וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האיש הלא נכון בכלא

רועי כ"ץ

27.2.2008 / 14:57

הגיע הזמן לשנות את חוקי מימון המפלגות, כדי שעונשו של עבריין מין כמשה קצב יהיה חמור יותר מזה של עבריין כלכלי כעמרי שרון

ימים עצובים עוברים על מערכת המשפט בישראל. עשרים וארבע שעות אחרי שבג"ץ מאשר את עסקת הטיעון בפרשת עבירות המין של הנשיא לשעבר קצב ומשאיר אותו חופשי בבית עם גילה, נכנס הבוקר עמרי שרון לכלא על עבירות כלכליות, הקשורות למימון מסעי הבחירות של אביו.

כתבתי בעבר ואני מאמין בכך גם היום, שחוקי מימון בחירות הם גזרה שהציבור אינו יכול לעמוד בה - לא הציבור הרחב ולא הפוליטיקאים. החוקים הקובעים מי יכול לתרום למי, מה יהיה גובה כל תרומה ולמי צריך לדווח על כך אינם תואמים את המציאות הכלכלית והפוליטית בשטח, והופכים אנשים רבים, המעוניינים להשתלב בפוליטיקה, לעבריינים פוטנציאליים ולעבריינים בכוח. החולי הטמון בחוק, ובמערכת השיפוט והענישה, הודגם ביומיים האחרונים, כאשר עבריין כלכלי נכנס לכלא מעשיהו ואילו עבריין מין (על פי מני מזוז) יישאר לעבוד בגינה בבית.

עמרי שרון אינו ראוי ליחס רחמני, אלא ליחס סביר והגיוני. כיצד אדם מוצא את עצמו יושב בכלא לחודשים ארוכים, בזמן שעבריין מין מורשע דוגמת איציק מרדכי (ומורשע בקרוב כמו משה קצב) לא ישב יום אחד מאחורי סורג ובריח? מה נגיד לילדינו התמהים: אל תחששו לשלוח ידיים ולנפנף באיבר, אלא רק הקפידו לא להיתפס בעבירת צווארון לבן?

גזר גדול ומקל גדול עוד יותר

אין דבר רע בכסף פרטי במערכת הפוליטית. הסכומים שהחוק מתיר למועמדים בישראל לגייס באמצעות תרומות הם מגוחכים, ומנותקים מהמציאות ומהעלויות של קמפיין פוליטי במילניום השלישי. דוחות מבקר המדינה, מערכת בחירות אחר מערכת בחירות, מראים שוב ושוב, שהחוקים האלה הם גזירה שהציבור הרחב, ציבור התורמים והפוליטיקאים לא יכולים לעמוד בה.

אין דבר רע בכסף פרטי במערכת הפוליטית, אבל הכסף לא אמור לזרום בלי פיקוח ובלי הסדרה. התנאי לשחרור רסן התרומות חייב להיות שקיפות מלאה של זהות התורמים, איסור על תרומות אנונימיות וסגירת כל פרצה שתאפשר הלבנת כסף שחור. בצד כל אלה, חייבים להנהיג סנקציות ברוטליות על מי שחורגים מהנהלים. יש להרחיב את תחום המותר, לאפשר לגייס כסף בלי עמותות קש וחברות הרשומות באוסטריה, אבל לחכות בצד עם נבוט אימתני, שייפול על ראשו של כל מי שיחרוג מכך. החוק צריך לאפשר לנהל מסע בחירות אינטנסיבי, מהיר, עשיר ודמוקרטי, כזה שיעסוק בתוכן ולא בראיית חשבון.

רק באמצעות גזר גדול ומקל גדול עוד יותר תוחזר מעט שפיות למערכת, ששולחת עבריין מין סדרתי הביתה ועבריין כלכלי זוטר לכלא. הרפורמה הזו לא תציל את שרון ממסדרי הבוקר בכלא, אבל תמנע בעתיד מפוליטיקאים נוספים למצוא את עצמם מאחורי סורג ובריח בגלל חוקים לא חכמים ולא רלוונטיים בעליל. כך גם ימצאו רשויות החקירה והתביעה את הזמן לחקור כיאות, ולמצות את הדין, עם מנצלי כוח ושררה המבקשים לספק את יצרם המיני.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully