וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קורא בבלוגוספירה - שם זמני

בוריס בולטיאנסקי

2.5.2007 / 12:11

בוריס בולטיאנסקי משיק טור שבועי חדש על בלוגוספירה, תרבות דיגיטלית וכל הג'ז הזה. רוצים לתת לו שם?

שלום! נעים להכיר אותכם, שמי בוריס (שלום בוריס! אנחנו אוהבים אותך!). סביר להניח שאם אתם קוראים פה, אז כבר יצא לכם לקרוא משהו פרי עטי (או שלא, אבל תעשו ג'סטה ותעמידו פנים שכן).

לפני שנתחיל, אספר לכם סיפור קטן, סיפור על בריאת העולם כפי שהוא כיום. שכחו מכל מה ששמעתם על שבעה ימים – הכל הרבה הרבה יותר פשוט. בראשית היה את [[טים ברנרס לי]], והוא היה נביא האינטרנט. באמצע 1999 בגלל רווח שלא במקום, המציא [[פיטר מרהולץ]] את המילה בלוג. במרץ 2007, החליטו בוואלה! מחשבים שאני יכול להתחיל לכתוב את דברי הימים של הבלוגים.

למרות שדו"ח וינוגרד גנב את ההצגה לפני כמה שעות, התרכזו השבוע מרבית הגיגיה של הבלוגוספירה הישראלית סביב נושא שביתת הסטודנטים. על כך בהמשך הטור, אבל תחילה למשהו חשוב באמת.

הבלוגוספירה יכולה להציל חיים

בתחילת שנת 2007 אובחנה אצל אילנה בר [[לוקמיה לימפובלסטית]] חריפה. טו מייק אה לונג סטורי שורט – אילנה זקוקה לתרומת מח עצם בשביל להתגבר על המחלה ולהשאר בחיים. ההחלטה לפנות לציבור הרחב התקבלה היות ולא נמצא תורם מתאים מבין בני משפחתה של אילנה.

לצורך נושא חשוב זה הקימו קרוביה בלוג שקורא לאנשים לבוא ולתת דגימות דם וזאת בתקווה שמבין כל הדגימות שיאספו ימצא תורם מתאים. בנוסף, מבקשים מפעילי הבלוג לקשר אליהם במטרה להגיע לחשיפה רבה יותר. דבר שיעלה את המודעות ויסייע באיתור התורם המתאים.

שוקי גלילי, עיתונאי ובלוגר באתר רשימות מציין כי מדובר בהזדמנות מצויינת עבור הבלוגוספירה הישראלית להתגייס למען מטרה בעלת ערך עליון – הצלת חיים. בסה"כ מדובר נכון לעכשיו בבדיקה שלוקחת לכם 5 דקות, ולא עולה כסף. התרומה עצמה הינה תהליך ללא כאב ובלי סיכון והוא מחייב את התורם ליום אשפוז אחד לכל היותר.

סדקים בחומה

עזבו אתכם מכל אתרי החדשות בארץ, האתר הכי דינמי של השעות האחרונות הוא ללא ספק האתר של [[אגודת הסטודנטים בטכניון]] (אס"ט). אתמול בשעות הצהריים התפרסמה באתר הודעה שועד הסטודנטים של הטכניון החליט לשבור את השביתה ולחזור ללימודים. עם זאת הודגש בהודעה כי לא מדובר בפרישה מן המאבק אלא הפסקת השביתה בלבד – מכיוון שהיא גורמת לסטודנטים יותר נזק מתועלת.

קשה לומר שמדובר בגישה חדשה – קולות המזדהים עם המאבק אך מתנגדים לאקט של השביתה נשמעים כמעט מהיום הראשון שלה.

תחילה דובר על ביקורת כלפי מנהיגי הסטודנטים – יואב לרמן כתב בפוסט שנקרא "שביתת האופורטוניסטים" כי "מעל 200,000 סטודנטים צריכים לחפש את עצמם בזמן שחבורת העסקנים שמייצגים אותם תופסת כותרות בטלוויזיה ובעיתונים". מנקודת מבטו של לרמן, מצב שבו כל הסטודנטים בכל החוגים מקבלים סבסוד הינו בגדר אבסורד. לטענתו "כאשר המדינה מסבסדת את כולם באותה מידה, היא מסבסדת רבים שאינם צריכים סבסוד על חשבון מעטים שצריכים אותו, ולמעשה מונעת מאותם מעטים את הנגישות השווה להשכלה הגבוהה."

סוגיה נוספת שהועלתה היא יחסם של שאר רבדי האוכלוסיה לשביתת הסטודנטים והעניין המועט שהם מגלים כלפי המאבק הנוכחי.

אפי פוקס, סטודנט למשפט מסחרי מתייחס בבלוג שלו לאפאטיות הכללית של הציבור כלפי מאבק הסטודנטים. לדבריו, הציבור לא נותן לגיטימציה לסטודנטים מכיוון שהם "יוצאים לרחובות רק, ואך ורק, כשנוגעים להם בכיס". בפוסט שלו, עושה פוקס השוואה בין השביתה בישראל לבין אירועי מאי 1968 בצרפת – עת יצאו הסטודנטים לרחובות בדרישות סוציאליות ופוליטיות ששיקפו את הלך הרוח של התקופה. השאלה שעולה מן הפוסט היא האם הסטודנטים מוכנים לקחת חלק במאבק חברתי שאינו קשור אליהם למישורין – כמו למשל המאבק על מתן קצבאות מחיה לניצולי שואה.

פוסט חשוב נוסף ניתן למצוא בבלוג האישי של נדב פרץ. בפוסט שלו, מערער פרץ את הלגיטימציה שמאחורי כל רעיון השביתה ומחזק את הטענה של לרמן בנוגע למטרותיה. פרץ מזכיר לנו את השתלשלות האירועים – על חתימת ההסכם בין נציגי הסטודנטים ובהם [[בועז טופורובסקי]] (יו"ר אגודת הסטודנטים של אוניברסיטת תל-אביב) לבין משרד החינוך, על קולות המרד של [[איתי ברדה]] (יו"ר ארגון הסטודנטים בישראל) ועל התנערותו של טופורובסקי ושאר נציגי הסטודנטים מן ההסכם שנחתם. פרץ מעלה את השאלה "מדוע שתחתום הממשלה על הסכם עם הסטודנטים, אם היא יודעת שהם עשויים להפר אותו בכל רגע שיחליטו?" – שאלה הנגזרת ממשפט המפתח בפוסט שאומר: "נציגי הסטודנטים חתמו על הסכם - ועכשיו עליהם לעמוד בו".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו

זאב זאב

אתר הבית של אס"ט, שהופקע למעשה לטובת עדכונים על השביתה ומעביר את כל המבקרים ישירות לאתר המאבק השתנה פעמים רבות במהלך ה-48 שעות האחרונות. במרוצת העדכונים האחרונים, הופיע באתר קישור להסבר על אופן קבלת ההחלטות באס"ט. במסמך זה אני רואה מאין תגובה בדיעבד לפוסט של נדב פרץ, ולשונו כי "יציאה למאבק, שביתה או הפסקתם הן החלטות היכולות, תקנונית, להתקבל אך ורק בועידת אס"ט, שהיושבים בה הם אותם נציגי סמסטר שנבחרו ע"י הסטודנטים."

בפועל פירוש הדבר הוא, שבהיעדר אפשרות לקבל החלטות ע"י שימוש ב[[דמוקרטיה ישירה]], מחוייבים הסטודנטים להחלטות של הנציגים בהם הם בחרו.

לקראת הערב, וכנראה בעקבות פניות נזעמות של סטודנטים הרואים בשביתה זו אמצעי המניב תוצאות, הוחלט באס"ט על כינוס חירום שמטרתו לדון בהמשך המאבק וסוגיית השביתה.
נכון לכתיבת שורות אלה, שעות ספורות לאחר תום הדיונים וההצבעות בועידת אס"ט, הוחלט להמשיך בשביתה.

דרוש: שם לטור

הטור הזה עוסק במה שאתם ואנחנו עושים ברשת, ולכן חשבנו לפתוח את הבמה להצעות לשם.

איך לדעתכם צריך לכנות טור על הבלוגוספירה, תרבות רשת, תרבות דיגיטלית וכל השאר?

תציעו שם שכולל עד שלוש מילים, ותזכו לתהילת עולם. טוב. לא. אבל תזכו לתודה בטור של השבוע הבא.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully