וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הנוקמות

קבוצה חדשה בפייסבוק מארגנת פעולות נקמה נגד גברים שמטרידים מינית. האם להתנפל בקבוצה על אב לשלושה, להפשיט אותו ברחוב ולשלוח אותו הביתה בתחתונים זו באמת התשובה להטרדות?

אילוסטרציה. ShutterStock
אילוסטרציה/ShutterStock

צוות ה"נ"נים" ("נשים נוקמות") קיבל התראה על גבר בן 50, נשוי ואב לשלושה, שנוהג להתיישב ליד נשים באוטובוס ולהטריד אותן מינית. הקבוצה ערכה תחקיר על המטריד, ושלחה לו "פיתיון" - אישה שתשב לידו באוטובוס, והוא אכן ניסה לגעת בה. לאחר מכן ארב לו צוות של "נוקמות" ליד ביתו, גררו אותו לפינה מרוחקת, דרשו ממנו לחתום על וידוי והצהרה שאם יחזור על מעשיו יישלחו מכתבים לאשתו ולמשטרה. כשניסה לתקוף את אחת ה"נוקמות" - הן הפשיטו אותו ושלחו אותו הביתה בתחתונים. הנשים שהונחו לעקוב אחריו מדווחות כי מאז הוא מקפיד לעמוד כל הנסיעה, גם כשיש מקומות ריקים.

זהו אחד המקרים המתוארים בקבוצת הפייסבוק "נשים נוקמות במטרידים", שהוקמה לפני כשבוע ומונה כ-2,500 חברים. מעבר לדיווח אין תיעוד למקרה - מפעילי הקבוצה מסבירים שאינם רוצים לאפשר זיהוי של המטרידים. אך לדברי מקים הקבוצה, גל נוחם, זו רק אחת מפעילויות הנקמה הרבות שנעשות בה.

"לאחר שנים שגברים מטרידים נשים ברשת וברחוב, אנחנו מתארגנים להשיב להם מלחמה", כתב נוחם כשפתח את הקבוצה לראשונה. נוחם מגדיר את עצמו בפרופיל הפייסבוק שלו כ"מנטור קואצ'ר-מטפל פרטני חברתי ומיני", כמי שאוהב נשים ורגיש כלפיהן, ועוד לפני שהקים את הקבוצה כתב בעמוד שלו: "בעקבות הצפת סטטוסים בנושא הטרדות מינית, נחרדתי ונזעמתי [...] אני חושב שצריכה לקום מחתרת נשים, שצריכה למשל להשתמש באישה כפיתוי שתלך ברחוב, כשמשני קצות הרחוב תתחבאנה נשים [...] ואז הראשון שמעיז לדבר לא יפה לאשת הפיתוי או חלילה לשלוח ידיים, היא שורקת להן במשרוקית, והן תופסות את הבחור ומפוצצות אותו מכות". הקבוצה שפתח מיד אחר כך, "נשים נוקמות במטרידים", נועדה כנראה ליישם את החזון הזה, בפרשנות כזו או אחרת.

צוות נקמה פעיל של 30 נשים

תחילה נראתה הקבוצה כמו סתם עמוד העצמה לנשים, שמשתף סיפורי הטרדה, תמונות של נשים אומרות "לא" ואולי גם יעשה קצת שיימינג להטרדות מילוליות בפייסבוק. אך נוחם התעקש שהקבוצה תעבור למעשים בשטח. "נשים יקרות, מחכה שתעלו מקרי הטרדה כדי שנתחיל לטפל בהם", כתב בקבוצה. ביום חמישי האחרון כבר בישר נוחם לחברי הקבוצה על הפעילות שהוביל נגד מטרידן האוטובוס שהוזכר בתחילת הכתבה. "זו דוגמה אחת לפעולה שלנו אך ישנן רבות", הבהיר.

בשיחה עם וואלה!TECH מדווח נוחם כי בכל יום מטפל הצוות שלו ב-3-5 מקרים נקודתיים. לדבריו יש בצוות כרגע כ-30 נשים המשמשות בתפקידים שונים - מודיעין, מחקר, ביצוע בשטח, כמו גם ראשי צוותים ואחראיות על גיוס משתתפות. מלבד השימוש בהאקרים גברים פה ושם - כל חברות הצוות הן נשים.

"החלטנו שאישה שהוטרדה מגיע לה להחזיר לגברים כסוג של צדק פואטי", מסביר נוחם את הבחירה בנשים בלבד לקבוצות הנקמה, "בנוסף, כשגבר יבוא למטריד התגובה של המטריד תהיה יותר מתלהמת. חלק מהמטרה שלנו היא לחנך את המטריד ולתת לו עזרה בצורת מוטיבציה".

אבל אתה גבר.
"אני יזמתי את הרעיון והקמתי את הגוף הראשוני הבסיסי. אבל כל החלטה משמעותית מתקבלת רק באישור של הרביעייה - שלוש ראשי הצוותים ואנוכי".

"למשטרה אין מספיק משאבים לטפל בכל ההטרדות"

לא כולם קיבלו בברכה את הטקטיקה נגד הטרדות. לצד תגובות ה"כל הכבוד!" שהתקבלו, יש בעמוד גם תגובות כמו "המענה לאלימות מינית אינו יכול לבוא לידי פתרון באלימות אחרת. ואף לא בנקמה", שכתבה פעילה נגד אלימות וניצול מיני, ודיונים לגבי המוסר שבלקיחת החוק לידיים.

"אנחנו לא הולכים ברחוב ונותנים מכות לאנשים ואסור שזה יקרה", מדגיש נוחם, "אנחנו פועלים מתוך שיקול דעת מקסימלי ובלקחת כל השיקולים של חומרת המעשה, נתוני רקע והמידתיות, ובעיקר מה הדבר שיימנע ממנו לחזור על העבירה בעתיד".

לא מכות, אבל כן הפשטתם אדם מבוגר באמצע הרחוב.
"ההפשטה שלו נעשתה כאקט מחאתי קל, כדי שיחוש את מידת ההשפלה שחוו הנשים. אבל בכוונה הקפדנו שזה יהיה בשעת ערב מאוחרת ובקרבת ביתו, כך שלמעט אישתו לא היה מי שבאמת ייראה אותו בבושתו. סימבוליות מתבקשת".

אתם לא חוששים שפרסום מעשי הנקמה יסבך אתכם עם הרשויות?
"תמיד יש חשש, אבל גורמים במשטרה שאיתם אנחנו בקשר יודעים על עיקרי הפעולה שלנו ואנחנו עובדים בשיתוף פעולה מלא. אנחנו רק נותנים גיבוי למישטרה ומחזקים אותה".

שיתוף הפעולה עם המשטרה, לדברי נוחם, באה לידי ביטוי בתהליך נגד פושעים "כבדים" כמו אנסים ותוקפים. במקרה כזה הקבוצה עורכת בעצמה את החקירה ואיסוף המידע, מפעילה האקרים ומרגלים, ומשאירה רק את השלב האחרון - לכידת הפושע בפועל - לשוטרים. קצת כמו השביעייה הסודית. לעומת זאת אם מדובר בהטרדה "קלה", שאינה מצריכה התערבות משטרתית אלא רק איזו הפחדה טובה באמצע הרחוב, הקבוצה "סוגרת את התיק" בעצמה.

אז למה לא לגשת מלכתחילה למשטרה?
"לצערנו למשטרה אין מספיק משאבים לטפל בכל המקרים ומידת ההוכחה שנידרשת להם היא רבה ומסורבלת. אני סבור שלשיטור אזרחי ולפעולות הנקודתיות שלנו יש אפקט הרתעתי יותר חזק".

וההרתעה היא חלק משמעותי מפעילות הקבוצה.
"כבר ביום הראשון שנפתחה הקבוצה, הוצפתי בהודעות של גברים שביקשו שלא נטפל בהם. זאת אומרת שהם כבר מפחדים, אז כבר יש אפקט הרתעתי לטווח הרחוק. אם אמא שלי או אחותי או כל החברות שלי תפחדנה ללכת ברחוב בגלל אלימות גברים, אז כבר עדיף לסגור את המדינה ולכבות את האור".

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio

בשבוע שעבר הופץ ברשת סרטון של מאיה דורון, שעברה הטרדה מינית באוטובוס ופרסמה את סיפורה בסרטון וידיאו. הסרטן זכה ל-5,000 שיתופים מהעמוד של דורון בלבד, וגרר תגובות רבות. ביניהן גם תגובה גברית שהאשימה את דורון בכך שהוטרדה מינית - ותגובה של גולשת בשם דני יקר שצילמה תגובה לתגובה הגברית.

הסרטון של מאיה דורון:

סרטון התגובה הגברי:

התגובה של דני יקר לסרטון התגובה הגברי:

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully