וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רצח בעיניים

13.10.2004 / 11:14

קטעי וידאו של שבויים, אשר מוצאים להורג בעיראק, מאוד נפוצים ברחבי האינטרנט, אך מי האנשים שמסתכלים על הסרטים האלה, ולמה?

סרטון וידאו קצר, המנציח את רגעיו האחרונים של החטוף הבריטי, קן ביגלי, הפך לאחרונה להיות זמין במספר רב של אתרים ברחבי האינטרנט. הסרטון המזוויע מצטרף לשורה של סרטונים קצרים המציגה את הוצאתם האכזרית להורג של חטופים בעיראק.

אך מי הם בדיוק האנשים אשר נוטים לצפות בסרטונים כאלה? ומהם הסיבות לתופעה? כתב של אתר החדשות 'רויטרס', אשר התבקש לצפות בסרטון ההוצאה להורג של ביגלי, הגדיר את החוויה כ'נוראית' ולא הבין איזה בן אדם שפוי בדעתו יבחר לצפות בקטע הוידאו מבחירתו החופשית.

סקרנות לשמה

צופה אחר, אשר ביקש להישאר בעילום שם, סיפר כי הוא נוהג לצפות בקטעי וידאו מהסוג הזה מתוך סקרנות בלבד. "אתה כמעט ולא יכול להאמין שאנשים יכולים להיות כל כך חסרי רחמים, עד שהם יבצעו מעשה כל כך שפל, אכזרי וחייתי, הצפיה בסרטון נותנת לך אישור שזה אכן כך".

אתרים מסויימים ברשת, אשר מתמחים בחומר מקברי ואפל, מפרסמים את הסרטונים של ההוצאות להורג במקביל לסרטונים אכזריים אחרים, המציגים מבחר של מיתות אכזריות או משונות. אתרים אחרים, לעומתם, החליטו לפרסם את סרטוני ההוצאה להורג כאקט של מחאה וכאזהרה לשאר העולם. קבוצה אמריקנית אחת, למשל, פרסמה את הסרטונים כחלק מהמלחמה המקוונת שהיא מנהלת כנגד הטרור.

הקבוצה הודיעה כי הסרטון של הוצאתו להורג של ביגלי הורד מהאתר שלהם כבר למעלה ממליון פעמים, כאשר רב ההורדות מגיעות ממדינות כגון ארצות הברית, קנדה ואנגליה. כמו כן קיבלה הקבוצה למעלה מ-3,000 אי מיילים, אשר 95 אחוזים מתוכם תומכים בפרסום הסרטון באתר.

יצר הרע

אז למה בכל זאת אנשים יושבים ורואים סרטון, כשהם יודעים מראש שהוא הולך לזעזע אותם עד עמקי נשמתם? ד"ר גיא קאמברבאץ', פסיכולוג ומומחה באלימות במדיה, טוען כי הצורך להביט בסרטון מסוג זה הוא כמו הצורך להאט ליד אזור תאונת דרכים או הצורך לצפות בסרטי אימה. "הרבה מכך נובע מהצורך האנושי להסתכל על מה שאסור לנו להסתכל", הוא טוען "הצורך להסתכל על מראות קשים הוא טבעי ונורמלי ואין כל הוכחה לכך שצפיה במראות קשים הופכת אותנו לרגישים פחות למוות או לבעלי יצר אלים יותר".

יש לציין כי קבוצות רבות מתנגדות להצגת הסרטונים באתרי אינטרנט, אך אותן קבוצות גם מודעות לחוסר היכולת המוחלט שלהן לעצור את התופעה. בסופו של דבר ההחלטה אם לצפות בסרטונים או לא, נשארת בחירה מוסרית אישית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully