וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הטור דה פראנס הבטיח, הוואלטה קיים

גלעד גרוסמן

14.9.2014 / 23:50

אחרי הכישלון בטור הצרפתי, כריס פרום ואלברטו קונטאדור סיפקו קרב מרתק בספרד, בסיומו חגג המקומי ניצחון מפתיע. גלעד גרוסמן מסכם את אחד מימי המירוצים הטובים בשנים האחרונות

ראש בראש, מאנו א-מאנו, בעליות ארוכות וקשות, צמודים לקהל המתרגש, בנופים המשגעים של הרי אירופה. אלה רגעי השיא של עולם האופניים, אלה הרגעים שבונים אגדות. ז'אק אנקטיל וריימונד פולידור מתחככים כתף אל כתף בעליה לפאי דה דום; בראר הינו וגרג למונד מחזיקים ידיים וחוצים יחד את קו הסיום באלפ דואז; לאנס ארמסטרונג ומרקו פנטאני נאבקים כל הדרך לפסגת פסגת הוונטו; אלברטו קונטאדור מנסה לברוח לאנדי שלק רק כדי לסיים שני בפסגת הטורמלה. חובבי האופניים קיוו לראות קרבות כאלה בטור דה פראנס האחרון. מה שהטור הבטיח, הוואלטה שהסתיים היום (ראשון) בניצחונו של אלברטו קונטאדור, קיים. ועוד איך.

אלברטו קונטאדור בסיום מירוץ הוואלטה הספרדי. AP
הקרב שהפיח בו רוח חדשה. אלברטו קונטאדור/AP

הוואלטה השנה הפך עוד לפני תחילתו לגרנד טור המעניין של השנה. זאת, בעקבות הכישלון של כריס פרום הבריטי ואלברטו קונטאדור הספרדי בטור, שהוביל אותם להשתתף במירוץ הספרדי. זו גם הייתה צפויה להיות התמודדות בין הוותיקים, בהם פרום וקונטאדור, לבין הדור החדש בדבוקה, ובראשם זוכה הג'ירו השנה, הקולומביאני ניירו קינטנה. בסופו של דבר, היה זה קרב ראש בראש מרתק בין הספרדי לבריטי, שנדמה שהפיח רוח חדשה ברגליים של קונטאדור.

קונטאדור זכה בטור של 2007 בגיל 25, בעקבות פסילתו במהלך המירוץ של המוביל בשל עבירות סמים. לאחר מכן קונטאדור השתלט על המירוצים היוקרתיים. בשל פסילת קבוצתו נמנע ממנו להגן על התואר שלו ב-2008, אז במקום זאת הוא זכה באותה שנה בג'ירו ובוואלטה, ובכך הפך לרוכב החמישי בכל הזמנים, והצעיר ביותר, שזוכה בכל שלושת הגרנד טורים.

ב-2009 הוא זכה שוב בטור, כשהוא גובר על "חברו לקבוצה", לאנס ארמסטרונג, ששב לאחר ארבע שנות היעדרות. הוא זכה בטור גם ב-2010 ובג'ירו ב-2011. שש זכיות בשש השתתפויות. מנהל קבוצתו, הדני ביארן ריס, אמר ב-2010 לאחר החתמתו של קונטאדור כי הוא היה רוצה שהעילוי הספרדי ינסה להפוך לרוכב הראשון שזוכה בשלושת הגרנד טורים בשנה אחת. אחיו של "ברטי", שהוא גם סוכנו, פסל זאת באומרו שזה "רק חלום".

אבל, בשלב הזה החלום החל להפוך לסיוט. צל ריחף מעל ראשו של הספרדי, ובעולם האופניים יש לכך רק משמעות אחת - סמים. התברר כי במהלך הטור של 2010 התקבלה תוצאה חיובית באחת מבדיקות הסמים שלו. קונטאדור טען שאכל בשר נגוע, טענה שהתקבלה על ידי התאחדות האופניים הספרדית. אולם, התאחדות האופניים העולמית ערערה על ההחלטה. הדיון היה אמור להיערך לפני הטור של 2011, אבל נדחה.

רוכב האופנים אלחנדרו ואלוורדה. AP
לא הצליח לצמצם את הפער. אלחנדרו ואלוורדה/AP

בטור באותה שנה הסתיים רצף הניצחונות שלו, כשהוא מסיים רק חמישי. בתחילת 2012 התקבל הערעור נגד קונטאדור, והוא הושעה לשנתיים, מרגע הבדיקה. כתוצאה מכך איבד את שני תאריו האחרונים. באוגוסט אותה שנה חזר וזכה שוב בוולטה, זכייתו האחרונה בגרנד טור עד היום. בשנתיים שעברו מאז הוא נשאר מועמד נצחי, אולם זוהרו עומעם. בטור של 2013, בו ניצח פרום, קונטאדור התקשה לעמוד בקצב ולא הצליח לסיים על הפודיום. לקראת הטור השנה הוא טען שהוא בכושר הטוב בקריירה שלו, אולם התרסק בקטע העשירי, שבר את רגלו, ופרש.

בשלב זה היה נדמה כי אולי הקריירה של ברטי כבר לא תחזור להיות אותו דבר. הוא בכלל לא היה אמור להשתתף בוואלטה, אבל הודיע במפתיע כשבוע וחצי לפני תחילת המירוץ שהוא יתחרה. מעטים חשבו שהוא יצליח להתברג בחמישייה הראשונה. ואז הגיע הקטע העשירי. הפעם מי שהתרסק היה מוביל המירוץ קינטנה, ומי שהפתיע היה קונטאדור, שעבר להובלה לאחר שפתח פער מיריביו המשמעותיים - פרום ואלחנדרו ואלוורדה. קינטנה פרש ביום למחרת לאחר שנפל שוב, בעוד שלושת המובילים ממשיכים להיאבק בהרים.

זה היה צמוד, כאשר ואלוורדה מצמצם לאט לאט את הפער, עד לקטע ה-16. בפסגה הגבוהה ביותר במירוץ השנה, לה-פרפונה, פרום ברח, כאשר רק קונטאדור מצליח להיצמד לגלגליו. הם רכבו יחד עד מאות המטרים האחרונים, כאשר בסוף, כמו בימיו הגדולים, הספרדי עוקף את הבריטי ומנצח.

זה היה אחד מימי המירוצים הטובים ביותר שנראו בשנים האחרונות, שונה כל כך מניצחונותיו הקלים של וינצ'נזו ניבאלי בטור השנה. אותו מחזה חזר על עצמו בקטע ה-20, כששוב קונטאדור פותח מבערים בסוף העליה ומנצח את פרום, כאשר ברקע ואלוורדה מנסה ללא הצלחה לצמצם את הפער. יותר טוב מזה אין בענף.

נקווה שבטור של 2015 נדע אם קונטאדור באמת חזר סוף סוף מההשעיה. האם נזכה לראות את קונטאדור, פרום, ניבאלי וקינטנה ראש בראש בפסגות האלפים? האוהדים כבר מלקקים את השפתיים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully