וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יד על השאלטר של האינטרנט?

בכנס COM.Vention 2010 שנערך היום הזהירו מנכ"לי הוט ובזק מהפיכתה של חברת החשמל לספק תשתיות אינטרנט

מפת האינטרנט בישראל משתנה, אך האם זה לטובה או לרעה? תלוי את מי שואלים מהדוברים בכנס COM.Vention 2010 של TheMarker. האשמות רבות הוטחו היום (א') בפאנל שעסק בעתיד תשתיות האינטרנט בישראל.

בצדו האחד של המתרס עומדים משרד התקשורת (הרגולטור של השוק) וחברת החשמל (המתחילה בימים אלה את ניסוי תשתית האינטרנט שלה בקריית שמונה). בצד השני – החברות בזק והוט, האחראיות על תשתית האינטרנט הקיימת. מעטים הם הדברים עליהם הצליחו להסכים משתתפי הדיון. אמנם נראה שאין ויכוח עם הצהרתו של מנכ"ל משרד התקשורת שהאינטרנט המהיר הוא צורך הכרחי לצמצום הפערים החברתיים, אך מעבר לכך רבים חילוקי הדעות.

כך, בזמן ששר התקשורת טען כי יש לצמצם פערים בין ישראל לשאר העולם בנושא התשתיות, טען מנכ"ל בזק אבי גבאי כי הנתונים אותם מציג המשרד אינם נכונים, ושישראל דווקא כן נמצאת בחזית הטכנולוגית. הרצל עוזר, מנכ"ל הוט ויריבו העסקי של גבאי, דווקא הסכים עמו. ומה באשר למדינות בהן התשתיות אכן מפותחות יותר? לדברי גבאי, הסיבה לרמת הפיתוח בהן היא השקעות של המדינה עצמה, בעוד שבישראל המדינה לא משקיעה כסף בתחום.

"הציבור ישלם, תהיה יד על השאלטר"

מריבה נוספת נפתחה כאשר שר התקשורת ציין שאסור שכל התשתיות במדינה תהיינה פרטיות וכי המדינה היא זו שצריכה להיות אמונה על הולכתן. "אנחנו לא רוצים לבוא במקום בזק או הוט", ניסה השר כחלון להרגיע, אך הוסיף כי "העבודה הנהדרת שהן עושות בתחום אינה מספיקה. אין סיבה שתשתיות חברת החשמל ומקורות ישמשו רק את החברות עצמן".

גם מנכ"ל הוט וגם מנכ"ל בזק תקפו את הטענה הזו. לטענת הרצל עוזר, הדרך בה קיבלה חברת החשמל את האישור לניסיון הטכנולוגי שלה היא שערורייתית: ללא שימוע ומתן זכות דיבור לצדדים המעורבים. "למה צריך לקחת את חברת החשמל? הציבור ישלם, תהיה יד על השאלטר של האינטרנט". לדבריו מדובר בלא פחות מהלאמה. אבי גבאי טען ש"ללקוח אין עניין בסיבים, לא בנחושת ולא בעופרת".

ההנחה כי הלקוח הממוצע מתעניין בעיקר במחיר האינטרנט שלו ובאיכות אספקת השירות נופלת על אוזן קרויה בחברת החשמל, שהמנכ"ל שלה עמוס לסקר מאמין שהיא יכולה להוריד את מחיר תשתיות האינטרנט ב-25-30 אחוזים. "החברה היחידה שיכולה להרחיב את תשתיות הפס הרחב היא חברת חשמל", אמר לסקר, וציין כי הוא שואף להשתלטות על סדר גודל של כ-20% משוק התשתיות. הרצל עוזר התייחס אף הוא לתמחור וטען כי המחיר אותו מציעה הוט הוא מהנמוכים במדינות מערביות – כ-4 דולרים למגהביט.

חברת החשמל רוצה רבע מהשוק

הרצון להוריד את המחירים אינו מה שמניע את חברת החשמל לכיוון אספקת התשתיות. לטענתו של לסקר, התרחבות החברה לאספקת תשתית אינטרנט היא צעד מתבקש. הוא צופה כי בשנים הקרובות תאבד החברה 20-25 אחוזים מרווחיה לטובת יצרני חשמל פרטיים, ותשתיות הסיבים אותם פרסה לשימוש פנימי הן מקור רווח הגיוני.

בנוגע למחירי שוק הסלולר, ציין שר התקשורת כחלון בנאומו את רצונו להכניס לשוק הטלפוניה מפעיל לא-וירטואלי חדש, שיקבל תמריצים לפעול בצורה אגרסיבית בשוק הביתי, ובכך להוריד את המחירים בו. עוד ציין השר כחלון כי במשרד התקשורת גילו כי רק לקוחות מעטים עוברים בין החברות. הסיבה ל"כשל חריף" זה, לדבריו של כחלון, טמונה בחלקה בקנסות היציאה הגבוהים. זו הסיבה לפעולת המשרד בנוגע לרגולציה בתחום זה, שתגביל את הקנסות האפשריים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully