וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דירוגים למשחקים

משרד התמ"ת רוצה לכפות סימול למשחקי מחשב אלימים. זה סבבה. אבל השר ישי שוקל ללכת רחוק יותר

עניין ההתעסקות הציבורית במשחקי מחשב ווידאו אלימים מעולם לא תפס כותרות בישראל. הדבר הכי חדשותי שאני זוכר מהשנים האחרונות הוא ההפגנה אותה ניסו אנשים לארגן בקניון ערים, וזה לא ממש עניין אף אחד. אך היום קרה דבר בישראל, שר התמ"ת (וממלא מקום ראש הממשלה) אלי ישי העביר לאישור ועדת הכלכלה של הכנסת צו הגנת הצרכן שעוסק בסימול משחקי מחשב אלימים.

הסימול, יציר כפיו של הארגון האירופי PEGI (Pan-European Game Information), המקבילה של ה-ESRB האמריקאית, בא לאותת לקונה הפוטנציאלי על המלצת הגבלת הגיל וחומר כמו עידוד אפליה, שימוש בסמים, חומר העלול להיות מפחיד לילדים, שפה גסה, עירום או התנהגות מינית ואלימות. על פי ההודעה לעיתונות שהוצאה בנושא, מתכוון ישי להעביר חקיקה שתחייב את מפיצי המשחקים בארץ לשים את הסימול על המשחקים, תוך ציון משמעות הסמל בעברית "באותיות מודגשות ובגולש שלא יפחת מ-4 מ"מ".

האמת היא שהמפיצות בישראל כבר עכשיו מסמנות את המשחקים בסימולים הרלוונטיים, אם כי בלי תיאור בעברית. לא הצלחנו להשיג את אנשי הד ארצי וישפאר בשביל התייחסות, אך נועם ויסברג – מנכ"ל אטארי ישראל, מברך על ההחלטה ואומר שמשרד התמ"ת התייעץ איתם והכל מתרחש תוך שיתוף פעולה מלא.

ועכשיו לבאסה

עד כאן הכל טוב ויפה. אחרי הכל, אין דבר רע בייעוץ לא מחייב לקונה לגבי התוכן שבמשחק. הבעיה מתחילה דווקא בסופה של ההודעה לעיתונות, ואני מצטט: "השר ישי קורא לציבור הצרכנים להימנע כליל מרכישת מוצרים שעלולים להזיק לילדיהם. השר שוקל לפעול לתיקון החוק שיאפשר מניעת עסקאות כאלה." אם הבנתי נכון, ואני די בטוח שהבנתי נכון, השר ישי שוקל לאסור בחוק מכירה של משחקי מחשב בעלי אופי בוגר לקטינים. מה רע, אתם שואלים? ובכן, הכל.

כיום, הסימולים של PEGI הם כלי עזר להורים של קטינים. אם הילד שלהם רכש משחק, או שמא הם רוצים לקנות לו אותו, הם יכולים לראות את הדירוגים ולהחליט בקלות האם הם מוכנים שהעולל ייחשף לחומר הנמצא בכותר הנ"ל.

אם השר ישי יעביר את ההצעה, הוא ייקח את אפשרות הבחירה מההורים ויעביר אותה למדינה. בכך יגיד השר ישי, בעצם, לכל הורי מדינת ישראל איך לגדל את ילדיהם. וזה לא שמדובר במשהו שהוכח כפוגע בהתפתחות או בריאות הילדים (כמו, למשל, סיגריות) – אף אחד עדיין לא הצליח למצוא קשר בין משחקים אלימים לבין אלימות אצל בני הנוער. אז כן, ההורים עדיין יוכלו לקנות כל משחק לילדיהם, אלא אם ההורים עצמם הם מתחת לגיל 18 ואז זאת כנראה אחת מהבעיות הפחות גדולות שלהם, אבל האח הגבוה עדיין יצפה.

מאבק דומה מתרחש כרגע בארצות הברית, רק ששם יש חוקה. התיקון הראשון לחוקת ארצות הברית מגן על חופש הביטוי בפני הקונגרס, והתיקון ה-14 כופה חלק מהתיקון הראשון גם במדינות עצמן. הפירוש המקובל של התיקון, אם לשפוט מהחלטות השופטים בכל רחבי ארה"ב, מגן בכך על הזכות של מפתחי המשחקים להעביר את הרעיונות של היצירות שלהם גם לקטינים, אלא אם ההורים מחליטים אחרת.

התקווה שלי היא שהשר יעשה את מה שנכתב בהודעה לעיתונות, ויחשוב על ההצעה גם מבחינת חופש הביטוי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully