וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מעצמת על חלל: ישראל מובילה במרוץ של גוגל לירח - "הפרס ייתרם"

31.1.2017 / 10:50

מה הסיכוי שהחללית של SpaceIL, הנציגה הישראלית בתחרות של גוגל לירח, תתפוצץ בדרך למטרה? מנכ"ל העמותה מספר באולפן וואלה! NEWS על הסיכון, ההובלה המרשימה בתחרות ועל הסכומים המטורפים שהושקעו בדרך לתקיעת דגל ישראל על הירח

מערכת וואלה!

בשבוע שעבר קיבלו חברי עמותת SpaceIL, הנציגה הישראלית בתחרות Lunar XPRIZE של גוגל, בשורה משמחת. החללית שלהם העפילה לשלב הגמר במרוץ הבינלאומי לירח. התחרות צפויה להסתיים בסוף השנה (2017), ואז תשוגר החללית הישראלית הראשונה לירח.

SpaceIL היא אחת מחמש קבוצות בלבד שעלו לשלב הגמר בתחרות. ארבע המתמודדות הנוספות הן Team Indus ההודית, Team Hakuto היפנית, Moon Express האמריקנית, ו- Synergy Moon הרב-לאומית. אלה הן הקבוצות היחידות שהצליחו לעמוד בתנאי הסף של חתימה על חוזה שיגור, המסמל את כרטיס הטיסה לירח של המתחרות. בכך קרובה ישראל מתמיד להצטרפות לחוג היוקרתי של שלוש מעצמות-העל, שהצליחו עד היום להגיע לירח: ארה"ב, ברית המועצות לשעבר וסין.

"אנחנו עובדים כ-6 שנים על הפרויקט", מספר באולפן וואלה! NEWS ערן פריבמן, מנכ"ל עמותת SpaceIL ומסביר כי "זו משימה מאוד-מאוד מורכבת". בתחילת התחרות, שנפתחה לפני עשור בשנת 2007, התמודדו 33 קבוצות מרחבי העולם. בניגוד למרוצי חלל קודמים, התחרות היא מרוץ בינלאומי מודרני בין קבוצות פרטיות להנחתת חללית בלתי מאוישת על הירח. אחרי מספר שנים פרשו רוב המתחרות, כשהבינו שמדובר במשימה מאתגרת וכך נותרו 16 קבוצות בלבד במרוץ בפועל.

בהמשך, הודיעה הנהלת התחרות Google Lunar XPRIZE כי קבוצה שלא תצליח לחתום על חוזה שיגור עד סוף 2016 תודח אוטומטית מהמרוץ. הראשונה לעשות זאת הייתה SpaceIL הישראלית, שמסתמנת כיום בתור המתחרה המובילה במרוץ. "היה די צפוי שנעלה לגמר כי עמדנו בכל הקריטריונים הרבה לפני כולם", מסכם פריבמן.

בשבוע שעבר קיבלה עמותת SpaceIL בשורה משמחת נוספת בדמות תרומה משמעותית מאיש העסקים סמי סגול, שמקרב את הצוות לנחיתה על הירח. סגול הצטרף לפילנתרופים ותורמים נוספים, בהם מוריס קאהן, קרן משפחת אדלסון, קרן צ'ארלס ולין שוסטרמן, חברת בזק, סוכנות החלל הישראלית ועוד. בנוסף, נהנית העמותה מתמיכת נשיא המדינה, התעשייה האווירית וגופים אקדמיים, כמו מכון וייצמן למדע ואוניברסיטת תל אביב.

"אנחנו זקוקים למימון נוסף למרות שלא בטוח שנזכה בפרס", אומר בהקשר זה פריבמן ומסביר כי "גם אם נזכה מדובר בפרויקט שעלותו הסופית תעמוד על 70 מיליון דולר כשהפרס עומד על 30 מיליון בלבד". לדבריו, אם יזכו בסופו של דבר, היעד של הכסף די ברור. "הפרס מיועד אך ורק לפרויקטים חינוכיים. מה שגרם לנו להצטרף זו התחרות – לתקוע דגל ולנוע על הירח. אנחנו רוצים לייצר את הבאזז הזה שיגרום לנוער ללכת וללמוד מדעים ופיזיקה. לכן, נשקיע הכול בחינוך".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין
SpaceIL ספייסIL תחרות גוגל לירח. יוטיוב, צילום מסך
תורמים לחינוך./צילום מסך, יוטיוב

היכן עומד הפרויקט בימים אלו?

"בתוך כ-3 חודשים יגיעו כל החלקים של החללית ואנחנו נשלב ונרכיב אותם בחודשי הקיץ הקרוב כך שנהייה מוכנים לשיגור לקראת סוף השנה הנוכחית".

SpaceIL היא עמותה ללא כוונת רווח, שהוקמה בשנת 2011 ושמה לה למטרה להנחית את החללית הישראלית הראשונה על הירח. העמותה הוקמה על ידי שלושה מהנדסים צעירים: יריב בש, כפיר דמרי ויהונתן ויינטראוב, שנענו לאתגר של גוגל. הפרס שיוענק לזוכים במקום הראשון עומד כאמור על 30 מיליון דולרים.

>> לעוד כתבות מעניינות - עקבו אחרינו גם בפייסבוק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully