וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העיצוב הוא המסר

ד"ר רומי מיקולינסקי

10.8.2009 / 17:52

צחי דינר מ"בלורה" מנסה להביא את חוויית העיצוב והממשק של האייפון לכל מקום. גם למקרר. רומי מיקולינסקי שוחחה איתו

באופן מוזר, בעיות תקשורת קשות שוררות ביני ובין צחי דינר - מבעלי סטודיו העיצוב האינטראקטיבי "בלורה" המעניק שרותי אפיון, עיצוב, פיתוח והפקה בתחומי התוכנה והאינטראקטיב. מיילים לא מגיעים ליעדם, סמסים לא מתקבלים. המצב האבסורדי בו כל סמס/ ומייל מלווה בשיחת טלפון שמטרתה "לוודא הריגה" עומד בסתירה לנושא השיחה שלנו - "אבולוציה טכנולוגית" והשפעתה על ממשקים, תכנות, עיצוב ודפוסי התנהגות.

שווה להקשיב לדינר, לא רק לראות את העיצובים שלו. הוא "מעצב הבית" של ממשקי פלאפון, מרצה במכון הטכנולוגי חולון ובעל הבנת עומק של האינטרנט. "האבולוציה הטכנולוגית הזאת", אומר האיש ששקלתי לשלוח לו יונת דואר או מברק, "נראית בהרבה דברים: הדסקטופ שלנו מכיל מערך ווידג'טים ואפליקציות שעוזרים לנו ליעל את החיים באמצעותן". לא ירחק היום בו "נלך עם כל הדברים האלה לאייפון – שכבר הפך למחשב נייד קטן, ונראה את כל זה גם על המקרר בבית או על שאר ה'חיות החשמליות' שאנחנו מגדלים – הכל יתחבר" הוא ממשיך.

כיום אנחנו עדין נמצאים בתקופה בה אנו מאוימים על ידי כל המידע וכל הדברים שצריך להתעדכן בהם, האתרים שצריך לראות והפעילויות שאנחנו רוצים או נדרשים לעשות ברשת ולכן אין ברירה אלא להקל על המשתמשים.

להקל על העומס

צחי דינר ובלורה רוצים לתת פתרונות לשיתוף, לעומס המידע ולערימות המטלות שכולנו מתמודדים איתם בעבודה ובשעות הפנאי, שואפים לרכך את המתקפה שהרשת הפכה להיות על העין, הלו"ז והאצבעות שלנו באופן שיהיה מעניין ויצירתי כאחד. האתגר שלהם הוא לקיחת המידע והשמשתו כדי להפוך את חיי המשתמש קלים יותר. "אחד המשפטים הנפוצים ביותר בעבר היה שהתוכן הוא המלך... היום התוכן הוא עדין המלך אבל חווית המשתמש תומכת בזה" אומר דינר. הבשורה היום מגיעה ממעצבים: "חוויה היא רב מימדית – העיצוב הוא כוריאוגרפיה".

דפוסי השימוש החדשים שנוצרו בזכות אפל, קידום התנועתיות והתחושתיות למרכז הבמה – על חשבון העיצוב - הביאו למצב בו המנטרה היא אחת: לקוחות רבים אומרים שהם רוצים ממשק שייראה "כמו אייפון" אבל לא פעם מתאכזבים מהתוצאה. מיקום העיצוב בקונטקסט מראה עד כמה המותג חזק, אומר דינר, כי בלי הלוגו, המינימליזם של אייפון הוא בעצם לא עד כדי כך מרשים, אפילו קצת משעמם.

צנוע זה לא מילה גסה

מספר פרויקטים שבלורה פיתחו ממחישים שבעיניהם מינימליסטי, צנוע ואפילו פשטני אינן מילים גסות. אם רוצים להקל על המשתמשים כדאי לתת להם פחות בחירות ולא לנסות להרשים אותם עם שפע אפשרויות שהם לא ממש צריכים. בלורה אחראים על עיצוב הפרויקט "סופר TV" של פלאפון - ממשק טלוויזיוני שפותח בשיתוף ERICSSON העולמית ו- BEEWEEB האיטלקית. בלורה מובילים את התכנסות המסכים – ואת המעבר ההדרגתי למסך אחד - הסלולרי הופך לשלוחה של המחשב ובדרכו להחליף גם את הטלויזיה, ולו רק כמסך נייד לצפיה בתכני וידאו (VOD).

"כשאומרים טלויזיה בסלולרי אנשים ישר משווים את חווית הצפיה עם זו שמספקת הטלוויזיה שלהם בסלון" אומר דינר. "רצינו לייצר חוויה שמנוגדת לכל הפורטלים של ה WAP - שהנם חוויה מייאשת, ממשקים שהורגים לך את הנשמה עד שאתה רואה איזה וידאו". בבלורה שאפו ליצור ממשק ידידותי שמשכפל את החוויה שיש בשלט ולהעביר את זה לפלאפון. הם לא באים לחנך, אין צורך ללמוד את הממשק עד שמבינים אותו: "התפקיד שלנו היה ליישר קו עם כל המוצרים של פלאפון ולייצר רמה אחידה ושפת ניווט פשוטה בעלת 'לוק אנד פיל' שמאפשרת לכל מוצר להראות מיליון דולר".

כדי להביא את החוויה של אייפון למכשירים שאינם סמארטפונים בלורה מאמינים בצמצום, מיקוד וכמובן רלוונטיות – בעיצוב ובתוכן כאחד – רלוונטיות שחשובה במיוחד לרשתות חברתיות שמציפות כל משתמש באינספור פרטים עד שאי אפשר להתמודד איתם יותר. "זה מה שיהיה בסופו של דבר – תצמצם את כל הדברים שיש לך למה שמעניין אותך, כשיש לך יותר מידי אופציות זה גורם לשיתוק".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין

דרך פשוטה יותר

דוגמה נוספת היא הממשק של רשת הנהגים הישראלית WAZE בה יוצרים המשתמשים את מפת המדינה. הנהגים הם גם שותפים בקהילה וגם עוזרים למפות את הכבישים בצורה דינמית שמתעדכנת בזמן אמת. בבלורה זוכרים שהמשתמש גם נוהג ולא יכול להרשות לעצמו להתברבר בממשק מסובך ותובעני, הם לא רוצים להיות אשמים בתאונות דרכים. המערכת מותאמת לכל אחד ונהג שרוצה לדעת מה קורה בכבישים בזמן הנהיגה מוזמן להסתכל על הרשת שמתעדכנת ומשתנה כל הזמן. הצורך להכניס הודעות רלוונטיות ועדכונים הנחה את עיצוב הממשק. הנהג רוצה לדעת רק מה קורה בכביש בו הוא נוסע או מתכוון להגיע אליו, אין לו צורך לדעת מה קורה בכל כביש במדינה. "כל מה שמעניין אותי כנהג זה למה יש פקק, לא איפה עוד יש פקקים".

דינר אומר שהשוק רווי ואנשים עמוסים ולכן רוצים רק 3-4 כפתורים שיפעילו את המערכת בזמן אמת. זה מצריך הרבה פעמים לחנך דווקא את החברות, במקום את המשתמשים. להכניס ללקוח לראש שלא צריך "הכל" אלא להתמקד במה שבאמת נחוץ ולא להציע את כל מה שיכול להתאים או קיים במערכת. בלי כאבי ראש, בלי טרחנות, בבלורה זוכרים שהמטרה העיקרית היא להעביר את התכנים דרך הממשק בצורה שקופה, שלא תצריך יותר מידי תשומת לב. התכן הוא במרכז, עדין המלך, אבל עיצוב הממשק הוא הקיסר, או לפחות הנשיא.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully