וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גלישה עמוקה

7.4.2004 / 12:10

מחקר שנערך בישראל בקרב מתבגרים מכורים לרשת הראה שבני הנוער מעדיפים לגלוש באינטרנט על פני שינה

מחקר שנערך בישראל במסגרת עבודת תיזה בפסיכולוגיה, ביקש לבדוק את הקשרים בין התמכרות לאינטרנט בקרב מתבגרים לבין הפרעות שינה, סגנונות התמודדות עם מצבי לחץ ורמת הבדידות, וכן את הקשרים בין ההתמכרות לבין תכנים ברשת ויישומים המחשב שבהם בוחרים בני הנוער להשתמש.

במחקר השתתפו 501 נבדקים תלמידי כיתות ט'-י"ב משלושה בתי ספר בארץ. הגיל הממוצע של הנבדקים היה 15.8 והמצב הסוציו-אקונומי של רובם גבוה עד גבוה מאוד.

במחקר נמצאו קשרים מובהקים בין התמכרות לרשת לבין הפרעות שינה, ובמיוחד חוסר שינה. באופן מפתיע, מדדי הפרעות השינה, יחד עם מדדי השימוש ברשת, תרמו במידה רבה לניבוי ההתמכרות לאינטרנט, בעוד שלגורמי ההתמכרות היתה תרומה קטנה לניבוי הפרעות השינה.

תוצאות המחקר מלמדות כי כאשר ניתנת להם האפשרות להשתמש בחופשיות בזמנם, בני נוער בעלי נטייה להתמכרות לאינטרנט מעדיפים לגלוש ברשת מאשר לפצות את עצמם על חוסר השינה והעייפות המצטברת האופייניים לגיל ההתבגרות.

במחקר לא נמצא קשר בין רמת הבדידות לרמת ההתמכרות לרשת. מנגד, התוצאות מצביעות על קשר הדוק בין ההתמכרות לאינטרנט לשימוש ביישומים אינטראקטיביים במהלך הגלישה: השתתפות בצ'טים היתה מנבא משמעותי של ההתמכרות.

עניין בהיכרויות ועניין במין ניבאו את המרכיבים הפיזיולוגיים של ההתמכרות. הנתונים הראו שככל שהאינטרנט עונה על צרכים בסיסיים במין וצרכים גבוהים יותר בהשתייכות וביחסים בינאישיים, הוא עלול להיות ממכר יותר.

עוד מצויין במחקר, שנערך על ידי אלון הגר, פסיכולוג מאוניברסיטת תל אביב, כי העובדה שהפרעות שינה והתעניינות במין היו גורמים דומיננטיים בניבוי ההתמכרות לרשת, עולה בקנה אחד עם מחקרים שהצביעו על דמיון בין התמכרות זו להתמכרויות לחומרים ממכרים כמו סמים למיניהם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully