וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גדולי האומה הדיגיטלית

דידי חנוך

26.6.2007 / 10:06

עד כה דיברנו על האנשים שבנו את העולם הדיגיטלי ועשו בו סדר. ג'ון גילמור, נושא הכתבה שלנו השבוע, הביא את הבלגן

השבוע אנו פותחים בתת סדרה במסגרת סדרת כתבות גדולי האומה הדיגיטלית. הסדרה הזאת תעסוק במייסדי הארגון החשוב ביותר באינטרנט ואחד הארגונים החשובים ביותר בעולם כולו: [[EFF]], ראשי תיבות של Electronic Frontier Foundation.

לפני שנים רבות, לפני שטים ברנרס-לי יצר את הווב ולורנס לסיג שינה את דרכי החשיבה על זכויות יוצרים בעידן החדש שנוצר בעקבותיה, הרשת היתה בעיקר יוזנט, אוסף קבוצות דיון שעסקו בעיקר בנושאים מדעיים ושאר עניינים רציניים. אחד האנשים שהסתובבו ביוזנט היה ג'ון גילמור, מתכנת שהיה העובד החמישי בחברת [[Sun Microsystems]] ולפיכך מצא את עצמו פטור מהכורח לעבוד בגיל צעיר יחסית.

כמתכנת, גילמור היה אחד המפתחים של הפרוטוקול שהפך ל-[[DHCP]], הפרוטוקול שמאפשר יצירת רשתות ביתיות בקלות יחסית גם כיום. הוא גם ממפתחי [[GNU]] ותרם רבות לתנועת הקוד החופשי, עליה נרחיב בהמשך סדרת הכתבות.

גילמור היה האיש שיצר את ההיררכיה השמינית ביוזנט, הירכיית Alt הכאוטית, שבה מותר היה לפתוח קבוצת דיון על כל נושא תחת השמש, שלא היתה נתונה לפיקוח ושהיתה לאחד הסמנים הראשונים של החופש והמגוון שיהפכו לימים לאבני יסוד של הווב. Alt היתה המקום שבו נושא המין חדר לראשונה לאינטרנט באופן משמעותי. אם יותר לי רגע של נוסטלגיה, הרי שבפעם הראשונה שראיתי מחשב עם אינטרנט, הדבר שהראו לי היה הניוזגרופ Alt.sex. היררכיית Alt היתה גם המקום הראשון שבו חדרו קבצים בינאריים (כלומר, תמונות. כלומר, תמונות עירום) לעולם הדיונים הסטרילי.

בתחילת שנות ה-90 עשה הממשל הפדרלי האמריקאי משהו די טפשי. לא. מאד טפשי. אדיוטי, למעשה. מטומטם ברמות שקשה לתאר. במסגרת מבצע שנועד ללכוד האקרים, פשטו סוכני הממשל על חברת משחקי התפקידים [[Steve Jackson Games]] והחרימו עותקים של הספר GURPS Cyberpunk מתוך המחשבה שספר המשחק הוא (וזה ציטוט ישיר של סוכן FBI) "מדריך לביצוע פשעי מחשב", ומכיוון שאחד מכותביו היה האקר. לפני שהחזירו את המחשבים לחברה, וללא סיבה אמיתית, מחקו סוכני ה-FBI את כל הדואר האלקטרוני במחשבים. קוראי אנגלית, אגב, יכולים לקרוא את ספרו הנהדר של ברוס סטרלינג (גדול אומה בפני עצמו) על הפרשה, [[The Hacker Crackdown]], אותו שחרר סטרלינג לרשת בחינם לפני יותר מעשור.

הפשיטה על חברת המשחקים היתה הזרז שגרם לג'ון גילמור, ג'ון פרי בארלו ומיץ' קאפור (בשני האחרים נדון, כאמור, בשבועות הבאים) להקים את EFF, שמטרתו להגן על זכות הדיבור בעידן הדיגיטלי.

מאז הפך ה-EFF לקו ההגנה הראשון כנגד מתקפות על החירויות שמתאפשרות לנו בעולם המופלא והחדש בו אנו חיים. שילוב של לובי, מרכז אקטיביזם וקרן הגנה משפטית, ה-EFF נוסד כארגון אמריקאי, אבל פעיל גם במקומות אחרים בעולם. וארצות הברית ממילא משמשת כשדה הקרב המשפטי הגדול ביותר על חירויות בעידן הדיגיטלי.

כיום ממשיך גילמור להילחם למען חירות דיגיטלית ואחרת. הוא מנהל מאבק משפטי נגד הכללים הסודיים שמגדירים למי מותר לטוס ולמי אסור.

יש אנשים שלא מאושרים מהעובדה שהרשת היא מקום כאוטי שהכללים הישנים לא חלים בו. יש כאלה שהיו רוצים לראות אותה מסודרת, מכופתרת, מהוגנת, "בטוחה". אבל רובנו שמחים מכך שהרשת היא - בסופו של דבר ולמרות הכל - מקום של חופש ויצירתיות שבו יש מקום ונישה לכל אדם. ולכך, ביצירת Alt ביוזנט לפני עשרים שנה ובעבודתו ב-EFF, ג'ון גילמור הוא אחד התורמים הגדולים ביותר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully