וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הצעת חוק חדשה-ישנה: "חובת סינון אתרים פוגעניים"

הצעת חוק של ח"כ ליה שמטוב מ'ישראל ביתנו' קובעת כי ספקיות אינטרנט יסננו אתרים פוגעניים או יידעו לקוחותיהן על אפשרות הסינון

חברת הכנסת ליה שמטוב רוצה להגן על ילדים מפני תכנים פוגעניים ברשת האינטרנט בהצעת חוק חדשה. ההצעה, שמגיעה בדמות תיקון לחוק בזק ושידורים עם השם "חובת סינון אתרים פוגעניים או יידוע טלפוני", מציעה שתי דרכים שונות (ורחוקות שנות אור זו מזו) ל"הגנה על ילדים".

הדרך הראשונה, ובעייתית יותר, מגיעה בתחילת ההצעה של חברת הכנסת שמטוב, בה מוצע כי ספק האינטרנט "יחסום לכל מנוייו ללא עלות תכנים פוגעניים". מדובר ברעיון דומה לזה שעמד בבסיסה של הצעת החוק 892 של חבר הכנסת אמנון כהן מש"ס מ-2007 – חסימה גורפת של אתרים "בעייתיים" בישראל, כשמי שרוצה לגשת אליהם נדרש להירשם במאגר מיוחד אצל ספק האינטרנט.

ההצעה ההיא גררה התנגדות ציבורית נרחבת, זאת בעקבות אי-ההסכמה של אנשים להירשם באף סוג של "מאגר בושה", אי-הבהירות לגבי תכנים בעייתיים ואופן קביעתם, בעייתיות טכנולוגית בחסימה שכזו שהייתה עשויה להאט את רשת האינטרנט המקומית והתנגדות עקרונית לפגיעה בחופשיות הגישה לאינטרנט. לבסוף, הוקפאה ההצעה.

בהצעה של חברת הכנסת שמטוב דווקא מוגדר מה ייחסם: "הצגת עירום ו/או יחסי מין מכל סוג", "עידוד לעבריינות", "אכזריות" ו"עידוד לשימוש בסמים מסוכנים". לא מובהר, אגב, האם יצירות אמנות מצויירות, או סצינות מיניות טקסטואליות נחשבות ל"הצגת עירום".

הצעה ללא שיניים

אך בניגוד להצעת החוק הגנוזה של אמנון כהן, חברת הכנסת שמטוב מודעת כנראה לבעייתיות החסימה. וכך, בהמשך ל"יחסום לכל מנוייו ללא עלות תכנים פוגעניים" מוסיפה ליה שמטוב "או יהיה חייב ליידע באמצעות שיחה טלפונית למנוייו, אודות אפשרות מקיפה לסינון תכנים מיניים ופוגעניים במרשתת בחינם, תוך פירוט מלא של הסכנות שמצב האינטרנט לגולשים".

כך, למעשה, משאירה חברת הכנסת שמטוב את הבחירה בידי הספקיות ככל הנראה, כשחסימת האתרים הכללית מתפקדת כמקל והגזר הוא אפשרות להימנע מהחסימה באמצעות יידוע הלקוחות על הצעת שירות סינון תכנים. גם כיום מחוייבות החברות ליידע את לקוחותיהן על אפשרות החסימה הוולונטרית, אך זה נעשה באמצעות אלון ואילו חברת הכנסת שמטוב חושבת שהעלון אינו מספיק והחברות צריכות להתקשר לכלל מנוייהן.

לטענת ליה שמטוב, " בדיקות מול עשרות גולשים העלו כי הרוב המוחלט לא יודעים על אפשרות סינון התכנים ללא עלות וישנם אף רבים שלא מודעים לעובדה כי ניתן כיום לסנן תכנים פורנוגראפיים ואלימים". וכך, שיחת הטלפון אכן תהיה יותר אפקטיבית מעלון, ככל הנראה. הבעיה בסעיף הזה היא הצורך ב"פירוט מלא של הסכנות שמציב האינטרנט לגולשים". זו רשימה ארוכה, ארוכה מאוד אפילו.


עוד בנושא:

- סיקור מיוחד: המאבק בחופש שלכם

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully