וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נוקנוק-אאוט

אפליקציית NOKNOK קיימת כבר יותר משנה, אז למה רק עכשיו כולם מדברים עליה? ולמה כל כך הרבה מתנגדים לה? תכירו את האפליקציה הישראלית שנותנת לכם "להציץ" לטלפון של חבריכם

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

מי קורא לך "הקרצייה מאתמול בלילה", מי זוכר אותך בתור "לירון הפחות יפה" ומי שומר אותך בטלפון תחת השם "לא לענות"? אלה הסוגיות שמטרידות את הגולשים בשבוע האחרון, לאחר שאפליקציית NokNok פרצה בסערה לחייהם.

נוקנוק, שזכתה גם לכינוי "הסיקרט של אנשי הקשר", היא אפליקציית זיהוי משתמשים שבין השאר מאפשרת לכם לגלות תחת אילו שמות שמרו אתכם חבריכם ברשימת אנשי הקשר שלהם. אם כי כדי לגלות איך קוראים לכם בטלפונים של החברים, גם החברים צריכים להתקין נוקנוק, כך שזה קצת הורס את אלמנט ההפתעה. בנוסף, לא תוכלו לדעת מי מבין חבריכם שמר אתכם בתור "נודניק מדופלם", שכן האפליקציה לא חושפת את שמות החברים, אלא רק את רשימת הכינויים שלכם אצלם. ובכל זאת - האפשרות לדעת מה חושבים עליך מאחורי הגב תמיד קוסמת לנו, ונוקנוק שיחקה לנו על המיתר הנכון.

נוקנוק היא אפליקציה ישראלית שהקימו עידן בכר, דייב שטרית ואלעד דוד. היא קיימת כבר יותר משנה, אבל רק בשבוע האחרון היא הפכה ללהיט מטורף בקרב משתמשים. תוך יום אחד נרשמו אלפי הורדות, ונכון לעכשיו נוקנוק מדווחים על כ-200 אלף הורדות בחמשת הימים האחרונים. אתמול כתב ארד אקיקוס, מנהל מחקר ואסטרטגיה בנוקנוק, פוסט נרגש בעמוד הפייסבוק שלו: "ראה שהבאז הגדול כבר התחיל", כתב, "לפני כמה לילות, מתישהו בין 3 ל-4 בבוקר, ישבתי עם עידן, המנכ"ל של המקום המשוגע הזה, וניסינו להבין מאיפה מגיעות פתאום כל ההורדות שלנו".

"רוחו של סיקרט שרתה עלינו"

אז מאיפה באמת מגיעות כל ההורדות, ולמה דווקא עכשיו הרשת גילתה את האפליקציה הוותיקה יחסית? בשיחה עם וואלה!טק אקיקוס הסביר שהסיבה היא פיצ'ר ה"רפיוטיישן" - זה שמגלה לך מה הכינוי שלך בטלפונים של אחרים. הפיצ'ר הזה התווסף לאפליקציה לפני שלושה שבועות בלבד, בגרסה לאנדרואיד, ולפני שבוע בגרסה לאייפון. עד אז הייתה נוקנוק אפליקציה לזיהוי משתמשים - המאפשרת לך לראות מי מתקשר גם אם הוא לא שמור לך בספר הטלפונים (כשהתקשרתי לאקיקוס הוא מיד הכריז "שלום, רחלי וואלה!" למרות שמעולם לא דיברנו קודם לכן). פיצ'ר חביב, אבל כנראה לא מספיק סנסציוני. ואז הגיע פיצ'ר הרפיוטיישן, עם ההבטחה "הגיע הזמן לגלות מה חברים שלך באמת חושבים עליך" - והשאר היסטוריה.

"הרגשנו שצריך תוספת למוצר", מספר אקיקוס על הולדת הפיצ'ר, "רוחו של סיקרט שרתה עלינו. ישבנו המון ודיברנו על סיקרט, ולא סתם. אחרי שכבר הוצאנו את הרפיוטיישן, ראינו את הקשר. ראינו שזה שם".
ואכן כמו בסיקרט, אנשים יכולים לראות מה אחרים חושבים עליהם מאחורי הגב. זה לא קצת מסכסך?
"אנחנו לא באמת סיקרט, אין אנשים שהסתכסכו בגלל זה. כמה אנשים כבר קוראים לך בטלפון 'לא לענות'? זה נועד בעיקר לזהות איך בנאדם כותב, איך הוא מזהה אותך".

כבר לפני שלוש שנים ייסד עידן בכר את אפליקציית Mezeze, סוג של גלגול ישן יותר של נוקנוק, אשר שווק גם הוא כאפליקציית זיהוי שיחות שמאפשרת לגלות מי מתקשר ממספר לא מוכר. גורלה של Mezeze לא ברור - מייסדי נוקנוק טוענים שהיא מסגרה משיקולים מסחריים בלבד. אולם פרסומים שונים ברשת טענו בזמנו שהאפליקציה נסגרה בעקבות דרישתה של הרשות למשפט טכנולוגיה ומידע להסיר אותה, עקב חשש להפרת חוק הפרטיות. באותה תקופה גם הופץ ברשת מכתב פנימי של המשטרה כביכול אשר ממליץ להיזהר מהאפליקציה בשל סכנה לפרטיות. אקיקוס מדגיש שלא היה ולא נברא, ושאיש לא ביקש מהם לסגור את האפליקציה, ובוודאי שלא הייתה הפרת חוק. "Mezeze נסגרה פשוט כי המייסדים רצו ללכת כל אחד לדרכו", הוא אומר, "נוקנוק אמנם מספק שירות דומה, אבל זיהוי השיחות שלו עובד בצורה אלגוריתמית שונה מ-Mezeze".

טלפון סלולרי. ShutterStock
טלפון סלולרי/ShutterStock

"לאנשים יש בעיה עם פרטיות"

ובכל זאת, גם על נוקנוק נשמעות טענות לבעיות פרטיות. אסף ליברמן, מגיש יומן הבוקר בגל"צ, צייץ הבוקר בטוויטר: "אתם מוכנים למסור את ספר הטלפונים שלכם למישהו שאתם לא מכירים? כולל מספרים של אנשים שלא רוצים שהפרטים שלהם יסתובבו בציבור? זה מה שקורה בנוקנוק". גולשים שונים הביעו תמיהה על כמות ההרשאות שהאפליקציה דורשת לצורך התקנה, ותהו מה נוקנוק מתכוונת לעשות עם כל המידע הזה שהיא שומרת. חלקם קראו גם להיזהר שלא להוריד את האפליקציה. "האפליקציה באמת לוקחת המון הרשאות", מודה אקיקוס, "זה בגלל הגרסה הקודמת שלה, שסיפקה שיחות בחינם, והיינו צריכים את ההרשאות לצורך חיבור לטלפון".
ועכשיו?
"עכשיו אנחנו כבר מבינים את הכיוון של המוצר, אבל מכיוון שאנחנו עדיין מפתחים אותו אנחנו לא רוצים לשחק עם שינוי ההרשאות ולהציק ליוזר. בכל מקרה הרשאות שאנחנו לוקחים הן לא משהו חריג".
ובכל זאת נמצאת בידיכם כמות גדולה של מידע.
"נו ומה, אני אמכור את זה לחמאס? לדאעש? לאנשים יש בעיה עם פרטיות, והם מרגישים שצריך להגן עליה. הם נכוו כבר בעבר מנותני שירות שלקחו את הפרטיות שלהם וניצלו אותה. אבל כולנו מגיעים מהיוזר אקספיריינס, ואין לי סיכוי לנצח את פייסבוק טוויטר אם אני לא אבקש מהיוזרים פרטים".

לאור ההצלחה הפתאומית, נוקנוק כבר מתכננת את הצעדים הבאים. הפיצ'ר הבא, הם מבטיחים, כבר יאפשר לכם לגלות איזה חבר נתן לכם את השם שגיליתם בנוקנוק. כשתקבלו את רשינת הכינויים האנונימית שבה מכנים אתכם, תוכלו להקליק על כינויים ולבקש מאותו חבר שכתב אותם לחשוף את עצמו. בשלב הבא, נוקנוק כבר ימפה מעגלים חברתיים לפי השיוכים שלכם, ולמצוא אנשים לפי הקיטלוג שלהם באותם מעגלים. "וזה ייתן לך אופציה באמת להכיר את כולם דרך ספר הטלפונים שלך, דרך המעגלים החברתיים האמיתיים שלך", אומר אקיקוס.
ומה אתה למדת בינתיים על חברים שלך דרך נוקנוק? מה הכינוי הכי מפתיע שגילית שנתנו לך ברשימת אנשי הקשר?
"החברים שלי הם חבורה של משעממים ולא מצאתי שם אפילו כינוי אחד מעניין בשבילי. כזה אנטי קליימקס. אני רוצה למסור להם שאם הם לא מכניסים משהו מעניין לשם שלי עכשיו זה הסוף שלהם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully