ'" לראש אגף כוח האדם במטה הכללי, ומילא את התפקיד עד ספטמבר 1972, אז פרש מצה"ל בדרגת אלוף.

להט נבחר לראשונה לראשות עיריית תל אביב בפברואר 1974, לאחר שהתמודד על התפקיד מטעם מפלגת הליכוד. הוא נבחר לתפקיד שלוש פעמים נוספות בבחירת ישירות – ב-1978, ב-1983 וב-1989. בנובמבר 1993 הוא סיים את תפקידו בראשות העירייה לאחר כמעט ארבע קדנציות מלאות.

שלמה להט (צ'יץ) ראש עיריית תל אביב לשעבר שהלך לעולמו. דוברות עיריית תל אביב,
"תיאום המופלא שבינו לשמו". להט/דוברות עיריית תל אביב

נשיא המדינה ראובן ריבלין ספד ללהט, וכינה אותו "הורדוס של תל אביב". הוא התייחס להשלכות של פועלו על צביון העיר, וכן לשלל התפקידים שמילא במהלך חייו. "הוא היה מבוניה הבולטים של העיר וממעצבי צביונה הדו-לאומי והמאוחד כעיר של תרבות, של התפתחות, של קדמה", אמר ריבלין. "בכל שנותיו העניק צ'יץ' לעם ולארץ מיכולות ההנהגה והניהול שבהן התברך, כמפקד בצה"ל, כפוליטיקאי, כאדם. אין לי ספק שהחברה הישראלית תחסר אותו".

חולדאי: "עשה את תל אביב למה שהיא היום"

ראש עיריית תל אביב הנוכחי, רון חולדאי, הגיב אף הוא על מותו של להט, ואמר כי עם מותו איבדה העיר לא רק את אחד מיקיריה האהובים ביותר – אלא את אחד האנשים שעשו את תל אביב-יפו למה שהיא היום - מרכז תרבות, אמנות ועסקים בינלאומי. "צ'יץ' היה לא רק אחד הטובים והמוצלחים שבראשי העיר שהיו לתל אביב ב-105 שנותיה, הוא היה גם אחד החשובים שבהם", אמר חולדאי. "הקדימות החריגה שהוא נתן בימי כהונתו לשלושה נושאים – החינוך, הרווחה והתרבות – הפכה את כל אחד מהתחומים האלה לפנינה, הקפיצה את תל אביב קדימה בשנות דור והפכה את תל אביב יפו למושא של קנאה ומקור השראה".

חולדאי אמר כי הוא חש מחויבות לשמר ולטפח את המוקשת שהותיר להט. "אם היה משהו בעיניי שאפיין את צ'יץ' יותר מכול זה התיאום המופלא שבינו לשמו", הוסיף חולדאי. "הוא היה איש שכולו להט – להט של עשייה ולהט של אהבה – לעיר ולאנשיה. הוא הדביק בלהט הזה שלו את כל מי שעבד איתו, וגם זה אחד מסודות הצלחתו. עם מותו אני איבדתי את מי שהיה עבורי כל השנים 'ראש העיר שלי'".

ראשי עיריית תל אביב לשעבר שלמה להט ורוני מילוא וראש עיריית תל אביב הנוכחי רון חולדאי.. דוברות עיריית תל אביב,
חולדאי, מילוא ולהט/דוברות עיריית תל אביב

רוני מילוא, שהחליף את להט בתפקיד ראש העיר, סיפר על כך שניסה לשכנע אותו להתמודד לכהונה נוספת, ללא הצלחה. "אני זוכר את היום שהגעתי אליו הביתה יחד עם ביבי נתניהו לשכנע אותו לרוץ לעוד קדנציה, ואחרי שישבנו אצלו שני לילות לא הצלחנו, ובסוף הלילה השני הוא אמר לי 'אם זה כזה טוב להיות ראש עיר תהיה אתה'. זאת אחת הסיבות שהחלטתי להתמודד לראשות העיר", סיפר מילוא. "אהבתי אותו מאוד, הוא הפך את העיר תל אביב ל'עיר ללא הפסקה', למרכז כלכלי. תל אביב הפכה בזכותו של צ'יץ' למרכז החיים הטובים של מדינת ישראל, למרכז המדינה, האופרה, התאטראות, הפרינג', הכול קיים פה בתל אביב, וזאת במידה רבה בזכותו של צ'יץ'".

לפניות לכתבת דנה ירקצי: danayark@walla.co.il

(עדכון ראשון: 23:16)

ראש עיריית תל אביב שלמה להט (ציץ') עם ראש הממשלה יצחק רבין. פברואר 1993. לשכת העיתונות הממשלתית
להט ורבין ב-1993/לשכת העיתונות הממשלתית
שר התקשורת, מרדכי ציפורי וראש עיריית תל אביב שלמה להט (צ'יץ) בגזירת הסרט בפתיחת תערוכה בגני התערוכה, ספטמבר 1983. לשכת העיתונות הממשלתית
להט בפתיחת תערוכה בגני התערוכה עם שר התקשורת מרדכי ציפורי ב-1983/לשכת העיתונות הממשלתית
ראש עיריית תל אביב שלמה להט (צ'יץ) בהקפות בליל שמחת תורה, אוקטובר 1992. לשכת העיתונות הממשלתית
להט בהקפות בליל שמחת תורה ב-1992/לשכת העיתונות הממשלתית
ראש עיריית תל אביב  שלמה להט (צ'יץ) מצביע בקלפי, פברואר 1989. לשכת העיתונות הממשלתית
להט מצביע בבחירות ב-1989/לשכת העיתונות הממשלתית
  • עוד באותו נושא:
  • שלמה להט

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully