מייסד אפל סטיב ווזניאק: "הטילים מעזה הם טכנולוגיה רעה"

ווזניאק השתתף ב"פורום פיס לחינוך" ואף ביקר בישובי עוטף עזה ■ "מדובר באחת החוויות המדהימות שעברתי", הוא אמר ■ "היצירתיות יורדת ביום שבו מתחילים ללמוד בבית הספר"

אפל
אפל

"הטילים מעזה הם טכנולוגיה רעה", אמר היום (ב') סטיב ווזניאק, מייסד שותף בחברת אפל במהלך פורום פיס לחינוך. ווזניאק ביקר אתמול בישובים בעוטף עזה. "רציתי להרגיש את הסביבה, לראות באמת מה קורה. מדובר באחת החוויות המדהימות שעברתי. אני לא חושב שזה בסדר שאנשים צריכים לדאוג כל הזמן מטילים".

ווזניאק נשאל האם כדאי למורים להתחבר לטכנולוגיה בכיתה? "מחשב הוא הכלי האקדמי החשוב ביותר שיש לנו היום, הוא היה ככה עוד לפני האינטרנט", הוא השיב. לדבריו, "הבעיה היא שאנחנו מכניסים את המחשבים למערכות החינוך שיש להן את אותן מגבלות כמו שיש למורה שצריך לשלוט ב-30 תלמידים. המורה עדיין מוגבל ועדיין יש את אותן מגבלות מודרניות שמחייבות ללמד את אותו החומר באותו הקצב. אבל מי שרוצה ללמוד והתעמק במשהו מיוחד לא יכול לעשות את זה, כי בשבוע הבא יש מבחן על החומר הספציפי".

עוד הוסיף ווזניאק,"היצירתיות יורדת ביום שבו מתחילים ללמוד בבית הספר. הילד מסוקרן, רוצה לפתוח מגירות ולגלות מה יש בתוכן אבל הוא לא יכול כי יש עכשיו שיעור שקובע לו מה לעשות".

"אנחנו לא יכולים לממן מורה לכל תלמיד, אבל אנחנו יכולים לממן מחשב לכל תלמיד", אומר ווזניאק. "בכל פעם שהמחשב יהיה קצת יותר טוב הוא יהיה יותר אנושי. היום אנחנו שואלים בקול שאלות בשפה טבעית מכשירי ווינדוס, אנדרואיד ואייפון. בכל אופן, אני מקווה שהמחשבים לא יהיו חכמים יותר מאיתנו, אבל שיהיו ידידותיים".

ווזניאק דיבר על הנשירה שלו מהלימודים האקדמאיים בברקלי. "הייתי שלוש שנים בקולג', לא נשרתי, עברתי לחברה שרציתי מאוד לעבוד בה. הייתי מתכנת טוב, הם לקחו אותי לעבודה בגלל שהייתי טוב. לא הפסקתי ללמוד, פשוט הייתה לי הזדמנות. אחרי הרבה שנים חזרתי ללמוד בברקלי תחת שם אחר רקי רקון קלארק".

מייסד אפל אמר בנוסף כי "בכל מקום שהולכים בעולם, אנשים אומרים שחינוך זה הדבר הכי חשוב, אבל זה משהו שכולם אומרים, צריכים להפוך את המילים למעשים".

ווזניאק התייחס גם לסיבה שאנשים כל כך אוהבים בימינו טכנולוגיה. "אנשים מסביב לעולם מודים לי על המחשבים של אפל. מהפכת הטכנולוגיה גורמת לי להרגיש הרבה יותר חזק מאדם נורמלי, וזה בעיקר בגלל המוצרים החכמים הניידים. בעוד 30 שנה אני חושב שהמחשבים יוכלו לאבחן אותנו יותר טוב מרופא. זה מעלה את השאלה מה יהיה הערך של המוח שלנו? זה יהיה כמו בסרט Her. אני לא חושב שהמחשב יהיה כמו המוח שלנו כי אנחנו לא יודעים איך המוח שלנו בנוי. אני לא חושב שנגיע למחשבים כל כך חכמים, בגלל חוק מור (תחזית לפיה צפיפות הטרנזיסטורים במעגלים משולבים, תוכפל כל שמונה עשרה עד עשרים וארבע חודשים), אנחנו תכף מגיעים לקצה היכולות של חוק מור . אני מקווה שהמחשבים לא יהיו חכמים כמונו".

ווזניאק הוא חובב גאדג'טים מושבע שעומד בתור לרכוש את האייפונים החדשים, אפילו שהוא יכול לקבל כאלו בחינם. "בינתיים שנאתי כל שעון חכם שיצא לי לנסות. אהבתי את הגוגל גלאס, אבל זה עדיין לא עושה שום דבר שמצדיק את המחיר שלהן. הכי אהבתי לדבר לטלפון בשביל להכתיב הודעה או לחפש משהו. השלב הבא הוא זיהוי קולי שמאפשר לוותר על כל לחיצות הכפתורים במכשיר. אני לא מקבל את כל מה שאני רוצה מכרום קאסט או אפל טי וי כמו שאני מקבל משירותי הכבלים שלי".