וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מותה של לוחמת

רונן דורפן

21.11.2004 / 12:05

השחיינית יהודית דויטש, שנפטרה שלשום בגיל 86, שילמה הרבה בחייה כשהעדיפה לא לייצג את אוסטריה באולימפיאדת ברלין 1936

יהודית דויטש נפטרה שלשום בהרצליה בגיל 86. שחיינית יוצאת מהכלל היתה, שיאנית אוסטריה בכל המרחקים בסגנון חופשי, ספורטאית השנה באוסטריה ב-1935. ספורטאים מייצגים לא פעם מאבקים פוליטיים וחברתיים. לעתים נדירות ספורטאי באמת גדול משלם מיוזמתו מחיר אמיתי במאבק שבחרו לעצמם או שבחרו עבורם הנסיבות. אפשר לחשוב על עלי, שוויתר על חגורת האליפות. גם על מכלופי האלג'ירי על מעמדו כגדול כדורגלני צרפת.

דויטש ויתרה על קריירת השחייה בכדי לא לייצג את אוסטריה באולימפיאדת ברלין ב-1936. מעשה לא פשוט. השנה היתה 36' ולא 38' ולא 39'. עובדתית, סוף מעשיו של היטלר לא היה ידוע. יהודים ייצגו את ארצות הברית, אוסטריה וגרמניה במשחקים הללו ואיוולת היא לבקר אותם בדיעבד.

גם המחיר לא היה קטן בכלל. לשחיינית אלופה, השחייה היא כמעט סך כל המאמצים שהקדישה עד אותו רגע בחיים. תהילת שחייה באוסטריה לא היתה משהו אזוטרי. שחייה היתה ספורט הנשים המרכזי במרכז אירופה. תחרויות משכו לעתים עשרות אלפי צופים. כוכבות שחייה, גם יהודיות, ניצלו את מעמדן להפוך סלבריטאיות, להרוויח כספים בדוגמנות, להתחכך בצמרת החברה הווינאית.

דויטש ויתרה על עניינים כאלו. היא הורחקה תחילה לשנתיים ואחר כך לכל החיים. האוסטרים אישררו מחדש את הישגיה רק ב-1995. בבוא הפלישה הגרמנית גם הושפלה באופן פומבי כשהוכרחה לנקות מדרכות במברשת שיניים.

למשוחחים אתה כעבור עשורים רבים היא לא ניסחה את העניין כמעשה הירואי. לא, היא לא ידעה בדיוק מה היטלר יעשה. גם לא היתה בה שנאת גרמניות עיוורת. להיפך, היא דווקא הזדהתה עם קשיי הקיום הכלכליים של בחורות לא יהודיות עמן למדה בבית הספר לבישול. מנימת קולה אפשר להתבלבל כאילו אין כאן משהו עקרוני, אלא סתם הנטייה הייקית למלא את ההוראות. "פשוט שם, בגרמניה", סיפרה בציניות יבשה, "בכל בריכות השחייה כתוב שהכניסה לכלבים ויהודים היא אסורה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully