וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גדולי האומה הדיגיטלית

דידי חנוך

31.7.2007 / 3:36

דייב ויינר הוא האיש שדואג שתקבלו המידע שלכם בזמן ובמקום שמתאימים לכם. והוא אולי הבלוגר הראשון

בראיון לאתר CNET בשנת 2003, נשאל דייב ויינר מה הוא הבלוג הראשון שראה. תשובתו היתה: "לא בדיוק ראיתי אותו. יותר יצרתי אותו. זה היה בפברואר 1996... חשבתי שכדאי שאשים דברים בעמוד, בסדר כרונולוגי הפוך". שנה לאחר מכן החל ויינר לכתוב את Scripting News, אולי הבלוג הותיק ביותר באינטרנט הפעיל גם כיום.

דייב ויינר הוא איש שאת תרומותיו הגדולות לרשת ניתן לתמצת במילה אחת: תקשורת. תקשורת בין אנשים, בין תוכנות, בין פלטפורמות.

ויינר הוא מהאנשים שקשה לתמצת את הקריירה שלהם. מתכנת פעיל משנת 1979, יזם, עורך לשעבר במגזין Wired, ומפתח חשוב במספר טכנולוגיות שמניחות את הבסיס לרשת של היום ומחר.

סינדיקציה

ויינר הוא אולי האיש החשוב ביותר בתחום סינדיקציית המידע ברשת. הוא היה מחלוצי התחום כשיצר פורמט XML לסינדיקציה נוחה של תכני בלוג התכנות שלו, Scripting News, ויצר את RSS 0.9.2 ואת הסטנדרט המקובל ביותר כיום ברשת לסינדיקציה: RSS 2.0. מה זה RSS? באופן הבסיסי ביותר, RSS הוא פורמט שמאפשר לקחת מידע או תוכן ממקום אחד ברשת ולשים אותו במקום אחר. הדוגמה הנפוצה ביותר היא בלוגים ואתרים אחרים, שמייצרים RSS שמאפשר לשים את התכנים שלהם בתוכנות חיצוניות או באתרים מותאמים אישית.

כיום, יותר ויותר אתרים תומכים ב-RSS, ושירותים כמו Bloglines, Google Reader וואלה! RSS זוכים לשימוש נרחב יותר ויותר. RSS הוא גם פורמט חשוב מאד ביצירתן של רשתות חברתיות, כשהוא מאפשר למשתמשי פליקר לשים את הגלריות שלהם בעמודים האישיים שלהם באתרים כמו פייסבוק או The Marker Cafe הישראלי.

הגרסאות הנוכחיות של פיירפוקס ואקספלורר מכילות תמיכה נרחבת ב-RSS, ואין ספק שבשנים הקרובות סינדיקציה תמשיך להפוך למרכיב חשוב בחיינו.

מילים ולחן

פודקאסטים צמחו במידה רבה מ-RSS. האפשרות לשים קבצי קול באתרים היתה קיימת מזמן, אבל סינדיקציה אפשרה לאנשים לעשות "מנוי" לתכנים קוליים באמצעות RSS. היישום של הרעיון הזה נעשה גם הוא על ידי ויינר, כשיצר את תגית enclosure ב-RSS 0.9.2. התגית אפשרה להוסיף הפניה לתכני מדיה לסינדיקציה, ובכך אפשרה למעשה את יצירת הפודקאסט במתכונת המוכרת לנו היום.

בספטמבר 2004 היו 24 תוצאות לחיפוש podcasts בגוגל. היום יש 130 מיליון, והמונח התרחב כך שיגדיר גם - ואולי בעיקר - תכני וידאו.

בין אם מדובר בשידור אישי באמצעות iTunes - התוכנה שתרומתה להפיכת הפודקאסטים לפופולריים אחראית במידה רבה ל"פורד" שבפודקאסט - או בכל אמצעי אחר, פודקאסטים הפכו כבר לחלק מהמיינטסרים של האינטרנט.

תמיד בלוגר

ויינר, כאמור, היה אולי הבלוגר הראשון. Scripting News, הבלוג הותיק שלו, שימש כמקום לניסויי סינדיקציה ופורמט אבל יותר מכך משמש כבר שנים רבות כאחד ממקורות המידע החשובים ברשת בנוגע לתכנות. תוכלו למצוא שם קישורים, דיעות, פרשנות דעתנית ועוד. ויינר הוא בן 52, מהצעירים ברשימת גדולי האומה. כוחו בהחלט עדיין במותניו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully