וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחד ואפס

נימרוד בן משה

16.2.2005 / 15:38

מדענים טוענים כי הם פיתחו מכונה שמסוגלת לחזות את העתיד. שטויות? לא כל כך בטוח..

במרתף של ספרייה ישנה באדינבורו, בריטניה, שוכבת לה קופסה שחורה קטנה אשר מייצרת פלט אינסופי של מספרים אקראיים. במבט ראשון זו נראית כמו סתם קופסה חסרת שימוש, אך לאחרונה יותר ויותר מדענים טוענים כי הקופסה הזו, בשילוב עם עוד קופסאות דומות, מסוגלת לחזות אירועים עולמיים לפני שאלו מתרחשים.

על פי המדענים, הקופסה הקטנה הזו הצליחה לחזות את התרסקות המטוסים אל תוך מגדלי התאומים כארבע שעות לפני שהאסון קרה בפועל. המדענים ניסו להזהיר את הממשל על האסון המתקרב אך אלו ביטלו את טענת המדענים בטענה כי זו "תיאורית קונספירציה" ותו לא. בדצמבר האחרון הצליחה הקופסה לחזות את אסון הצונאמי מספר שעות לפני שהים עלה על גדותיו ולקח את חייהם של מאות אלפי בני אדם. כעת, אפילו הספקנים חייבים להודות כי יש בקופסה הזו כוחות בלתי מוסברים.

"זוהי תגלית המשנה סדרי עולם" אומר ד"ר רוג'ר נלסון, חוקר באוניברסיטת פרינסטון בארצות הברית, העומד מאחורי תופעת "הקופסה השחורה". "אנו נמצאים כעת בשלבים הראשוניים של המחקר, אנו עדיין מגששים באפלה, מנסים להבין מה בדיוק קורה כאן". המחקר של נלסון, הנקרא "תודעה גלובלית", חוקר את האפשרות שכל האנושות חולקת תודעה גלובלית אחת שמאפשרת לכל אחד "להתחבר" אליה מבלי לשים לב.

אין ספק שברגע הראשון כולנו נוטים להגיד לעצמינו "נו באמת!" כשאנו שומעים על האפשרות לחזות את העתיד, אך 75 מהמדענים הבכירים מ-41 מדינות שונות בעולם כבר שוקדים על הפרוייקט. הפיסיקאי דיק ביירמן מוסר כי זוהי הפעם הראשונה בה מחקר בתחום העל טבעי מחזיק כל כך הרבה זמן. "כעת השאלה היא כבר לא 'האם ניתן לחזות את העתיד או לא?', השאלה היא 'מה המשמעות של זה?'", הוא מסר.

כל אחד יכול להשפיע על האקראיות של העולם

כל הסיפור התחיל עם חוקר בשם פרופסור רוברט ג'הן, שנחשב לאחד המדענים הראשונים שהתעסקו באופן רציני בחקר העל טבעי. כבר בשנות השבעים בנה ג'הן קופסה שחורה קטנה המוציאה גם היא פלט של מספרים אקראיים (אחד ואפס). על פי חוקי ההסתברות אמורה המכונה לייצר מספר פחות או יותר שווה של 1 ושל 0, אך כאשר ג'הן ניגש לזרים ברחוב וביקש מהם להתרכז בקופסה שלו הוא גילה דבר מדהים – אם המתנדבים מתרכזים בקופסה ומדמיינים אותה מייצרת יותר 1 מ-0, זה מה שקורה גם במציאות.

יותר ויותר אנשים פשוטים מהרחוב עזרו לג'הן להוכיח כי הם מסוגלים ליצור שינוי של ממש בתוך הקופסה ולגרום לה לייצר יותר מספרים מהסוג שהם רצו. על פי כל חוקי הטבע, זה לא אמור לקרות, אך זה קרה שוב ושוב ושוב. ד"ר נלסון, אשר השתתף גם הוא בניסוי, לקח את הקופסה השחורה למפגשים של קבוצות מדיטציה ברחבי ארצות הברית וגילה שקבוצה של אנשים המתרכזים ביחד מסוגלים ליצור שינויים משמעותיים יותר באקראיות של המכונה.

ד"ר נלסון, שהיה מוקסם מהתוצאות, פיזר 40 קופסאות זהות בכל רחבי העולם, הקופסאות ייצרו מספרים אקראיים ושלחו את התוצאות אל מעבדתו בפרינסטון. את התוצאות הוא הציג על המחשב שלו בתור גרף, אשר במשך שנים נראה כמו קו ישר (50 אחוז מספרי 1 ו-50 אחוז מספרי 0). אך אז, בתאריך 6.9.1997 זינק לפתע הגרף על מחשבו של נלסון בצורה חדה, כל המכשירים שפוזרו ברחבי העולם החלו לפתע "להשתגע". בצורה מקרית, או שלא, מיליוני בני אדם ברחבי העולם צפו בהלוויה של הנסיכה דיאנה באותו יום.

האם הרגשות של מליוני בני אדם בעולם הצליחו לשנות את הפלט בקופסאות השחורות של נלסון? ואם כן, למה? נלסון ניגש מיד לחקור את הנושא, 25 קופסאות נוספות פוזרו ברחבי העולם ומדענים רבים הגיעו למעבדתו של נלסון כדי לנסות ולפצח את החידה. במשך תקופת המחקר הצליחו המדענים לחזות שינוי בפלט המספרים לפני כמעט כל ארוע חשוב, כולל חגיגות ענקיות כמו מסיבות סילבסטר ועוד.

זו לא מקריות

ואז הגיע השוק הגדול. ב-11 בספטמבר 2001, כשכל העולם הביט בטלוויזיה במגדלי התאומים הקורסים, רשמו הקופסאות שינוי דרמטי בפלט המספרים שלהם. אך הדבר המעניין יותר הוא שהקופסאות החלו לחוות את השינוי 4 שעות לפני התנגשות המטוסים במרכז הסחר העולמי. נראה כאילו הקופסאות זיהו שמאורע בעל חשיבות היסטורית עומד להתרחש עוד לפני שהטרוריסטים בכלל עלו על המטוסים.

האם היתה זו סתם מקריות? מסתבר שלא. בדצמבר של שנה שעברה נרשמו שוב תנודות רציניות במעבדתו של נלסון, 24 שעות אחר כך שטף גל צונאמי את חופי דרום מזרח אסיה וגרם למותם של כרבע מליון בני אדם. ספקנים רבים טוענים כי קבוצת המדענים בסך הכל מנסה בכוח לקשר בין אירועים עולמיים לתנודות אקראיות במכשירים שלהם. אחרי הכל לא חסרים בעולם שלנו אסונות טבע, התקפות טרור וסיבות למסיבות כך שאי אפשר לקשר את התוצאות לאירועים הקורים ברחבי העולם.

"אנו בהחלט מוכנים לגלות שכל המחקר שלנו שגוי מיסודו אך כרגע זה לא המקרה" טוען ד"ר נלסון, מחישובים שערכו המדענים ישנו סיכוי של אחד למליון שהתוצאות הן מקריות כך שבינתיים המחקר נראה מבטיח. כעת עדיין לא ברור מה יהיו ההשלכות של התגלית החדשה וכבר היום מעלים המדענים תאוריות שונות ומשונות (ביניהן גם הטענה כי הזמן למעשה זז אחורה ולא קדימה כמו שאנו חשים).

עד שנדע את התשובות לשאלות הרבות שמציג הניסוי, ימשיכו הקופסאות השחורות הקטנות לשלוח לנו סימנים ברורים, שעות לפני שקורה משהו שמשפיע על כל האנושות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully