וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

במהירות ה-4G

אז מה זה בעצם 4G, למה מהירות גלישה זה דבר כל כך משמעותי ולמה לא היה לנו את זה עד עכשיו? מגבירים מהירות

אדם יושב בתחנת אוטובוס. מולו חולפים כלב וחתול משחקים. זה נראה כמו סרטון ויראלי מושלם ליוטיוב. האיש ממהר לשלוף סמארטפון, מצלם את הפלא ומעלה לרשת. הטלפון מודיע לו שההעלאה החלה. חמש דקות אחר כך והיא עדיין נמשכת. 10 אחוזים. 11 אחוזים. 13 אחוזים. החתול כבר ברח והאיש מאחר לעבודה. לעזאזל האינטרנט האיטי שלי, הוא שואג, ואז נופלות עיניו על שלט חוצות המכריז – "עבור לדור 4".

זה מה שאני צריך, הוא חושב.

אילוסטרציה. ShutterStock
אילוסטרציה/ShutterStock

מה זה בכלל דור 4?

והוא צודק. זה מה שהוא צריך. לפני מספר שנים הכריזו שלטי חוצות על הדור החדש של הטלפונים - דור 3. הרעיון כלל רשת אינטרנט סלולרית שתלווה את המכשירים החכמים שרק התחילו בהשתלטותם על השוק. מאז חלפו השנים, הטלפונים החכמים נהיו חכמים יותר, הרשתות החברתיות הפכו למרכז עולמנו, אין אדם אחד שאין לו לפחות סרטון יוטיוב אחד - ורק מהירות הגלישה נשארה כשהייתה. לא עוד. רשתות הדור הרביעי נועדו לעשות דבר אחד- לשפר את מהירות ההעלאה וההורדה של חומר מהאינטרנט ולאינטרנט בטלפון הסלולרי.

"בגדול, מדובר פשוט על פס רחב יותר", אומר עופר שמואלי, מנהל מחלקת החדשנות ב- Orange, "הדור הרביעי, או LTE בשמו המקצועי (Long Term Evolution), הוא בעצם רשת סלולרית שתאפשר אפלואוד, כלומר העלאת סרטים מהנייד לרשת, במהירות של 10-75 מגה ביט לשנייה. לשם השוואה, רשת ביתית - כזו של 100 מגה - נותנת upload של 3 מגה ביט לשנייה”.

כן, הדור הרביעי יעיל יותר מהרשת בבית שלכם, עליה הוצאתם סכום נאה. בהורדה מגיעה הרשת למהירות של 150 מגה ביט לשנייה. באינטרנט הביתי של ה-100 מגה, מהירות ההורדה הממוצעת היא 17 מגה ביט לשנייה. בום. אה, ובדור השלישי מהירות ההעלאה הייתה 2 מגה ביט לשנייה, וההורדה הגיעה מקסימום ל20 מגה ביט לשנייה. בום כפול.

היבט חשוב אחר של הדור הרביעי הוא שיפור ב-LATENCY, זמן השהייה - הזמן שעובר מרגע ביצוע פעולה מסוימת ועד לקבלת התגובה. "כאשר אנחנו עובדים על אפליקציות בענן כדוגמת Google word או office 365, רוחב הפס פחות חשוב - אבל זמן ההשהייה כן”, מסביר שמואלי, "בדור הרביעי, זמן ההשהייה יהיה קצר פי 2 מרשתות הדור השלישי."

Orange הייתה החברה הראשונה שהשיקה בארץ, לפני מספר חודשים, את רשת הדור הרביעי. הרשת היא בפריסה ארצית הרחבה ביותר - מקרית שמונה ועד אילת, של מאות אתרים. השקה מקיפה זו התאפשרה בשל ההערכות האינטנסיביות של החברה מבעוד מועד, כשנתיים לפני ההשקה, תוך השקעה של כמיליארד שקלים בהחלפת ליבת הרשת, פריסת אתרים, שדרוג מערכות מידע ועוד.

ועכשיו קצת Q&A.

אילוסטרציה. ShutterStock
אילוסטרציה/ShutterStock

אבל זהו? בסופו של דבר מדובר רק על קצת יותר מהירות?

"קצת יותר מהירות" הולכת להיות חזות הכול כשהרשת הסלולרית הולכת לצאת מהטלפון ולגעת בכל תחומי חיינו. כבר עכשיו מהירות ההעלאה חשובה כשמעלים סרטונים לוואטסאפ, כשרוצים לשתף את הסרטונים החדשים של Instagram (HYPERLAPSE), כשרוצים להעלות קבצים ל-Dropbox. אבל העתיד ידרוש הרבה יותר.

קחו למשל את The Internet of Things , הרעיון שמדבר על סנכרון מכשירי חשמל חכמים בבית כך שידברו אחד עם השני ואיתנו דרך הטלפון. הרעיון הזה רק הולך ומתפשט, כאשר לפי חברת סיסקו - עד שנת 2020 יהיו 70 מיליארד התקנים מחוברים לאינטרנט. או למשל השימוש באפליקציות המתקשרות עם הסביבה – כמו אפליקציות קניות שנותנות מידע על המוצר שמולך לפי תמונה שלו. הרי ההמתנה היא בלתי אפשרית כשבודקים וסורקים עשרה מוצרים שונים.

מעבר לכך, כולנו הולכים להוריד יותר ויותר תכנים מספריות וידאו online כאשר איכות התכנים עולה כבר מ-HD ל-4K, שידרוש מהירות הורדה גבוהה הרבה יותר. מי שסוחר בבורסה הולך להרוויח מכך שאפליקציות פיננסיות כמו מסחר בבורסה דורשות LATENCY נמוך, וכנ"ל יישומי Virtual Reality, Augmented Reality ומשחקי online: ככל שיותר חידושים ייכנסו, כך נרצה שתהיה רשת שתתמוך בהם.

אישה עם סמארטפון במיטה, אילוסטרציה. ShutterStock
אישה עם סמארטפון במיטה, אילוסטרציה/ShutterStock

ואיך זה עובד?

בלי להיכנס ליותר מדי פרטים טכניים, מדובר על כמות ביטים גדולה יותר, שארוזה בגלי הרדיו שמשמשים לרשת. השאלה החשובה יותר, אולי, היא למה לא היה לנו את זה עד היום?

התשובה היא שלא הייתה לנו התשתית. הרשת השלימה רק לאחרונה את הגעתה ל-150 מדינות שונות, וכדי להקים אותה היה צורך בשדרוגים לרשת ובציוד קצה חדש, כלומר טלפונים, שיוכלו לתמוך ברשת. לטלפונים שיכולים לעבוד ברשת הדור הרביעי יש, למשל, שתי אנטנות,ומודם סלולרי תומך דור 4. באופן טבעי מדובר במכשירים עם יכולות עיבוד גבוהות ויכולות מולטימדיה גבוהות (מסך חד, סאונד משובח) כי בסופו של דבר התכנים שנרצה להוריד יהיו באיכות גבוהה. אל דאגה, כמעט כל הטלפונים מהשנה האחרונה - אייפון 5, גלקסי 5 וכו' מותאמים לטכנולוגיה. אם אין לכם כאלה, כנראה שיש עוד דברים שאתם לא מצליחים לעשות ברשת. חוץ מזה, יש צורך גם בגרסת תוכנה מתאימה (בטלפוני אנדרואיד) או הגדרות מפעילות מעודכנות (iOS).

"עד לאחרונה היה לנו פחות צורך ברשת שכזו", מדגיש שמואלי, "כמות האפלקיציות השונות שאיתן ניתן לצלם ולהעלות סרטונים גדלה משמעותית בשנים האחרונות, ועם הצורך להעלות סרטונים לרשת הגיעה הרשת החדשה”. כך גם עם שיחות הווידאו, עליהן דיברו עוד מתחילת הדור השלישי, והחלו לתפוס רק לאחרונה עם אפליקציות כמו פייסטיים. ברשת LTE השיחות יוכלו להגיע באיכות גבוהה ללא עיכובים ,ובכך לשנות את חיינו עוד יותר, ונוכל לנהל שיחת וידאו עם רופא ולהראות לו את החבר הפצוע כדי שהוא יוכל לתת ניתוח ראשוני יעיל.

אילוסטרציה. ShutterStock
אילוסטרציה/ShutterStock

כדי להגיע למלוא הפוטנציאל שלה, הרשת צריכה להשתמש ב-20 מגה הרץ. כרגע, משרד התקשורת מאפשר לחברות התקשורת לעשות שימוש ברצועת תדרים אחת של 5 מגה הרץ. עדיין מהירות העלאת הנתונים תהיה 12MB לשנייה (פי שש מהקיים היום) ומהירות ההורדה תגיע ל-40MB.

אפרופו מהירות - החברות הסלולוריות בארץ נמדדות כל העת על פי מדד המהירות הבינלאומי של ookla. חברת Ookla בעלת אפליקיציית speedtest פועלת בארה"ב מאז 2007, ומייצרת מידע עסקי על ביצועי האינטרנט על פני כל הגלובוס.
החברה אוספת נתוני ביצועי אינטרנט (הורדה, העלאה, השהיה) מכל העולם, תוך מיפוי כלל פרמטרי הפילוח הרלוונטיים – ספק האינטרנט, ציוד הקצה (יצרן, דגם, גירסה...), מיקום גיאוגרפי, תחנת בסיס משרתת. לצורך האיסוף מעמידה החברה אלפי שרתי בדיקה המפוזרים בכל העולם - בישראל לבדה יש מעל 100 שרתים.

Ookla אוספת מאות אלפי דגימות בכל חודש בישראל, ועל פי בדיקות אלו פרטנר מובילה את שוק הסלולר בישראל במדד מהירות הגלישה הגבוהה ביותר בצורה מובהקת במהלך השנה וחצי האחרונות, על פי מיליוני דגימות של משתמשים. אפשר לראות את הדירוג במפות שלהם, כי בחודש ספטמבר פרטנר הובילה במהירות על פני המתחרות (בעמודה הימנית למטה):

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

רגע, אבל אני שמעתי בכלל על דור 4.5?

שמואלי מאשר שאכן יש שיח כזה . מדובר ברשת שנקראת LTE ADVANCED, והיא תעבוד על 40 מגה הרץ. בארץ יש יכולת עקרונית לספק רשת שכזו, Orange לדוגמא ערוכה להשקת רשת זו, אבל שוב - לשם כך יש צורך שמשרד התקשורת יקצה לחברות הסלולר תדרים הדרושים להשקת הטכנולוגיה כמו גם שיהיה ציוד קצה תומך. בעולם עדיין ישנן השקות בודדות בלבד של טכנולוגיה זו (בקוריאה, בארה"ב), אבל גם שם מדובר על תדרים של 20 מגה הרץ ובקצבים דומים לאלו של הטכנולוגיה הקיימת.

אז יכול להיות שבקרוב האינטרנט הסלולרי יחליף את האינטרנט הביתי שלנו. עד אז, עם 4G,עד שסיימתם לקרוא את הכתבה הזו יכולתם להעלות שני סרטונים או להוריד את החדש המצויין הזה. נו,לא זוכרים את השם. תעשו לנו שיחת וידאו, נדבר על זה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully