וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פייסבוק: מה קורה לצעירה שרוכבת על אופניים לבד בלילה בתל אביב?

TECH

28.9.2014 / 15:36

צעירה תל אביבית תיעדה את הנסיעה הלילית שלה על אופניים, ואת הגברים הזרים שפונים אליה. הסרטון הופץ ברשת בתור סמל של שיח ההטרדות המיניות - למרות שבעלת הסרטון מסבירה "לא אמרתי שהוטרדתי. קראתי לזה חוויה"

אילוסטרציה. ShutterStock
אילוסטרציה: ShutterStock/ShutterStock

"כך נראית דרכה של בחורה הביתה מהעבודה", נפתח הסרטון שהעלתה גולשת בשם אינפי סנואו לפייסבוק שלה, המתאר את נסיעתה באופניים בשעת לילה בחזרה מהעבודה ברחובות תל אביב. במהלך הנסיעה המצולמת, עוצרים אותה גברים שונים - בחור אחד מזמין אותה לדרינק, בחור אחר צועק לה שתרכיב אותו על האופניים, אחר מפתח איתה שיחה תוך כדי רכיבה.

הסרטון הפך לוויראלי, זכה למאות שיתופים ברחבי הרשת ופתח דיון ערני בנושא הטרדות מיניות ועד כמה לגיטימי לגשת לבחורה זרה ברחוב באמצע הלילה. חלק מהמגיבים לסרטון הזדעזעו והזדהו, וחלק כתבו שהם לא מבינים מה הבעיה בלתת מחמאה למישהי ברחוב. אחרים התעניינו דווקא מה לבשה הצלמת, ורמזו שאולי הבגד שלה הוא שמשך את תשומת לבם של העוברים והשבים.

אינפי עצמה, לעומת זאת, מקפידה דווקא להתרחק מההגדרה הכוללת של "הטרדה מינית". בשיחה עם ואלה!טק היא מדגישה שמדובר בשיתוף של "חווייה", של הרפתקת נסיעת לילה על כל צדדיה המצחיקים, המוזרים והמטרידים - ושלא כולם נכנסים תחת קטגוריית ההטרדה. במגיבים שכותבים על כך שעברה הטרדה היא גערה ש"אל תכניסו לי מילים לפה, לא כתבתי בשום מקום 'הטרדה'". ובכל זאת, השיח סביב הסרטון מתייחס אליו כתיעוד של רצף הטרדות. אחת המגיבות ענתה לאינפי: "יש שיח שלם סביב נושא ההטרדה בעקבות הפוסט שלך. אמנם לא כתבת את המילה במפורש, אבל עובדה שהעלית את הפוסט הזה ולא פוסט של המקרים ההזויים שקורים לך כשאת יושבת בתור לקופת החולים".

"לא נפגעתי ובטח שלא מינית", אמרה אינפי בשיחה עם וואלה!טק, "למעשה הדבר שהכי הטריד אותי בנסיעה זה דווקא ההערה של השוטר. אבל כשמאחלים לי חג שמח או כשמתחילים לדבר איתי בצורה מנומסת מבלי לעצור אותי בדרכי בשביל להתחיל איתי, אני לא מרגישה מוטרדת, ולכן כל אינטרקציה היא בקטגוריה אחרת. לא הייתי רוצה שכל פניה שהיא תיחשב להטרדה".

ואיכשהו רק על זה מדברים המגיבים והמשתפים של הסרטון - על ההטרדה המינית שבו.

"הוטרדתי קלות, אבל הפעם אף אחד לא קילל או הציע הצעות מגונות".

איזה הטרדות למשל חווית בעבר?

"היו לי מקרים שחסמו לי את הדרך, ואנשים שעקבו אחרי עם האוטו ופתחו את הדלת הזזה בזמן הנסיעה בצורה מאיימת, ומישהו שקרא לי מהחלון 'ילדה!' ונופף באיבר המין שלו".

חלק מהגולשים פירשו כהטרדה את מה שאת פירשת כסתם אינטראקציה מוזרה. איפה לדעתך עובר הגבול בין סתם אינטראקציה להטרדה?

"נראה לי שהכי פשוט, בשביל להבין מה בסדר ומה לא, זה לדמיין את הבת שלך או אחות שלך בסיטואציה ולהחליט אם היית רוצה שהיא תזרום על זה או לא".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
סרטון של צעירה נוסעת על אופניים בלילה. פייסבוק, צילום מסך
סרטון של צעירה נוסעת על אופניים בלילה/צילום מסך, פייסבוק

אינפי בכלל צילמה את הסרטון כדי להראות לחבר שלה אילו הרפתקאות היא עוברת בכל לילה בדרך מהעבודה. הוא נחרד ממה שראה, וסיפר לה שהוא אף פעם לא חווה דבר כזה - ואינפי חשבה שיהיה מעניין להראות לאנשים, שלא מכירים את התופעה על בשרם, איך זה מרגיש בעצם להיות בחורה על אופניים בלילה. "ובאמת, הרבה התפלאו לגלות שהתופעה הזאת - של אינטרקציות שנכפות על בחורה - הרבה יותר מאסיבית ממה שבכלל תיארו לעצמם", היא אומרת, "הכי שמחתי לראות שבחורים שבאמת לא ידעו שככה נראית נסיעה/ הליכה של בחורה מתעמתים עם זה, והמטרה הושגה".

ומה הפתרון?
"קודם כל חינוך. אני רואה איך ילדים מדברים לאנשים מבוגרים מהם וזה מחליא. גם הרבה הורים שמדברים דוחה ליד הילדים שלהם ונותנים דוגמאות מחרידות. הרבה אנשים חיים בעולם צר שכל מה שמשנה בו זה מה הם יודעים ואיך הם מרגישים באותו הרגע, ואם יש להם דחף לעשות משהו - הם יעשו אותו גם על חשבון אנשים אחרים. זה עצוב".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully