וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גדולי האומה הדיגיטלית

דידי חנוך

5.6.2007 / 2:26

בפרק הראשון בסדרת הכתבות על האנשים שעיצבו את העולם הדיגיטלי, אנו פוגשים בבוראיו: וינטון סרפ ובוב קאהן

כל סדרה צריכה להתחיל במקום כלשהו. בסדרת הכתבות שמתחילה כאן נסקור את גדולי האומה הדיגיטלית: האנשים שיצרו את העולם הדיגיטלי בו אנו חיים כיום ואלה אשר השפיעו על פיתוחו. הסדרה הזאת לא עומדת להיכתב ולהתפרסם בסדר זמן לינארי. היא תהיה, ברובה, קצת רנדומלית וקצת אקראית וקצת אסוציאטיבית. קצת כמו הרשת. אבל כל סדרה צריכה להתחיל במקום כלשהו, והסדרה הזאת תתחיל בהתחלה. באנשים שבלעדיהם הכל היה נראה אחרת – אם היה נראה בכלל.

אתם קוראים את הטקסט הזה באינטרנט. ללא שני האנשים להם באנו להצדיע היום, אולי היתה לכם דרך להתחבר לרשת כלשהי כדי לקרוא כתבות - אבל זאת לא היתה הרשת שאנחנו מכירים. כי וינטון סרפ ובוב קאהן המציאו את האספלט שממנו סללו את אוטוסטרדת המידע, כפי שנהגו לכנות את הרשת. סרפ וקאהן יצרו את פרוטוקול TCP/IP, אבן הבנייה הבסיסית של הרשת.

הפרוטוקול

הכל התחיל ב-[[DARPA]], סוכנות פרוייקטי המחקר ההגנתי המתקדמים של הפנטגון. DARPA היא החומר ממנו בנויים ספרי מדע בדיוני ותיאוריות קונספירציה. סוכנות צבאית ממשלתית עם תקציבי ענק והחופש לדמיין וליצור ולהמציא כל מה שעשוי להיות מועיל לצבא האמריקאי מתישהו. DARPA היא המקום שבו החלה תוכנית החלל האמריקאית, המקום שבו הומצא ה-GPS.

בתחילת שנות השבעים המציאו ב-DARPA (אז בשמה הקודם ARPA) את ARPANET, רשת תקשורת המחשבים האמיתית הראשונה. בין האנשים שעבדו על ARPANET נמנו וינט סרפ ובוב קאהן.

בוב קאהן היה האיש שהגה את מושג הרשת בעלת הארכיטקטורה הפתוחה: רשת אליה יכולים להתחבר מחשבים שונים בעלי חומרה שונה ותוכנה שונה. באביב 1973 הצטרף אליו לפרוייקט וינטון סרפ. ב-1974 כתבו השנים את המאמר שנחשב כיום לטקסט המכונן של תחום רשתות המחשבים: A Protocol for Packet Network Intercommunication.

ב-1976 מונה סרפ לאחראי על תחום הרשתות ב-DARPA, והשניים בנו יחדיו את [[TCP/IP]], שילוב של שני פרוטוקולים, האחד (TCP) פיתוח של קאהן והשני (IP, ראשי תיבות של Internet Protocol) פיתוח של שניהם, עליהם נבנתה האינטרנט כולה.

לא רק ממציאים

קאהן וסרפ הם מדענים, מהנדסים ומתמטיקאים. אבל ההיסטוריה שלהם מאז הנחת היסודות מצביעה על חזון מעבר לבניית פרוטוקולים לחיבור רשתות. החזון שגרם לקאהן לבנות את הרשת מלכתחילה כרשת פתוחה מוביל אותם עד היום.

בוב קאהן ייסד ב-1986 את [[CNRI]], תאגיד יוזמות המחקר הלאומי האמריקאי, ארגון שלא למטרות רווח שנועד לספק מנהיגות ומימון למחקר ופיתוח של תשתיות למידע.

וינטון סרפ היה המפתח הראשי של MCI Mail, שירות הדואר האלקטרוני המסחרי הראשון. הוא עבד במשך שנים לצד קאהן ב-CNRI. ושימש במשך שנים כסגן נשיא של חברת MCI.

בשנת 2000, כשהיה אופנתי מאד ללעוג לאל גור על שטען לכאורה ש"המציא את האינטרנט", כתבו קאהן וסרפ מכתב שבו הצהירו שהצהרתו של גור שבעת שירותו בקונגרס, הוא "נקט יוזמה ביצירת האינטרנט" היא הצהרה מדויקת, ושללא התמיכה והחזון של גור כחבר קונגרס וסנטור, התפתחותה של רשת האינטרנט היתה קשה בהרבה. כמובן, מעטים הקשיבו לשני האנשים שבאמת המציאו את האינטרנט, או לפחות הם המועמדים הסבירים ביותר לתואר.

הווה

בשנת 2005, הצטרף וינטון סרפ, כיום בן 64, לחברת גוגל כסגן נשיא ו"אבנגליסט ראשי לרשת האינטרנט". הוא משמש גם כיו"ר ICANN, התאגיד הציבורי האחראי על שמות מתחם וכתובות IP ברשת.

בוב קאהן, בן ה-69 משמש כנשיא, מנכ"ל ויו"ר של CNRI.

כוחם עדיין במותניהם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully