וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו יוצא לארה"ב; בליכוד מקווים "להחזיר 2 מנדטים"

על רקע קריאות בקרב חברי קונגרס להחרים את נאום נתניהו בשלישי, ימריא היום ראש הממשלה לוושינגטון. ח"כ בליכוד מקווה שבזכות הנאום יישמר סדר יום ביטחוני: "יביא אותנו לישורת האחרונה עם יתרון"

צילום: עפר מאיר

(נתניהו ביקר בכותל ערב הנאום: "מכבד את אובמה")

17 ימים לפני הבחירות, ימריא הבוקר (ראשון) ראש הממשלה בנימין נתניהו לוושינגטון שם יישא ביום שלישי הקרוב את נאומו בפני שני בתי הקונגרס האמריקני. בפעם הקודמת שהמריא נתניהו לנאום בקונגרס, במאי 2011, הוא התקבל בזרועות פתוחות - הוא זכה להתארח בבלייר האוס, בית ההארחה של הבית הלבן, נפגש עם הנשיא אובמה, שהגיע גם לנאום בפני ועידת השדולה הפרו-ישראלית איפא"ק שהתקיימה באותו הזמן, וזכה לחיבוק אוהד מצד שתי המפלגות. עם זאת, לא כך הם פני הדברים בביקורו הנוכחי של ראש הממשלה.

החלטתו של נתניהו לשאת את הנאום בקונגרס שבועיים בלבד לפני הבחירות בישראל, בניגוד לדעת הממשל האמריקני, הופכת את הביקור הזה בראש ובראשונה לעימות חזיתי עם הנשיא אובמה. היועצת לביטחון לאומי, סוזן רייס, כינתה את הביקור "הרסני", שר החוץ קרי הטיל ספק בשיקול הדעת של ראש הממשלה נתניהו, ואילו הנשיא אובמה תהה "למה עכשיו?".

עוד על נאום נתניהו בקונגרס:
ערב הנאום: ארגון אמריקני התומך בנתניהו מממן פרסומות נגד הילרי קלינטון
זריף: ההפחדות של נתניהו לא ימנעו את ההסכם עם המעצמות
נתניהו ייפגש עם הנהגת הרפובליקנים והדמוקרטים אחרי הנאום

פגישת בנימין נתניהו והנשיא ברק אובמה – הבית הלבן, אוקטובר 2014. AP
הפעם הם לא ייפגשו. ראש הממשלה נתניהו והנשיא אובמה בזמנים טובים יותר/AP

נתוני הפתיחה הללו בוודאי לא יקלו על המשימה המוצהרת לשמה יוצא ראש הממשלה: למנוע את הסכם הגרעין עם איראן ולגייס כ-15 סנאטורים נוספים לחקיקת סנקציות חדשות נגד הרפובליקה האיסלאמית, רובם מטעם המפלגה הדמוקרטית. אלא שמאז ההכרזה על הנאום, שתואם מול נציגי המפלגה הרפובליקנית וללא ידיעת אובמה, הדמוקרטים עסוקים בעיקר בלכעוס עליו, וכמה מחבריהם הבכירים ביותר בקונגרס כבר הודיעו שיחרימו את הנאום.

גם הסרטון שישדר החל ממחר ארגון הימין היהודי "ועד החירום למען ישראל", שתוקף בחריפות את הילרי קלינטון על כך שאינה תומכת בנאום נתניהו, לא יסייע לראש הממשלה במשימתו. הארגון מזוהה עם שגריר ישראל בוושינגטון ויועצו הקרוב ביותר של נתניהו, רון דרמר, ואם ראש הממשלה לא יסתייג ממנו, הנחת העבודה בוושינגטון תהיה שהמתקפה הזו נגד הפוליטיקאית הדמוקרטית החשובה ביותר בארצות הברית מקובלת על ראש ממשלת ישראל.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - עכשיו בישראל

בשיתוף נומייר פלוס
שר החוץ של איראן מוחמד ג'וואד זריף נפגש עם שר החוץ של ארצות הברית ג'ון קרי בז'נבה במסגרת השיחות על הגרעין האיראני, 14 בינואר 2015. רויטרס
נתניהו ינסה למנוע הגעה להסכם. שר החוץ האמריקני קרי בפגישה עם מקבילו האיראני זריף בפגישה לקראת ההסכם המתגבש, ינואר האחרון/רויטרס

כמו כן, סקרים שפורסמו בשבועות האחרונים בוושינגטון מציגים תמונה ברורה ועגומה: התמיכה בישראל איננה דבר הזוכה לתמימות דעים בקרב האמריקנים, אלא הופכת לעניין מפלגתי ובין-דורי. התמיכה הכללית בישראל עדיין גבוהה וישראל היא מדינה אהודה מאוד בארה"ב, אבל יש פערים גדולים ומגמות ברורות של פיצול בנושא בין דמוקרטים לרפובליקנים ובין מבוגרים לצעירים.

ארגונים פרו-ישראליים מהזרם המרכזי בארצות הברית, כדוגמת איפא"ק, משקיעים בשנים האחרונות מאמץ רב בניסיון לחבר את ישראל לקהלים בהם היא פחות פופולארית, בדגש על סטודנטים ועל מיעוטים. אבל כאשר ראש הממשלה נכנס לעימות ראש בראש מול הנשיא השחור הראשון בארצות הברית, שזוכה גם לתמיכה גבוהה במיוחד בקרב האוכלוסייה ההיספאנית, אין זה מפתיע שקבוצה גדולה של חברי קונגרס שחורים, כולל כאלה שנחשבו לאורך השנים לתומכים מובהקים של ישראל, מכריזים שיחרימו את הנאום. את יהודי ארצות הברית, שנלחמים כבר שנים כדי לשמר את המחויבות הדו-מפלגתית לישראל, המגמה הזו מדאיגה.

בנימין נתניהו מתכונן לנאום בקונגרס האמריקני. חיים צח, לשכת העיתונות הממשלתית
נתניהו מתכונן לנאום בקונגרס/לשכת העיתונות הממשלתית, חיים צח

נתניהו ומקורביו טוענים בשיחות סגורות שהנזקים שנגרמו מוצדקים אל מול הסכנה של איראן גרעינית. כאשר ראש הממשלה מדבר במונחים של שואה שנייה, הכול מתבטל. גם אם זה נכון, נתניהו מתקשה להסביר, גם כיום, איך הנאום אמור להשפיע לטובה בהיבט הזה. עד כה, ההתפתחות המשמעותית ביותר מאז נחשף הנאום, הייתה החלטת הדמוקרטים לדחות את חקיקת הסנקציות עד לסוף מרץ - הישג עבור הנשיא אובמה ומפלה לנתניהו.

בליכוד מקווים לשיפור בסקרים: "הנאום ייצור מומנטום חיובי"

בינתיים בליכוד, כוססים ציפורניים בציפייה לקראת הנאום ומצפים כי הוא יעביר את סדר היום מעיסוק בנושא דוחות המבקר וענייני הדיור למגרש המדיני ביטחוני. "עברנו שבועיים יחסית קשים מבחינתנו, יצאנו מהם בסך הכול בסדר, אבל בכל זאת עם נזק מסויים", אמר חבר כנסת מהליכוד והוסיף: "למזלנו הגדול הצד השני לא מתרומם לשום מקום, ולכן זה שאיבדנו מנדטים לא שינה הרבה".

חבר הכנסת הביע תקווה כי הנאום יסיט חזרה את סדר היום לעניינים הביטחוניים ויחזק את המפלגה בסקרים. "היו ענייני המבקר, עכשיו הופכים דף ומדברים על הדברים האמיתיים", ציין. "אני מניח שתהיה לנתניהו הופעה טובה, שתמקד את תשומת הלב בעניין האיראני. זה לא יקפיץ אותנו ל-30 מנדטים, אבל זה יכול לייצר עבורנו מומנטום חיובי ולתת לנו חזרה את שני המנדטים שהפסדנו בשבועיים האחרונים".

חבר כנסת אחר מהמפלגה התייחס לירידה של הליכוד בסקרים ואמר: "אלה היו שבועות מאוד רעים שעברו על הקמפיין וזה בא לידי ביטוי בסקרים. אנחנו מעריכים שהנאום יביא את המפנה בחזרה לסדר יום מדיני ביטחוני". לדבריו, "העסק מאוד צמוד, מדובר בתיקו. במצב כזה אם נוסיף מנדט או שניים זה משמעותי".

חבר הכנסת ציין כי האתגר העיקרי של המפלגה יהיה לשמור על הנושא הביטחוני בכותרות מתום הנאום ועד הבחירות. "עד יום שישי יתעסקו בנאום ובסיכום של הביקור. אחר כך יישארו עשרה ימים. קשה להעריך מה יהיה שם במרכז סדר היום אך המטרה היא להגיע לימים האלה מעמדה יציבה. בסך הכל, מכל הבדיקות שעושים, התמיכה בנו היא יותר קשיחה מהתמיכה במחנה הציוני. אם נעבה אותה בעזרת הנאום זה יביא אותנו לישורת האחרונה עם יתרון."

לפניות לכתב אמיר תיבון: amir.tibon@walla.co.il
לפניות לכתב עמרי נחמיאס: omri_n@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully